ناواضحی گفتار در کودکان نوپا

ناواضحی گفتار در کودکان نوپا

مشکلی ندارد که کسی نمی تواند گفتار کودک نوپایم را بفهمد؟

حسی که وقتی کودکتان برای اولین بار شروع به صحبت می کند، با هیچ چیز قابل قیاس نیست. صداهای کوچک و شیرین، که معمولا با تلفظ های اشتباه همراه است. چه کسی دوست ندارد “دوشد دالم” را بشنود؟ برای بسیاری از کودکان 2 و 3 ساله، درک گفتار آنها حداقل برای مدت کوتاهی دشوار خواهد بود. درک گفتار سایر کودکان ممکن است برای مدت طولانی‌ تری سخت باشد. گفتار نامشخص و کلمات اشتباه تلفظ شده می تواند بخشی طبیعی از رشد باشد، اما همچنین می تواند نشانه ای از تاخیر صدای گفتار باشد. بنابراین درک علائم مشکل گفتاری در کودک نوپا و اینکه چه زمانی ممکن است ارزیابی گفتار مورد نیاز باشد الزامی است.

 چرا درک گفتار کودکان نوپا سخت است؟

نوزادان ابتدا تمرین گفتار را با ایجاد صداهای غرغر شروع می کنند. با گذشت زمان، حرف هایشان به کلمات واقعی نزدیک و نزدیکتر می شود. برای مثال، ممکن است بشنوید که فرزندتان می گوید «بابابا». سپس شروع به اختصاص همین کلمات به اشیا می کنند. بنابراین توانایی کودک شما صرفا در این است که  مثلا با گفتن کلمه “توتو” به یک پرنده اشاره دارد.

در مورد رشد و تکامل کودکان در 1 سالگی بیشتر بدانید.

طوری که کودکان کلمات را تلفظ می کنند به این صورت است: در ابتدا فرزندتان ممکن است نتواند همه صامت های یک کلمه را تلفظ کند پس فقط ابتدای کلمه را می گوید تا زمانی که بتواند کل کلمه را به درستی تلفظ کند. مثلا اگر بخواهد کلمه “توپ” را بیان کند، فقط می گوید “تووو”

به عبارتی، در مرحله کودکی، کودکان هنوز در حال یادگیری قرار دادن صامت ها و مصوت ها در ترکیب های مختلف هستند. کلمات آنها ممکن است قبل از تبدیل شدن به یک کلمه همخوان – مصوت – صامت (“در”) فقط یک ترکیب صامت و مصوت (” دَ “) باشد.

کودکان نوپا هنوز در حال یادگیری قرار دادن صامت ها و مصوت ها در ترکیب های مختلف هستند. کودکان همچنین ممکن است هجاها را از کلمات کنار بگذارند یا صداهای گفتار را با هم مخلوط کنند. همه این موارد می تواند باعث شود که گفتار یک کودک 2 ساله یا 3 ساله به سختی درک شود. در تکمیل آن، وقتی کودک شروع به گذاشتن کلمات کنار یکدیگر برای ساختن عبارات و جملات می کند، حتی درک آنچه می گویند دشوارتر می شود. احتمالا متوجه شده اید که وقتی فرزندتان به شما پاسخ های تک کلمه ای می دهد، درک آن آسان تر است.

رشد نرمال صدای گفتار:

طبیعی است که برخی از صحبت های کودک شما نامشخص باشد. اما توجه به این نکته مهم است: خطاهای گفتاری چقدر شدید هستند و چقدر طول می کشند؟

بنابراین، در ادامه به هنجارهای گفتاری برای کودکان در حال رشد پرداخته ایم. در گذشته، کارشناسان اظهار داشتند که 50 درصد از گفتار کودک باید در 2 سالگی، 75 درصد در 3 سالگی و 90 درصد در 4 سالگی قابل درک باشد.

اما این درصد برای افرادی که نزدیک نیستند مانند پزشک اطفال یا بستگان دورتان که اغلب با کودکتان در ارتباط نیستند چقدر باید باشد؟

اوتیسم در کودکان معلولیت است؟

مطالعات جدید به هنجارهای گفتاری به روز شده منجر شده است که میزان درک کودک شما توسط افرادی که به خوبی آنها را نمی شناسند، را در نظر می گیرد.

در حالت ایده‌ آل، هر کسی باید تا ۴ سالگی کودک حداقل ۵۰ درصد از آنچه کودک می ‌گوید را بفهمد. در سن 5 سالگی، 75٪ و در سن 7 سالگی، هر کسی که با او صحبت می کند باید 90٪ از سخنان آنها را درک کند.

چه زمانی کودکان نوپا یاد می گیرند که چگونه صداهای گفتاری خاصی تولید کنند؟

دانستن اینکه صداهای خاص مورد استفاده در زبان معمولاً چه زمانی ایجاد می شوند مفید است. معمولا کودکان صداهایی مانند “پ، ب و د” را به عنوان اولین حروف تلفظ می کنند، و حروف “ر و س” را دیرتر یاد میگیرند.

در سن 5 سالگی، اکثر کودکان می توانند تقریباً همه انواع صداهای گفتاری را تولید کنند. در ادامه به حروفی که معمولا در هر سن توسط کودکان بیان میشود، پرداخته ایم:

2 سال: پ، ب

3 سال: د، م، ن، ه، ح، و، ت، ک، گ، ف، ی

4 سال: و، س، ز، ج، ش، ل، چ

5 سال: ژ و باقی حروف

دلیل اینکه اصوات گفتاری به ترتیب خاصی توسعه می یابند این است که ساختن برخی صداها بسیار ساده تر است، بنابراین ما زودتر به آنها مسلط می شویم!

مثلا وقتی می خواهید حرف “پ” را تلفظ کنید فقط کافی است لب ها را روی هم قرار دهید و صدا ایجاد کنید اما برای تولید صدای حرف “ر” به طور صحیح، به حرکات و کشش پیچیده زبان و فک نیاز است.

چگونه متوجه می شوید که کودکتان به گفتار درمانی نیاز دارد؟

اگر کودک شما تا سن 3 سالگی قادر به تولید صداهای زیر در کلمات نیست، باید توسط یک گفتاردرمانگر برای ارزیابی تاخیر گفتار معاینه شود:

“م، ن، ه، و، پ، ب، ت، د، ک، گ، ف”

علاوه بر این، کودکانی برای ارتباط با دیگران احساس ناامیدی می کنند، یا درک آنها بسیار سخت است، باید در اسرع وقت توسط یک گفتاردرمانگر معاینه شوند.

هر چه زودتر کودکتان را به گفتار درمانی ببرید برای آنها مفیدتر است زیرا نحوه ساخت درست صداها به کودکان دو یا سه ساله خیلی راحت تر و سریع تر از زمانی است که آنها به مهد کودک می روند و برخی الگوهای گفتاری در ذهنشان تثبیت شده است. پس هر چه سریع تر بهتر!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *