گفتار درمانی در خانه!

گفتار

مانند هر مهارت دیگری که در دوران کودکی به دست می‌ آید، یادگیری نحوه برقراری ارتباط واضح، هم از نظر نحوه صحبت کردن و هم از نظر کلماتی که انتخاب میکنید، یکی از مهارت‌ هایی است که در طی ماه‌ ها و سال‌ ها رشد میکند. برخی از بچه‌ها در اوایل دوران کودکی شروع به صدا در آوردن میکنند، در حالی که برخی دیگر تا زمانی که با الگوهای گفتاری راحت ‌تر شوند ساکت هستند.

اکثر کودکان بین 1 تا 2 سالگی شروع به صحبت میکنند. در سن 2 سالگی، اکثر بچه ها پایه وسیعی از کلمات برای کار با آنها دارند و اغلب کلمات را در قالب پرسش ‌ها و جملات دو کلمه‌ ای کنار هم قرار میدهند.

اگر به نظر میرسد که کودک شما دایره لغات کمی دارد، ممکن است نشانه ای از تاخیر گفتار یا زبان نباشد، اما بهتر است که با کودک خود در خانه چند تمرین ساده گفتاری داشته باشید. .

آلیسا گوسنوف، گفتاردرمانگر میگوید: گفتار درمانی در خانه میتواند به ویژه برای کودکانی که دارای تاخیر خفیف یا خطاهای بیانی هستند مفید باشد. مشکلات جدی تر، مانند رگرسیون گفتار، باید با یک گفتاردرمانگر مطرح شود.

فرزند خود را ارزیابی کنید

اگر تصمیم گرفته اید گفتار درمانی در خانه را امتحان کنید، آنچه برای کودک شما مفید است به چندین چیز بستگی دارد.

سن

تمرکز روی هر چیزی که شما آن را «درمانی» مینامید، برای کودکان کوچک‌ تر مشکل خواهد بود. شما باید همه چیز را سرگرم کننده و قابل فهم نگه دارید، اما کودکی که درک اشتباهات گفتاری خود را ندارد ممکن است پذیرای اصلاح آنها نباشد. کودک بزرگتر میتواند انگیزه بیشتری برای بهبود گفتار خود داشته باشد زیرا به این معنی است که توسط بقیه بهتر درک میشود.

کاردرمانی آنلاین چگونه کار می کند؟

خلق و خوی

باز هم، بچه‌ هایی که به راحتی ناامید نمیشوند، به احتمال زیاد روی صحبت کردن با والدینشان کار میکنند. کودکانی که سریع ناامید میشوند ممکن است درمان را یک تجربه منفی ببینند.

نوع مشارکت گفتاری مورد نیاز

اگر کودک شما در مقابل مشکل بیانی (مثلا به جای ج میگوید ش) تاخیر گفتاری داشته باشد (کلمات بسیار کمتری نسبت به سن خود دارد) رویکردهای متفاوتی برای درمان وجود خواهد داشت.

روش‌های خانگی

از پیش بینی نیازهای کودک خود دست بردارید

ممکن است گمان کنید وقتی بدون بیان کلمه ای از فرزندتان نیاز او را متوجه شوید چه والد نمونه ای هستید! اما این کار هرگز او را به سخن گفتن تشویق نمیکند!

گوسنف میگوید، به آنها فرصت دهید تا چوب شور را بخواهند، نه اینکه به محض اینکه فرزندتان به کابینت اشاره کرد، آن را تحویل دهید.

استفاده از پستانک را به حداقل برسانید

اگر کودک نوپا یا پیش دبستانی شما هنوز از پستانک استفاده میکند، او را متوقف کنید تا عضلات دهانش تقویت شود.

 گزینه های پیشنهادی

به جای اینکه بگویید “دوست داری چه بنوشی؟” از کودک خود بپرسید: آیا شیر میخواهید یا آبمیوه؟ کودکی که در تلاش برای ساختن واژگان است، از شنیدن گزینه‌ ها و توانایی انتخاب یکی از آنها سود میبرد، نه اینکه از او انتظار داشته باشید روی هوا برایتان جمله بسازد!

گفتار

افزایش دید

گوسنوف توصیه کرد:” وقتی نام یک شی را میگویید، آن شی را به سمت دهان خود نگه دارید تا فرزندتان حرکت دهان شما را ببیند. این یک ارتباط بصری فوری بین شی و نحوه تشکیل کلمه برای آن شی در دهان ایجاد میکند.

بازی کنید

به نوبت کلمات را برای یکدیگر تکرار کنید (مثال: «من میگویم «سیب» و سپس تو بگو «سیب». آماده؟ «سیب.» حالا نوبت توعه!»). گوسنوف میگوید: پنهان کردن اشیاء در اطراف خانه، مانند پنهان کردن اشیاء کوچک در داخل خمیر بازی، و نگهداری اشیاء در داخل ظروف، همگی میتوانند بچه ‌ها را تشویق کنند که سؤال بپرسند، تعجب کنند و درخواست کمک کنند.

در کدام مشکلات گفتار نیاز به درمانگر داریم؟

اعلان و ممانعت (در چارچوب دلیل)

اگر فرزند شما نمیتواند سریع پاسخ دهد فریاد نزنید. کمی ناراحتی برایش لازم است. فرزندتان را به گریه نیندازید اما اشکالی ندارد که مکث کنید یا منتظر بمانید تا ببینید آیا فرزندتان در نهایت میتواند مشکلش را زمانی که به چیزی نیاز دارد حل کند یا خیر.

برای مثال، گوسنوف گفت:” به فرزندتان کمک کنید تا فقط یکی از کفش هایش را بپوشد – سپس بلند شوید و راه بروید. آیا فرزندتان به دنبال شما می آید تا توجه شما را جلب کند؟ اگر چنین است، از او بپرسید که به چه چیزی نیاز دارد (جواب را میدانید، اما وانمود کنید که نمیدانید!). هدف در اینجا این است که فرزندتان را تشویق کنید تا خودش ارتباط برقرار کند، نه اینکه همیشه به شما تکیه کند تا تمام صحبت ها را انجام دهید.

تکرار

بیشتر کودکان زمانی که چیزها بارها تکرار میشوند، بهتر یاد میگیرند و این اغلب برای گفتار نیز صادق است. وقتی فرزندتان کلمه ای را به درستی میگوید، آن را با لحن مثبت به او تکرار کنید. و اگر اشتباه لفظی ای انجام داد به او گوشزد کنید.

مشاهدات زیادی انجام دهید

گوسنوف توصیه میکند به کلماتی که میتوانید از فرزندتان بفهمید در مقایسه با آنچه که پدربزرگ و مادربزرگ و یا غریبه کاملاً میتوانند بفهمند، توجه کنید. بین این سه معیار تفاوت وجود خواهد داشت (یعنی شما میتوانید 75 درصد را درک کنید، بزرگترها 50 درصد و یک غریبه نهایتا میتواند 25 درصد را درک کند)، اما نباید بین هر سطح فاصله زیادی وجود داشته باشد. به گفته Nemours، اکثر مردم – صرف نظر از اینکه چقدر کودک شما را میشناسند – باید تا زمانی که فرزند شما 2 تا 4  ساله میشود، بیشتر صحبت های او را درک کنند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *