ناهنجاری های انقباض در کودکان

انقباض

انقباضات چیست؟

انقباض عضلانی یا تغییر شکل انقباض، نتیجه سفتی یا انقباض در بافت های همبند بدن است. این می تواند در موارد زیر رخ دهد:

  • ماهیچه ها (از جمله تاندون ها و رباط ها). انقباض عضلانی شامل کوتاه شدن و سفت شدن عضلات است.
  • مفاصل. اگر انقباض در کپسول مفصلی که در آن دو یا چند استخوان به هم متصل می شوند وجود داشته باشد، کودک شما دامنه حرکتی محدودی را در آن ناحیه از بدن شما تجربه خواهد کرد.
  • پوست. پوست ممکن است در جایی که در اثر جراحت، سوختگی یا جراحی گذشته زخمی شده است منقبض شود. این کار توانایی کودک شما را برای حرکت دادن آن قسمت از بدن شما محدود می کند.

درباره لکنت و مشکلات گفتاری بیشتر بدانید.

علائم تغییر شکل انقباض

تغییر شکل انقباض حرکت طبیعی را محدود می کند. زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌های همبند معمولاً انعطاف‌پذیر کمتر انعطاف‌پذیر شوند. این بدان معنی است که دامنه حرکت محدود خواهد شد و کودک شما ممکن است در حرکت دادن یک یا چند قسمت از بدن خود دچار مشکل شود. نواحی معمول انقباضاتی که در نوزادان و کودکان مشاهده می کنیم عبارتند از:

  • گردن (اگر ترجیح می دهند سر خود را به یک طرف کج کنند یا بچرخانند)
  • آرنج، مچ دست، انگشتان دست و شست
  • زانو و مچ پا

علامت اصلی تغییر شکل انقباض، کاهش توانایی حرکت بخشی از بدن است. بسته به محل و علت مشکل، کودک شما نیز ممکن است درد داشته باشد.

علل شایع تغییر شکل انقباض

شایع ترین علل انقباض، عدم تحرک و جای زخم ناشی از جراحت، جراحی یا سوختگی است. کودکانی که شرایط دیگری دارند که آنها را از حرکت در اطراف باز می دارد نیز در معرض خطر بیشتری برای تغییر شکل انقباض هستند.

به عنوان مثال، کودکانی که به دنبال آسیب یا بیماری یا پس از بستری طولانی مدت در بیمارستان، مدت زمان زیادی ناخوشایند و بی حرکت بوده اند، در معرض خطر ابتلا به انقباض هستند. از آنجایی که آنها عضلات و مفاصل خود را در دامنه حرکتی طبیعی خود حرکت نمی دهند، این بافت ها کاندیدهای اصلی برای سفت شدن هستند.

علل دیگر عبارتند از شرایطی که ارثی هستند یا در اوایل دوران کودکی ایجاد می شوند، مانند:

  • دیستروفی عضلانی. کودکان مبتلا به این عارضه اغلب دچار سفتی عضلانی می شوند زیرا عضلات ضعیف به میزان قابل توجهی توانایی حرکت آنها را مختل می کند.
  • فلج مغزی (CP). این وضعیت باعث سفتی عضلات و محدود شدن حرکت می شود.
  • آرتروگریپوز. کودکان مبتلا به این عارضه با سفتی مفاصل با مفاصل خمیده یا صاف (عمدتاً آرنج و زانو) به دنیا می آیند/ دچار سفتی می شوند.
  • آرتریت روماتوئید نوجوانان (JIA) یا سایر شرایط التهابی اغلب باعث سفتی مفاصل در نتیجه التهاب، درد و اجتناب از حرکت می شود.

همچنین درباره تضمین سلامت روان و سازگاری کودک بیشتر بدانید.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

اگر کودک شما سوخته یا زخمی شد، فورا به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر توانایی آنها برای حرکت دادن قسمت آسیب دیده بدن به طور ناگهانی محدود شد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

همانطور که قبلا ذکر شد برای بیماری های مزمن و شرایط زمینه ای به دنبال درمان باشید زیرا درمان زودهنگام می تواند به کاهش یا پیشگیری از علائم کمک کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی رایج ترین درمان برای انقباضات است. ما در درمان کودکان مبتلا به انقباض متخصص هستیم. ما ارزیابی‌های کامل و درمان عملی را برای بهبود تحرک کودک شما و همچنین افزایش دامنه حرکتی در عضلات و مفاصل و تقویت عضلات با ابداع برنامه‌ای از تمرینات ارائه می‌کنیم که می‌توانید در خانه با کودک خود انجام دهید. ما همچنین می‌توانیم در صورت نیاز در مورد وسایل کمکی راه رفتن (مانند اسکلت یا عصا) راهنمایی کنیم.

سایر درمان ها

ممکن است کودک شما نیاز به استفاده از گچ یا آتل برای کمک به کشش بافت های نزدیک ناحیه مشکل داشته باشد.

جراحی ممکن است برای رها کردن انقباضات شدید و طولانی شدن عضلات که هدف آن افزایش دامنه حرکتی و/یا کاهش درد است، نشان داده شود.

همچنین ممکن است برای ترمیم رباط‌ها، تاندون‌ها یا استخوان‌های آسیب‌دیده در تصادف به جراحی نیاز باشد.

پزشک کودک شما ممکن است دارویی برای کاهش التهاب، درد یا کاهش اسپاسم عضلانی تجویز کند.

برای کودکان مبتلا به فلج مغزی (یا سایر شرایطی که باعث اسپاسم می شوند)، سم بوتولینوم (بوتاکس) گاهی اوقات به عضلات تزریق می شود تا تنش را کاهش دهد و اسپاسم عضلانی را به حداقل برساند.

کنترل ضربه در کودک چیست ؟

عواقب تاخیر در درمان

تأخیر یا کاهش درمان ممکن است بازیابی دامنه حرکتی را برای کودک شما دشوار یا غیرممکن کند. سفت شدن عضلات، مفاصل و پوست می تواند در انجام کارهای روزمره در خانه و مدرسه و همچنین بازی اختلال ایجاد کند.

برای کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و JIA (آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان)، مراقبت های پزشکی مداوم برای به حداکثر رساندن گزینه های درمانی موجود و مزایای آنها توصیه می شود.

اگر کودک شما برای مدت طولانی در بیمارستان بستری بوده یا آسیب دیده است، بسیار مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هرگونه سفتی یا از دست دادن حرکتی که ممکن است داشته باشد، اطلاع دهید.

جلوگیری از تغییر شکل انقباض

ورزش منظم و سبک زندگی فعال می تواند به جلوگیری از سفتی عضلات و مفاصل کمک کند. اگر در مورد هر یک از اطلاعات ارائه شده در اینجا مطمئن نیستید یا فکر می کنید کودک شما ممکن است دچار سفتی مفاصل یا ماهیچه شود، لطفا با ما تماس بگیرید و ما خوشحال خواهیم شد که به شما توصیه کنیم!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *