تضمین سلامت روان و سازگاری کودک

زندگی خانوادگی، تضمین سلامت روان و سازگاری کودک

هدف همه والدین این است که سلامت روان و سازگاری کودک را تضمین و فرزندانی شاد، سالم و سازگار تربیت کنند. بیشتر والدین به دنبال اطلاعات آنلاین و از کتاب ها و سایر منابع مرتبط با رشد کودک، روانشناسی کودک و تربیت کودک هستند تا به آنها در دستیابی به اهداف خود کمک کند. با این حال، والدین ممکن است اهمیت تعامل روزانه با کودکان و نوجوانان و همچنین تأثیر زندگی روزمره خانوادگی را به عنوان نقش اساسی در حمایت از سلامت روان و رفاه برای همه اعضای خانواده نادیده بگیرند.

 

با استناد به Parenting Matters، گزارش جامعی که در سال 2016 توسط آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM) منتشر شد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می کند: «خانه ای امن و دوست داشتنی و گذراندن وقت خانواده با فرزندان – بازی کردن ، آواز خواندن، خواندن و صحبت کردن بسیار مهم هستند. تغذیه مناسب، ورزش و خواب نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

علاوه بر این، یکی از یافته های اصلی نویسندگان “کارکرد اوقات فراغت خانواده: یک مطالعه بین ملی” منتشر شده در (علوم اوقات فراغت 2016)، این بود: “درگیری مداوم و مستمر در اوقات فراغت خانواده برای انسجام خانواده، سازگاری، مهم است. عملکرد و رضایت از زندگی خانوادگی؛ با این حال، به جای سطوح بالای مشارکت در اوقات فراغت خانواده، باید بر ایجاد تجارب رضایت‌بخش در اوقات فراغت خانوادگی تأکید بیشتری شود.

در نهایت، موسسه جستجو پنج نوع تجربه مثبت خانوادگی را شناسایی کرده است، از جمله

  1. پرورش روابط
  2. ایجاد روال
  3. حفظ انتظارات
  4. سازگاری با چالش ها
  5. اتصال به جامعه.

هر پنج تجربه می توانند پیش بینی کننده قوی کیفیت زندگی خانوادگی و تاب آوری باشند.

والدین ممکن است فکر کنند که درگیر نگه داشتن فرزندان خود در فعالیت های فوق برنامه و کمک به آنها در انجام تکالیف مهم ترین اقداماتی است که می توانند انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که فرزندان و نوجوانان آنها بزرگسالان موفقی خواهند شد. با این حال، آنها ممکن است اهمیت صرف وقت برای تعامل شخصی با فرزند یا فرزندان خود را نادیده بگیرند.

زمانی که والدین و بچه‌ها زمانی را صرف تعامل و تفریح ​​با هم می‌کنند، نتایج بسیار زیاد و بسیار ارزشمند است. از این تجربه در طول سال ها، کودکان احساس مهم بودن و دوست داشتن می کنند. آنها این فرصت را دارند که ارزش های اساسی را از والدین خود اتخاذ کنند. والدین این شانس را دارند که اطلاعات عمیق تری در مورد نقاط قوت و ضعف فرزندان خود به دست آورند که آنها را قادر می سازد حمایت کافی و راهنمایی مناسب را ارائه دهند. در این مواقع با هم بودن، عمدتاً زمانی که یک به یک است، کودکان احساس آزادی می کنند تا افکار و احساسات خود را بیان کنند. همه این تجارب باعث ایجاد یک پیوند قوی‌تر والدین و فرزند می‌شود که منجر به اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری و اتکا به خود می‌شود.

 

در اینجا چند فعالیت های تضمین سلامت روان و سازگاری کودک  که برای افزایش زمان تفریح ​​و پیوند خانوادگی می بایست در نظر بگیرید:

  1. زمان صرف غذا در خانواده، که شامل کمک خانواده به تهیه منو، کمک به تهیه غذا، چیدن سفره، سرو کردن و تمیز کردن غذا می شود. داشتن یک زمان منظم برای وعده های غذایی با همه اعضای خانواده که انتظار می رود بیشتر اوقات در آن شرکت کنند ضروری است. هیچ وسیله الکترونیکی نباید در طول وعده های غذایی وجود داشته باشد. از این فرصت برای بحث های خانوادگی در رابطه با اینکه اعضای خانواده چه کار می کنند و چگونه انجام می دهند و همچنین برنامه ریزی برای فعالیت های خانوادگی استفاده کنید.
  2. عادت کنید چند بار در هفته برای فرزندانتان کتاب بخوانید. برای بچه های بزرگتر و نوجوانان، بپرسید چه کتابی می خوانند و سپس خودتان آن را بخوانید. در هر دو مورد، آنها را وارد بحث کنید. بپرسید آنها چه چیزی را در مورد کتاب دوست داشتند. اگر داستان تخیلی بود، از فرزندتان بپرسید که در مورد نتیجه یا هر نقطه طرح دیگری چه فکر می کند. همچنین، بپرسید که آیا آنها با هر یک از شخصیت ها همذات پنداری کرده اند و اگر چنین است، چرا. همچنین می توانید بپرسید که آیا هر یک از شخصیت ها آنها را به یاد کسی که می شناسند می اندازد. به دنبال فرصت هایی برای بحث در مورد ویژگی ها و ارزش های شخصیت باشید. اگر کتاب غیرداستانی است، می‌توانید با پرسیدن اینکه چرا فرزندتان آن را انتخاب کرده است، شروع کنید. ممکن است بخواهید به بحث در مورد موضوع و علایق آنها ادامه دهید. از فرزندتان بپرسید که چه چیزی یاد گرفته است و با اطلاعات چه خواهد کرد.
  3. در رویدادهای اجتماعی با هم شرکت کنید، مانند رژه، کارناوال، پروژه عمومی، یا پروژه های جمع آوری کمک مالی مانند پیاده روی یا دویدن.
  4. با هم در فعالیت های مذهبی شرکت کنید.
  5. برای شب بازی های خانوادگی برنامه ریزی کنید. بازی های رومیزی و بازی های کارتی راه های خوبی برای سرگرمی هستند.
  6. موسیقی را با گوش دادن، آواز خواندن یا رقصیدن با هم به اشتراک بگذارید.
  7. در فعالیت های بدنی شرکت کنید که می تواند بازی کردن یا تیراندازی در حیاط خلوت یا بازدید از باشگاه یا استخر با هم باشد. با هم بادبادک پرواز کنید. بازی Frisbee به ساحل بروید و لذت ببرید.
  8. یک سازه همراه با بلوک یا لگو بسازید.
  9. چه در خانه و چه در تئاتر با هم فیلم تماشا کنید. در مورد برداشت های خود بحث کنید به دنبال لحظات قابل آموزش باشید و یک بحث آزاد در رابطه با شخصیت ها، ارزش ها و حل مسئله داشته باشید.
  10. برای فعالیت های خانوادگی در فضای باز مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، پیک نیک یا کمپینگ برنامه ریزی کنید.

اینها فقط چند پیشنهاد هستند. با فرزندان خود بنشینید یا یک جلسه خانوادگی برگزار کنید تا به طوفان فکری بپردازید و چیزهای سرگرم کننده ای را برای به اشتراک گذاشتن برنامه ریزی کنید. فعالیت ها را برنامه ریزی کنید و متعهد به تحقق آن باشید. متوجه خواهید شد که گذراندن وقت برای تفریح، پیوند شما را تقویت می کند، ارتباطات باز را تشویق می کند و فرصتی را برای شناخت بهتر یکدیگر فراهم می کند. همچنین فرصت هایی را برای بحث و تبادل نظر در مورد ارزش ها و یادگیری از یکدیگر ارائه می دهد. در نهایت، خانواده شما با هم مرتبط تر و منسجم تر می شوند. فرزندان شما احساس دوست داشتن و پذیرفته شدن خواهند داشت. همه شما یکدیگر را درک می کنید، می پذیرید و قدردانی می کنید. همین چند گام ساده را می توان برگ برنده تضمین سلامت روان و سازگاری کودک در آینده یک خانواده نامید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *