تشخیص مشکلات گفتار در کودکان

گفتار

نوزادان با ارتباط به دنیا می آیند. گریه ها و ناله هایشان گویای همه چیز است. با این حال، اولین کلمات مورد انتظار تا 12 ماه بعد ظاهر نمی شوند. در 18 ماهگی، یک کودک به طور متوسط ​​حدود 50 کلمه می گوید. تا زمانی که کودک آماده شروع مدرسه شود، دایره لغات او بین 2300 تا 4700 کلمه تخمین زده می شود.

رشد گفتار و زبان به زمان نیاز دارد. گفتار به تدریج قابل درک می شود. زبان به تدریج پیچیده تر می شود.

مشکلات زمانی به وجود می آیند که نقاط عطف گفتار و زبان رعایت نشود. در صورت درمان نشدن، کودکانی که مدرسه را با مشکلات گفتاری و زبانی شروع می‌کنند، با خطر افزایش مشکلات خواندن و نوشتن، قلدری بیشتر، روابط ضعیف‌تر با همسالان و لذت کمتر از مدرسه مواجه هستند. بنابراین، والدین باید از کودکان در سنین مختلف چه انتظاری داشته باشند؟

رشد گفتار و زبان عادی

در سالهای اولیه کودک زبان را یاد می گیرد – یعنی تبدیل افکار و احساسات به کلمات. کودک همچنین گفتار را می آموزد – یعنی فهمیدن حرکات دهان مورد نیاز برای ایجاد صداهای گفتاری در کلمات و رمزگشایی قوانین چگونگی ترکیب آن صداها برای تشکیل کلمات.

به عنوان مثال، کودکانی که انگلیسی را یاد می گیرند یاد می گیرند که شما می توانید یک کلمه را با سه صامت شروع کنید، اما همخوان اول باید s، صامت دوم p، t یا k و سومین همخوان l، r، w یا j مانند splash، street باشد. و مربع

تا 24 ماهگی، کودک باید حداقل 50 کلمه داشته باشد و باید دو کلمه را کنار هم بگذارد. این جملات دو کلمه ای باید جملات اساسی را برای درخواست اعمال (“مومیایی بالا”)، درخواست اشیا (“شیر بیشتر”) و اظهار نظر (“توپ بزرگ”) تشکیل دهند.

درباره استراتژی های آسان کنترل تکانه در کودکان بیشتر بدانید.

کودک همچنین باید طیف وسیعی از کلمات را بفهمد و از دستورات ساده پیروی کند (“بینی شما کجاست؟” “شکم امی کجاست؟”). تقریباً 50 درصد از گفتار یک کودک 24 ماهه باید توسط یک شنونده ناآشنا درک شود.

خطاهای گفتاری مانند جایگزین کردن صداهای گفتاری آسان به جای صداهای سخت تر (گفتن «بین» به معنای «ببین»)، حذف صداها در کلمات (گفتن «آشق» به جای «قاشق») و حذف کل هجاها (گفتن «گتی» به جای «اسپاگتی» ) نمونه ای از این سن هستند.

بین 24 تا 36 ماهگی، توانایی گفتار و زبان کودک باید رشد سریعی را نشان دهد. تا 36 ماهگی، 75 درصد از آنچه کودک می گوید باید توسط شنونده ناآشنا درک شود.

در 48 ماهگی، کودک باید با جملات بسیار طولانی تر و از نظر گرامری صحیح صحبت کند. کودک باید جملات را با استفاده از کلماتی مانند “و” و “چون” به هم بپیوندد.

همانطور که بسیاری از والدین می توانند تأیید کنند، کودکان می توانند به طور متوسط ​​107 سؤال در ساعت از جمله: چه، کجا، چه کسی، چه کسی، چرا و چگونه بپرسند؟ یک کودک چهار ساله باید بتواند وقایع اخیر را توضیح دهد. با این حال، آنها ممکن است با برخی از عناصر، به ویژه آنهایی که مربوط به زمان هستند، دست و پنجه نرم کنند. پاسخ دادن به سؤالات «چه زمانی» برای کودک دشوار است.

دستورالعمل‌های آشنای دو و سه مرحله‌ای («دست‌هایتان را بشویید و خشک کنید») و همچنین دستورالعمل‌های کمتر معمولی («میمون را که زیر صندلی نشسته است را به من نشان دهید») باید درک شوند. گفتار باید تا 48 ماهگی برای شنونده ناآشنا 100% قابل درک باشد.

خطاهایی مانند “آشق” برای “قاشق” باید ناپدید می شد.

اگر کودک دو ساله شما صحبت نمی کند یا درک گفتار کودک چهار ساله شما دشوار است، از یک آسیب شناس گفتار مشاوره بگیرید. برای کمک گرفتن تا زمانی که فرزندتان مدرسه را شروع کند منتظر نمانید. اگر کودکان قبل از شروع مدرسه کمک دریافت کنند، می توانند نتایج بهتری داشته باشند.

واژگان و نتایج بلند مدت

مقدار و انواع کلماتی که از سنین پایین برای کودکان در خانه خطاب می شود با واژگان در حال رشد آنها ارتباط دارد. در یک مطالعه طولی جالب روی 42 کودک و خانواده‌هایشان، دو محقق، کودکان را در ماه یک‌بار به مدت یک ساعت به مدت 2 سال و نیم در خانه مشاهده کردند.

هنگامی که آنها داده های خود را بر اساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده (وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا، وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط/پایین و رفاه) تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که به طور متوسط ​​کودک از یک خانواده دارای رفاه 616 کلمه در ساعت می شنود، متوسط ​​کودک از یک خانواده با وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط/پایین (طبقه کارگر) 1251 کلمه در ساعت می شنید.

در حالی که یک کودک متوسط ​​از یک خانواده با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر (حرفه ای) 2153 کلمه در ساعت می شنید. هنگامی که آنها نتایج خود را در چهار سال تجربه برون یابی کردند، متوجه شدند که:

یک کودک متوسط ​​در یک خانواده حرفه ای تقریباً با 45 میلیون کلمه تجربه کسب می کند.

در حالی که

یک کودک متوسط ​​در یک خانواده بهزیستی با 13 میلیون کلمه تجربه انباشته می کند.

جای تعجب نیست که کودکانی که کلمات بیشتری می شنیدند، تا سن مدرسه واژگان بزرگتر و توانایی های زبانی بهتری داشتند. اندازه واژگان مهم است، زیرا کودکانی که مدرسه را با واژگان بزرگتر شروع می کنند، توانایی خواندن بهتری دارند.

کودکان را باید از سنین پایین دید و شنید و درگیر گفتگو کرد. اگر در مورد رشد گفتار یا زبان کودک خود نگران هستید، از یک آسیب شناس گفتار مشاوره بگیرید.

درباره زمان مراجعه به گفتار درمانگر بیشتر بدانید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *