رشد و تکامل کودکان در 1 سالگی – بخش اول

رشد

رشد و تکامل کودکان در 1 سالگی

در طول 12 ماهگی بین سنین 1 تا 2 سالگی، کودک شما کمتر شبیه نوزاد و طی رشد بیشتر شبیه کودکان نوپا میشود! هنگامی که کودک 1 ساله شما شروع به تسلط بر مهارت های حرکتی جدید میکند که به او کمک میکند کمی استقلال پیدا کند، شاهد یک دگرگونی فیزیکی خواهید بود و احتمالاً شخصیت منحصر به فرد او را خواهید دید.

ویکتوریا تننبام، تحلیلگر رفتار میگوید:” این دوره زیبا و چالش برانگیز است.” او می افزاید:” اغلب والدین الگوی نوزادان هستند و با پیروی از روش های آنها بیشتر در مورد دنیای پیرامونشان می آموزند.”

دانستن چگونگی تعیین مرزها، تشویق رفتارهای مثبت، کمک به آنها برای کشف محیط خود به شما کمک میکند از این مرحله انتقالی به دوران کودکی لذت ببرید.

زبان 1 ساله ها

احتمالا در این سال تغییرات بزرگی را در مورد رشد شناختی فرزندتان مشاهده خواهید کرد. بین 12 تا 24 ماهگی، کودک شما احتمالاً میتواند اقلام نامگذاری شده را تشخیص دهد، مانند گربه یا سگ.

کودک شما پرحرف تر میشود

در یک سالگی، احتمالا هنوز به راهبردهای ارتباطی غیرکلامی مانند اشاره کردن یا پرتاب وسایل متکی هستند. اما گستره آوایی گسترده تری خواهند داشت مثلا می گویند داا، باا یا گا. و پس از آن این آواها تبدیل به کلمات قابل تشخیص مانند “ماما” یا “بابا” میشوند. همچنین در تمام این مدت، فهم بیشتری از کلمات بیان شده شما دارند.

قبل از دو سالگی، آنها میتوانند جملات ساده با دو تا چهار کلمه را بیان کنند و زمانی که آنها را نام میبرید به اشیاء اشاره میکنند.

از دستورالعمل های ساده پیروی میکنند

در حدود 18 ماهگی، مهارت های تفکر کودک به شدت بهبود می یابد. آنها میتوانند با به خاطر سپردن وقایع گذشته، اعمال را تکرار کنند.

درباره افزایش احساس امنیت در کودکان و نوجوانان بدانید.

با این حال، مفیدترین پیشرفت، توانایی جدید آنها در پیروی از دستورالعمل های ساده است. آنها ممکن است خودشان به یاد نیاورند که قبل از بیرون رفتن کت خود را بگیرند، اما اگر از آنها بخواهید بروند آن را بیاورند، قطعا درک میکنند. (البته ممکن است همیشه رعایت نکنند!)

مستقل تر می شوند

کودک 1 ساله شما سعی میکند به طرق مختلف مستقل شود. آنها اصرار میکنند تا لباس خود را بپوشند یا مهارت های فیزیکی جدیدی را آزمایش کنند. با این حال در بعضی موارد مانند زمانی که احساس خستگی، ترس یا تنهایی میکنند، همچنان وابستگی شان را به شما نشان میدهند.

اما هر چه به دومین تولدشان نزدیک تر میشوند، سرکش تر و خودرای میشوند و تمایل دارند حرف خود را به کرسی بنشانند حتی اگر بارها بگویید “نه!”.

آنها همچنین به نامشان پاسخ میدهند، کلماتی که میگویید تکرار میکنند، در مورد اشیا اطراف و نحوه کار آنها کنجکاو هستند و حتی دوست دارند اشیا را پنهان کنند.

 نقاط عطف حرکت، دست و انگشت 1 ساله

۱۲ ماهگی به معنای تغییرات بزرگی برای رشد فرزند شما خواهد بود. در مدت زمان کوتاهی، آنها از خزیدن به راه رفتن میرسند و قبل از اینکه متوجه شوید، سعی میکنند از پله ‌ها بالا بروند و بدون هیچ کمکی در خانه حرکت کنند.

اولین قدم ها را برمیدارد

برخی از نوزادان حدود 12 ماهگی شروع به راه رفتن میکنند.(بعضی ها هم 14-15 ماهگی) مهم نیست چه زمانی اتفاق می افتد، نشانه های خاصی وجود دارد که نشان میدهد کودک شما برای برداشتن اولین قدم آماده است:

دنبال یک بلندی برای نگه داشتن هستند و حین راه رفتن از آن به عنوان کمکی استفاده میکنند. و کم کم بدون اینکه از چیزی کمک بگیرند می ایستند.

هنگامی که آنها ایستادن را یاد میگیرند، دستشان را بگیرید و کمک کنید راه بروند.

بهترین اسباب بازی ها در این دوره، آنهایی هستند که کودک میتواند آن را هل بدهد. بهتر است دنبال وسایل محکمی باشید که به کوچولوی شما کمک میکند تا هنگام شروع آزمایش مهارت های حرکتی جدید، تعادل خود را حفظ کند.

با تمرکز بیشتر بازی میکند

بازی برای رشد کودک در این سن بسیار مهم است. در این دوره کودک مشتاق است اسباب بازی ها را بررسی کند. آلات موسیقی که کودک شما میتواند تکان دهد یا بکوبد و اسباب بازی هایی که دارای اهرم، چرخ و قطعات متحرک هستند همگی در این سن محبوب هستند. بلوک ‌ها همیشه انتخاب خوبی هستند، به‌خصوص زمانی که فرزندتان برجی را که با هم میسازید، خراب میکند.

دست گرفتن گیره

گرفتن گیره، توانایی کودک در برداشتن اشیاء با انگشت شست و سبابه را توصیف میکند. ممکن است متوجه شده باشید که آنها قبل از اولین تولدشان این کار را انجام میدهند، اما زین پس کلاملا حرفه ای میشوند. این به ویژه هنگام غذا خوردن و بازی با اسباب بازی ها مفید است. همچنین آنها را برای نگه داشتن مداد در آینده آماده میکند.

درباره مشکلات شایع لگن در کودکان و نوزادان بدانید.

چک لیست نقاط عطف فیزیکی

دوست دارد اشیاء را درون و بیرون ظروف قرار دهد.

خط خطی میکند.

با انگشت اشاره، اشاره میکند.

اگر فنجان را برایشان نگه دارید، از آن مینوشند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *