گفتار درمانی برای کودکان 5 ساله

گفتار درمانی برای کودکان 5 ساله

گفتار درمانی برای کودکان 5 ساله

افراد در هر سنی به دلایل مختلف گفتار درمانی دریافت میکنند. اگر والدین یا مراقب یک کودک 5 ساله هستید، چیزهای زیادی را باید تحت نظر داشته باشید! ممکن است فرزند شما برای مهدکودک آماده شود یا در حال حاضر در کلاس درس باشد. آنها حروف و اعداد را یاد میگیرند، برای اولین بار ورزش میکنند، دوستان جدیدی پیدا میکنند و به احتمال زیاد، زمان خود را با افراد مختلف سپری میکنند. این امر مهارت های ارتباطی را مهم تر میکند.

کودکان 5 ساله برای چه گفتار درمانی دریافت میکنند؟

افراد در هر سنی به دلایل مختلف گفتار درمانی دریافت میکنند. برای کودکان 5 ساله، گفتار درمانی میتواند از چند جهت اصلی مفید باشد.

رشد زبان:

رشد زبان به دو نوع زبان اشاره دارد:

زبان دریافتی: کلماتی که کودک قادر به درک زبان بیانی است: کلمات، دستور زبان و حتی ارتباطات غیرکلامی که کودک میتواند برای برقراری ارتباط با آنچه نیاز دارد استفاده کند، که برای کودکان مهدکودکی میتواند کار سختی باشد.

درک واژگان و مفاهیم کلیدی، مانند اینکه بتوانند دستورالعمل های چند مرحله ای را به راحتی دنبال کنند یا کلمات را در جملاتی که به آنها گفته میشود درک کنند.

ممکن است تاخیر زبانی دریافتی داشته باشند. در این صورت به گفتار درمانی نیاز است.

کودکان همچنین میتوانند تاخیر در زبان بیانی داشته باشند. این به مشکل در استفاده از کلمات، عبارات و جملات برای بیان واضح خواسته ها و نیازها اشاره دارد. اگر یک کودک 5 ساله با جملات کامل صحبت نمیکند، قادر به گفتن داستان نیست، یا نمیتواند از دستور زبان مناسب استفاده کند، ممکن است به گفتار درمانی برای کمک به بهبود این توانایی ها نیاز داشته باشد.

کودکان پنج ساله باید در زبان اجتماعی که عمل شناسی نامیده میشود، حرفه ای باشند. این توانایی آنها برای برقراری ارتباط با دیگران و گفتگو به روشی است که از نظر اجتماعی مناسب است.

نمونه هایی از ارتباطات اجتماعی عبارتند از:

استفاده از زبان بدن و تماس چشمی به طور مناسب

ماندن در موضوع در مکالمه

دو طرفه نگه داشتن مکالمه، نه یک طرفه

اگر کودک مهدکودک با ارتباطات اجتماعی مشکل دارد، گفتار درمانی میتواند کمک کند.

اختلالات صدا:

گفتار درمان اختلالات صدای گفتار یکی دیگر از دلایلی است که کودکان 5 ساله ممکن است گفتار درمانی انجام دهد. طبیعی است که کودکان دچار برخی خطاها شوند زیرا یاد میگیرند همه صداها را در زبان گفتاری خود تولید کنند. با این حال، وقتی کودک بزرگتر میشود، باید بتواند صداهای بیشتری را به درستی بیان کند. در سن 5 سالگی، حدود 75٪ از آنچه کودک شما میگوید باید توسط شنوندگان ناآشنا (یعنی افرادی که اغلب با کودک شما صحبت نمیکنند) به راحتی درک شود. گفتار درمانی میتواند به مهدکودک ها کمک کند تا واضح تر صحبت کنند تا دیگران بهتر درک کنند.

لکنت:

کودکان پنج ساله همچنین ممکن است برای مشکلات روانی، یا نرمی گفتارشان (که به عنوان لکنت نیز شناخته میشود) گفتار درمانی دریافت کنند.

در مورد تاثیر گفتار درمانی بر کودکان مبتلا به ADHD بدانید.

چگونه متوجه شوید که کودک 5 ساله شما به گفتار درمانی نیاز دارد؟

ممکن است فکر کنید که چگونه باید بفهمید کودکتان به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر. بیایید نگاهی به برخی از نقاط عطف کلیدی بیندازیم که کودکان باید در طول سال پنجم خود به آنها برسند. اگر فرزند شما در مسیر برخی از این نقاط عطف نیست، احتمالا نشانه ای برای برنامه ریزی ارزیابی گفتار و زبان باشد.

نقاط عطف زبان پذیرا، رسا و مبتنی بر آکادمیک برای کودکان 5 ساله:

کودکان 5 ساله باید بتوانند داستانی چند جمله ای را بیان کنند. این میتواند شامل ساختن یک داستان یا گفتن در مورد روز خود باشد.

کودکان 5 ساله باید از دستور زبان و ساختار جمله به درستی استفاده کنند. جملات و واژگان آنها باید بالغ به نظر برسد. آنها باید بتوانند از جملات مرکب و پیچیده به درستی استفاده کنند.

درک مطلب باید در حال بهبود باشد. پس از خواندن یک کتاب برای آنها، کودکان 5 ساله باید بتوانند به جملات ساده در مورد آنچه در داستان اتفاق افتاده پاسخ دهند.

کودکان مهدکودک باید بتوانند کلمات را قافیه کنند. این برای ایجاد مهارت های آگاهی واج شناختی ضروری است (یادگیری صداهایی که کلمات را می سازند.) آگاهی واج شناختی برای خواندن، نوشتن و رشد کلی تحصیلی مهم است.

نقاط عطف زبان اجتماعی برای کودکان 5 ساله:

یک کودک 5 ساله باید بتواند در یک مکالمه به موضوع ادامه دهد.

آنها باید بتوانند مکالمه را دو طرفه نگه دارند: پاسخ دادن به سؤالات، پرسیدن سؤال و اظهار نظر با شخص دیگری برای جریان دادن به گفتگو.

کودکان 5 ساله باید بتوانند خود را به دیگران معرفی کنند. آنها باید بتوانند به صورت شفاهی از طریق سوء تفاهم ها و مشکلات با بچه های هم سن خود کار کنند.

نقاط عطف بیان برای کودکان 5 ساله:

کودکان 5 ساله باید بتوانند تمام صداهای گفتاری را در کلمات و مکالمات خود به درستی تولید کنند. این شامل صداهای در حال توسعه بعدی مانند”س” ، “ر” و “ت” است. حدود 75 درصد از صحبت های یک کودک 5 ساله باید برای افرادی که اغلب با آنها صحبت نمیکنند قابل درک باشد.

در مورد دوز درمان در گفتار درمانی بدانید.

نقاط عطف روانی گفتار برای کودکان 5 ساله:

کودکان 5 ساله نباید مکرر صدا یا کلمات را تکرار کنند، مانند “من آن را می خواهم”.

آنها نباید بی حس به نظر برسند یا در مکالمه مکث کنند که گویی نمیتوانند حرف هایشان را بیان کنند.

گفتار باید روان باشد.

چگونه یک گفتار درمانگر برای کودک خود پیدا کنید؟

همانطور که قبل از گرفتن نوبت در مورد یک پزشک جدید تحقیق می کنید، باید همین کار را برای گفتاردرمانگر فرزندتان نیز انجام دهید. همیشه مفید است که از دوستان یا آشناهایی که فرزندانشان گفتار درمانی داشته اند بپرسید که آیا تجربه آنها را توصیه میکنند. اگر بیمه درمانی دارید، با طرح خود تماس بگیرید تا از سیاست ها و پوشش آنها در مورد گفتار درمانی بهتر مطلع شوید.

آنها فهرستی از ارائه دهندگان گفتار درمانی درون شبکه ای دارند و به شما میدهند که میتوانید درباره آنها تحقیق کنید. همچنین میتوانید با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید. آنها احتمالاً فهرستی از ارائه دهندگان گفتار درمانی محلی دارند که به شما توصیه کنند. و ممکن است برای بازپرداخت گفتار درمانی توسط بیمه درمانی خود به یک ارجاع متخصص اطفال نیاز داشته باشید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *