سطوح پرسشگری بلنک – بخش 2

سطوح پرسشگری بلنک - بخش 2

در مطلب قبلی با نام سطوح پرسشگری بلنک – بخش 1 در مورد این موضوع توضیح دادیم. گفتیم که سطوح پرسشگری بلنک چیست و چگونه به ما در گفتار درمانی کودکمان کمک می کند؟ به عنوان یک آسیب شناس گفتار، اغلب والدین در جلسات من می آیند و می پرسند، “چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا برای مدرسه آماده شود؟” یکی از پیشنهادات مورد علاقه من استفاده از کتاب به عنوان ابزاری برای کمک به آنها برای بهبود زبان و آموزش است. با چند ترفند در نحوه کتابخوانی، می توانید فرزند خود را به شرکت کنندگان فعال در کتابخوانی تبدیل کنید تا مخاطبان منفعل در یک نمایش کتابخوانی. پس چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟

همچنبن گفتیم که Blank’s Levels of Questioning که توسط روانشناس ماریون بلنک ایجاد شده است، چارچوبی است که پس از مطالعه دقیق محیط کلاس ایجاد شده است. دکتر ماریون تشخیص داد که در سال‌های ابتدایی مدرسه – از حدود 3 تا 7 سالگی – معمولاً از کودکان چهار نوع (یا سطح) سؤال در کلاس‌های درس پرسیده می‌شد. سطوح از سؤالات «ساده» و ملموس‌تر تا سؤالات پیچیده‌تر و انتزاعی‌تر متغیر بودند. این چارچوب برای تشویق رشد زبان و کلمات (واژگان) کودک، و همچنین مهارت‌های حل مسئله، درک سؤالات و پیش‌بینی آنها ایجاد شده است.

در این قسمت به تکمیل توضیح مراحل آن می پردازیم.

مرحله 3 بلنک:

این سطح بر تفکر عمیق تر درباره کتاب یا تصاویر آن متمرکز است. ما می توانیم رویدادها را توصیف کنیم. در مورد آن دسته از سطح 2 فکر کنید. تعاریف کلمه یا آنچه ممکن است در صفحه بعد اتفاق بیفتد را بررسی کنید. سوالات در این سطح ممکن است به صورت زیر باشد:

“فکر می کنی بعدش چه اتفاقی بیفتد؟”

او بسیار غمگین به نظر می رسد. فکر می‌کنید او ممکن است به دوستش چه بگوید تا بفهمد ناراحت است؟

من می توانم یک قطار و یک ماشین را ببینم. قطار و ماشین چگونه یکسان هستند؟

او غذایش را روی میز گذاشته است. میز چیست؟

او برای خودش تخم مرغ پخت! یادت هست چطوری تخم مرغ میپزیم؟

آیا می‌توانی برای من حیوانی پیدا کنی که بال نداشته باشد؟

این سطح به طور کلی در حدود 4-5.5 سالگی ایجاد می شود. می‌توانیم کودکانمان را تشویق کنیم تا درباره تجربیات خود خارج از کتاب فکر کنند (مثل پختن تخم‌مرغ)، و آنها را تشویق کنیم که زندگی خود را با آنچه در عکس‌ها اتفاق می‌افتد مرتبط کنند… آیا آنها تخم‌مرغ را همان طور طبخ کردند؟

مرحله 4 بلنک:

این سطح بر استدلال و پیش بینی ما متمرکز است و ما را ملزم می کند که از دانش خود و همچنین آنچه در کتاب یاد می گیریم استفاده کنیم. سوالات بسیار کمتر بر روی آنچه در صفحه یا تصویر است متمرکز می شوند و بیشتر به این موضوع می پردازند که چگونه می تواند با زندگی خود آنها ارتباط داشته باشد. این سوالات می توانند به صورت زیر به نظر برسند:

“اگر بدون جامپر بیرون برود چه اتفاقی می افتد؟”

فکر می‌کنید چرا وقتی دوستانش گفتند که نمی‌تواند بازی کند عصبانی بود؟

“چگونه می توانیم بگوییم که او هیجان زده است؟”

“چرا باید به جای کیسه کاغذی از قابلمه برای پخت و پز استفاده کنیم؟”

“چرا نمی تواند دست هایش را روی سینی بیسکویت بگذارد؟”

“برای کمک به مردی که از جاده عبور می کند، چه کاری می توانید انجام دهید؟”

این سطح به طور کلی در حدود 6 سالگی ایجاد می شود.

اگر فرزند شما در پاسخ به سوال مشکل دارد چه باید کرد؟

پاسخ دادن به سؤالات سختی برای فرزندتان وجود خواهد داشت، بنابراین بسیار منصفانه است اگر متوجه شوید که فرزندتان می گوید: «نمی دانم!» به یاد داشته باشید، هدف این رویکرد داشتن فرزند کتابخوان نیست. یک آزمون را قبول کنید، اما آنها را در معرض کلمات شگفت انگیزتر قرار دهید! راه دیگری که می توانیم این کار را انجام دهیم این است که با پاسخ دادن به سؤالات برای آنها، فرآیند تفکر خود را الگوبرداری کنیم!

اگر فرزندتان تمایل دارد بگوید: «نمی‌دانم…»، «خب… فکر می‌کنم شاید بتواند با گرفتن بازوی مرد و راه رفتن با او به او کمک کند!» نظر شما در مورد این ایده چیست؟ یا «او نمی تواند دست هایش را روی سینی شیرینی بگذارد زیرا داغ است! به یاد بیاور که روز دیگر وقتی فر را لمس کردم، گفتم “اخ”. اگر چیزی را خیلی داغ لمس کنیم، می‌توانیم خودمان را بسوزانیم.»

توانایی فرزند شما برای یادگیری از طریق تماشا کردن و گوش دادن در طول مدتی که با شماست، باور نکردنی است. با پرسیدن سوالات سرگرم کننده در طول کتابخوانی، می توانید به کودک خود فرصت گوش دادن و یادگیری را بدهید و خواندن کتاب را بیش از پیش سرگرم کننده کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *