تاثیر خلق و خو مادر بر رشد گفتار کودک

تاثیر خلق و خو مادر بر رشد گفتار کودک

تغییرات رفتار و خلق و خوی مادر می تواند بر رشد زبانی کودکش تأثیر بگذارد!

صحبت کردن با کودکتان بسیار مهم است حتی وقتی که او نمیتواند به شما پاسخ بدهد. بسیاری از مطالعات، تأثیر صحبت کردن با نوزاد را بر گفتار او از زمان تولد نشان داده اند. انسان ها زبان را با شنیدن آن یاد می گیرند و هر چه کودکتان کلمات بیشتری را با لحنی زیبا، بالا پایین بردن صدا و با ریتمی جذاب بشنوند، رشد زبانی موفق تری خواهند داشت.

چرا کودکان نوپا اغلب دچار تاخیر در گفتار می شوند؟

تحقیقات جدید نشان میدهد که لحن و آهنگ جذاب چقدر میتواند مهم باشد.اما این مطالعه چه چیزی را ارزیابی کرد؟ محققان به این موضوع پرداختند که چگونه خلق و خوی مادران در شش ماه اول پس از تولد بر رشد گفتاری کودکشان تأثیر میگذارد.

برای انجام این کار، آنها بررسی کردند که نوزادان تا چه حد می توانند بسته به خلق و خوی مادرشان، صداهای گفتار را از یکدیگر تشخیص دهند.

اگر بتوانند صداها با لحن های متفاوت، از یکدیگر متمایز کنند، کلمات را هم میتوانند تشخیص دهند. این یک پایه قوی برای توسعه زبان ایجاد میکند.

این مطالعه توسط محققان موسسه ماکس پلانک برای علوم شناختی و مغز انسان انجام شد. در مطالعه چه اتفاقی افتاد؟

این مطالعه شامل 46 مادر و نوزادانشان بود. مادران یک پرسشنامه استاندارد در مورد خلق و خوی خود در زمانی که نوزادانشان 2 ماهه بودند پر کردند.

برای ارزیابی رشد زبانی نوزادان، محققان از الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای اندازه گیری میزان توانایی تشخیص صداهای گفتاری از یکدیگر استفاده کردند. یک سیگنال الکتروانسفالوگرافی خاص نشان میدهد که مغز چقدر صداهای گفتاری مختلف را پردازش میکند و تمایز قائل میشود.

محققان این واکنش را در نوزادان 2 و 6 ماهگی ثبت کردند و هجاهایی مانند “با”، “گا” و “بو” را به آنها نشان دادند.

یافته‌ های مطالعه چه بود؟ محققان دریافتند کودکانی که مادرانشان دارای افسردگی خفیف هستند، علائم اولیه تاخیر در رشد زبانی را نشان میدهند.

اگر مادران دو ماه پس از تولد با آنها با بداخلاقی رفتار کنند، کودکانشان در سن 6 سالگی در پردازش صداها مشکل خواهند داشت. و در دوران نوزادی به سختی میتوانستند بین هجاها تمایز قائل

کودکانی که مادرانشان دارای افسردگی هستند، علائم اولیه تاخیر در رشد زبان را نشان میدهند. دلیل این امر میتواند نحوه صحبت زنان با نوزادان باشد. زیرا مادران افسرده با لحن یکنواخت و بی حال با فرزندانشان صحبت میکنند.

گسا شاد، استاد رشد در دوران کودکی و نوجوانی، توضیح میدهد:” ما گمان میکنیم که مادران آسیب‌ دیده کمتر از گفتار مناسب و شاد برای نوزادشان استفاده میکنند. آنها از تغییرات زیر و بم کمتری در هنگام صحبت با نوزادانشان استفاده میکنند.

او گفت که این باعث میشود که کودکان درک محدودتری از زیر و بم صداهای مختلف داشته باشند.

این تحقیق چه معنایی برای والدین دارد؟

چند ماه اول با یک نوزاد میتواند استرس زا، کم خواب و طاقت فرسا باشد. همانطور که در ادامه توضیح میدهیم، اکثر مادران تازه وارد تا حدی افسردگی بعد زایمان را تجربه میکنند. اما این مطالعه نشان میدهد که چقدر مدل صحبت کردن با نوزادانشان در آینده آنها تاثیر خواهد گذاشت! لحن حرف زدن با بچه باید شامل تغییر لحن و زیر و بم کردن صدا باشد و باید به گونه ای جذاب با آنها صحبت کنید و جاهایی که لازم است کلمه را بکشید و بر بخش های خاصی تاکید کنید و با وضوح بیشتری بیان کنید.

نتایج نشان میدهد که چقدر برای والدین مهم است که از این مدل گفتار با نوزادان خود استفاده کنند.

چگونه باید با کودک خود صحبت کنید؟

مدل صحبت کردن با نوزاد باید با صدای بلندتر از حالت عادی باشد، همچنین آهسته و واضح همراه با بالا پایین کردن صدا همراه باشد. (مثلا میخوام برات کتااااب بخونم)

علاوه بر این باید در حالات صورت خود کنید. مثلا اگر میخواهید شادی را نشان دهید باید یک لبخند بزرگ بر لب داشته باشید یا اگر ناراحتی را میخواهید نشان دهید باید صورتتان را خیلی در هم جمع کنید.

هنگام بازی با یکدیگر از آهنگ های جذاب استفاده کنید.

نکته مهم: برای کمک به کودکان در مهارت های زبانی، بزرگسالان همچنان باید از گفتار مناسب و دستور زبان صحیح استفاده کنند، حتی اگر ملودی صدای خود را تغییر میدهید. به عنوان مثال، وقتی میخواهیم بگوییم بیا کفش هایت را پایت کنیم نمیگوییم “بیا پاهای پاهات را در کفش بگذاریم” فقط برای اینکه به آهنگ ریتم بدهیم..

در مورد گفتار درمانی برای کودکان 5 ساله بدانید.

تغییرات خلقی و افسردگی پس از تولد بسیار رایج است. در واقع، تا 80 درصد از تمام افرادی که فرزندی را به دنیا می آورند، ” افسردگی بعد از زایمان” را تجربه میکنند. آنها ممکن است علائمی مانند احساس غمگینی، اضطراب یا تحریک پذیری داشته باشند.

از هر 8 زن یک نفر دچار افسردگی پس از زایمان میشود که شدیدتر و طولانی تر است. بیش از 80 درصد از افرادی که فرزندی را به دنیا می آورند، این را تجربه می کنند. این نوع اختلال فقط مختص بچه اول نیست و ممکن است وقتی دوباره زایمان میکنید نیز اتفاق بیفتد.

تغییرات خلقی پس از زایمان به مادران محدود نمیشود. تخمین زده میشود که تا 10٪ از پدران نیز افسردگی پس از زایمان را تجربه میکنند. حتی والدینی که فرزندخوانده دارند نیز میتوانند دچار افسردگی شوند.

با توجه به رایج بودن این اختلال، مهم است که درک کنیم که این احساسات طبیعی هستند و راه هایی برای احساس بهتر وجود دارد. والدینی که  تازه بچه دار شدند و افسردگی دارند میتوانند موارد زیر را امتحان کنند:

  • تا جایی که میتوانید بخوابید. از همسرتان، خانواده و دوستان خود کمک بخواهید. به آنها بگویید دقیقاً چه کاری میتوانند برای شما انجام دهند، مانند کمک به وعده های غذایی یا مراقبت از کودک در هنگام خواب. این خودخواهانه نیست که برای خودتان وقت بگذارید!
  •  از کسی که به او اعتماد دارید بخواهید مراقب کودک شما باشد تا بتوانید از خانه خارج شوید.
  •  سعی کنید با سایر والدین جدید ارتباط برقرار کنید.
  • غذاهای سالم بخورید و در صورت امکان ورزش کنید. ورزش می تواند به کاهش استرس کمک کند، به خصوص اگر بتوانید بیرون بروید.

در کل مواظب خود و کودکتان باشید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *