تأثیرات آزار و اذیت سایبری بر کودکان

سایبری

هر نوع آزار و قلدری میتواند اثرات جسمی و روانی بر کودک داشته باشد. اضطراب، ترس، افسردگی، عزت نفس پایین، مشکلات رفتاری و مبارزات تحصیلی تنها از معدود چالش‌ هایی هستند که کودکان در صورت هدف قرار گرفتن ممکن است تجربه کنند.

، بر خلاف قلدری سنتی – که اغلب به مدرسه و قلدرهای شناخته شده محدود میشود – آزار و اذیت اینترنتی میتواند در هر زمان، روز یا شب رخ دهد و توسط منابع ناشناس انجام شود. این باعث میشود که اغلب بی رحمانه تر باشند.

حتی نوع قربانی شدن ممکن است بر شدت عواقب آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که تصاویر و پست‌های آنلاین بیشتر از آزار و اذیت دریافتی از طریق پیام ‌های متنی یا تماس‌ های تلفنی مضر هستند.

در حالی که آزار و اذیت سایبری میتواند در یک فضای دیجیتال عمومی، مانند پست‌ های رسانه‌ های اجتماعی اتفاق بیفتد، میتواند به شکل پیام‌ های خصوصی نیز رخ دهد – که باعث میشود برخی از بچه‌ ها این راز و تأثیر آن بر آنها را به تنهایی مدیریت کنند.

اثرات عاطفی آزار اینترنتی

جای تعجب نیست که آزار و اذیت سایبری یک عامل استرس زا در زندگی یک فرد جوان است. در واقع، تحقیقات نشان میدهد که 32 درصد از کودکانی که هدف آزار و اذیت سایبری هستند حداقل یک علامت استرس را تجربه کرده اند.

آنها علاوه بر احساس ناراحتی، ممکن است احساس خجالت، صدمه و حتی ترس برای امنیت خود کنند. حتی ممکن است خود را برای آزار و اذیت سایبری سرزنش کنند.

نحوه آموزش مسئولیت پذیری به کودکان چگونه است؟

حقارت، انزوا، خشم، احساس بی قدرتی و ضعف همگی اثرات تهدیدها و آزارهای اینترنتی است.

اثرات ذهنی آزار و اذیت سایبری

زمانی که آزار و اذیت سایبری ادامه دارد، قربانیان ممکن است متفاوت از دیگران با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند. برای بسیاری، زندگی میتواند ناامید و بی معنی باشد.

آنها ممکن است علاقه خود را به چیزهایی که زمانی از آنها لذت میبردند از دست بدهند و زمان کمتری را صرف تعامل با خانواده و دوستان کنند. و در برخی موارد، افسردگی و افکار خودکشی ممکن است ایجاد شود.

افسردگی و اضطراب

قربانیان آزار و اذیت سایبری ممکن است در برابر اضطراب، افسردگی و سایر شرایط مرتبط با استرس تسلیم شوند. استرس اضافی ناشی از مقابله منظم با آزار و اذیت اینترنتی میتواند احساس شادی و رضایت آنها را بدزدد. همچنین احساس نگرانی و انزوا را افزایش میدهد.

عزت نفس پایین

آزار و اذیت سایبری اغلب دست بر روی نقطه ضعف های افراد میگذارد. به عنوان مثال، شاید کودکی که حس بدی نسبت به خال مادرزادی اش دارد، در نهایت به خاطر همین مورد، مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

قلدری ممکن است باعث شود که آنها احساس نارضایتی شدید از آنچه که هستند کنند. در نتیجه، آنها به ارزش خود شک میکنند.

محققان حدس میزنند که از آنجایی که جوانان نیاز روانی شدیدی دارند تا بخشی از گروه همسالان باشند و مورد پذیرش قرار گیرند، آزار و اذیت اینترنتی ممکن است باعث ناسازگاری روانی، کاهش رفاه و در نهایت کاهش عزت نفس شود.

مسائل دانشگاهی

کودکانی که قربانی آزار و اذیت سایبری میشوند ممکن است علاقه خود را به مدرسه از دست بدهند. در نتیجه، آن‌ها اغلب نسبت به بچه‌ هایی که مورد آزار و اذیت قرار نمیگیرند، میزان غیبت بسیار بالاتری دارند. آنها ممکن است مدرسه را رها کنند تا از مواجهه با کودکانی که آنها را مورد آزار و اذیت سایبری قرار میدهند جلوگیری کنند.

نمرات آنها نیز ممکن است آسیب ببیند زیرا تمرکز یا مطالعه برایشان مشکل است.

سایبری

افکار خودکشی و خودآزاری

گاهی اوقات آزار و اذیت اینترنتی منجر به آسیب رساندن فرد به خودش میشود. به عنوان مثال، برخی ممکن است درگیر آسیب به خود مانند بریدن یا سوزاندن خود شوند.

زورگویی سایبری نیز خطر خودکشی را افزایش میدهد. کودکانی که دائماً توسط همسالان خود از طریق پیام‌ های متنی، رسانه‌ های اجتماعی یا اپلیکیشن‌ ها عذاب میکشند، اغلب احساس ناامیدی میکنند و تنها راه برای تسکین درد پایان دادن به زندگی ‌شان است.

5 نکته برای محافظت از چاق شدن کودک

اثرات رفتاری زورگویی سایبری

کودکانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار میگیرند ممکن است همان تغییرات رفتاری را نشان دهند که به روش‌های سنتی‌ تر مورد آزار و اذیت قرار میگیرفتند. به عنوان مثال، آنها علاقه خود را به فعالیت‌ها از دست میدهند و رفتارهای پنهانی انجام میدهند.

استفاده از مواد مخدر یا الکل: کودکانی که به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار میگیرند بیشتر در معرض سوء مصرف مواد قرار می‌گیرند.

فرار از مدرسه: ترک تحصیل یا حتی رفتاری که منجر به تعلیق شود، برای آنها غیرمعمول نیست.

حمل وسیله دفاع خطرناک: حتی نگران ‌کننده ‌تر، این واقعیت است که بچه‌ هایی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار میگیرند، بیشتر چتقو یا وسیله هایی برای دفاع از خود را به مدرسه می ‌آورند.

اثرات فیزیکی آزار و اذیت سایبری

هدف قرار گرفتن توسط زورگویان سایبری میتواند بسیار سخت باشد. احساس بیش از حد و استرس می تواند به صورت فیزیکی ظاهر شود، مسائلی مانند:

    مشکلات گوارشی: استرس ناشی از قلدری همچنین میتواند باعث ایجاد شرایطی مانند ناراحتی معده، درد شکم، و زخم معده شود. کودکان همچنین ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، و اسهال مکرر دست و پنجه نرم کنند.

    اختلال در غذا خوردن: تغییراتی در عادات غذایی مانند حذف وعده های غذایی یا پرخوری اتفاق می افتد. از آنجایی که زندگی آنها کنترل نشده است، به الگوهای غذایی خود به عنوان چیزی که می توانند کنترل کنند نگاه می کنند. این تلاش‌ها ممکن است به یک اختلال خوردن کامل تبدیل شوند، به‌ویژه اگر قلدری باعث ایجاد تصویری از بدن مخدوش شده باشد.

    اختلالات خواب: آنها ممکن است از مشکلات خواب مانند بی خوابی، خواب بیش از حد معمول یا کابوس رنج ببرند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *