در کدام مشکلات گفتار نیاز به درمانگر داریم؟

گفتار

ممکن است در سنین متفاوت دچار مشکلات گفتاری متفاوتی شوند. اما در کدام مشکلات گفتار نیاز به درمانگر داریم؟

بچه ها در دو سال اول مهارت های مختلف را خیلی سریعتر توسعه می دهند. فقط در عرض چند ماه، آنها یاد می گیرند که بخزند، راه بروند، صحبت کنند و حتی با دیگران معاشرت کنند.

هر ماه که می گذرد فرزند شما به نقطه عطف خاصی می رسد، برای مثال، اکثر نوزادان بین 6 تا 10 ماهگی شروع به خزیدن می کنند و تا 16 ماهگی می توانند خودشان راه بروند.

در مورد گفتار هم همینطور است. تا سن 1 سالگی، کودک شما باید اولین کلمه خود را بگوید و تا 18 ماهگی حدود 5 کلمه یا بیشتر را بیان کند. اگر متوجه شدید که فرزند شما قادر به رسیدن به این اهداف نیست، نترسید. سرعت یادگیری هر کودک متفاوت است.

برخی سریعتر و برخی نسبتاً کند هستند. ممکن است کودک شما در رشد مهارت های زبانی کندتر از همسالان خود عمل کند. صبور باشید و سعی کنید تا حد امکان با کودک ارتباط برقرار کنید تا این مهارت رشد کند. اگر هیچ چیز جواب نداد، می توانید تا حد زیادی از کار با یک گفتار درمانگر سود ببرید.

اگر فرزند شما در گفتار، زبان، بلع یا شناخت مشکل دارد، به ما در کلینیک گفتار درمانی نوین مراجعه کنید. ما محیطی صمیمی و دوستانه را برای کودکان ارائه می دهیم که می تواند به آنها کمک کند مهارت های ضروری را که برای داشتن یک زندگی رضایت بخش نیاز دارند، توسعه دهند. تخصص و رویکرد منحصر به فرد ما برای پرداختن به انواع مسائل مربوط به گفتار، به فرزند شما کمک می کند تا سریع یاد بگیرد.

درباره لکنت زبان بیشتر بدانید.

پشتیبانی از گفتار و زبان

گفتار درمانی توسط یک متخصص می تواند به کودک شما کمک کند تا مهارت های گفتاری و زبانی خود را توسعه دهد. در برخی مکان‌ها اگرچه گفتار و زبان همپوشانی دارند، اما وقتی در سطح حاد به آن نگاه می‌شود، این دو کمی متفاوت هستند.

کودکان ممکن است در صحبت کردن یا زبان یا هر دو مشکل داشته باشند که یک گفتاردرمانگر می تواند تشخیص دهد و بهترین رویکرد را برای بهبود مهارت های ارتباطی کودک اتخاذ کند.

کار با گفتار

گفتار شامل 3 چیز است که عبارتند از بیان، صدا و روان. یک کودک به هر سه جنبه گفتار نیاز دارد تا برای مهارت های کلامی موثر با هم کار کنند. مهارت های بیان به لب ها، زبان و دهان ما کمک می کند تا به گونه ای حرکت کنند تا صداهای گفتاری خاصی تولید کنند.

کودکی که در این ناحیه مشکل دارد ممکن است تولید حروف خاصی مانند “ر” یا “ث” برایش مشکل باشد. صدا عملکردی است که از تنفس و تارهای صوتی برای تولید صدا استفاده می کند.

درباره گفتار درمانی – چرا فرزندم متوجه حرف‌هام نمیشه؟ بیشتر بدانید.

همیشه لازم نیست کودک شما بلند باشد، اما باید بتواند با صدای قابل فهم صحبت کند. روان بودن نیز یکی از جنبه های مهم گفتار است. کودکانی که با تسلط مشکل دارند ممکن است لکنت زبان یا لکنت زبان داشته باشند.

کار با زبان

زبان مهارتی است که به استفاده از کلمات و نحوه استفاده از آنها برای به اشتراک گذاشتن ایده های شما اشاره دارد. زبان شامل 4 جنبه است و آن عبارت است از صحبت کردن، درک کردن، خواندن و نوشتن. کودک مبتلا به اختلال زبان ممکن است در یک یا چند مورد از این مهارت ها مشکل داشته باشد.

بیایید زبان را بفهمیم:

درک معنای یک کلمه مهم است. برخی از واژه ها بیش از یک معنا دارند و یک کلمه بسته به کاربرد آن می تواند معانی متفاوتی بدهد. کودکی که فاقد این توانایی باشد در درک آنچه دیگران می گویند دچار مشکل می شود. این اختلال زبان دریافتی نامیده می شود، در حالی که مشکل در اشتراک گذاری افکار، ایده ها و احساسات ما اختلال زبان بیانی نامیده می شود.

زمان مراجعه به گفتار درمانگر چه زمانی است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، هر کودکی با سرعت خود مهارت های گفتاری و زبانی را توسعه می دهد. با این حال، اگر متوجه شدید که کودک شما اصلاً چیزها را به آرامی درک نمی کند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با یک گفتار درمانگر مشورت کنید و در اسرع وقت برای گفتار درمانی برنامه ریزی کنید. در زیر برخی از جنبه های ارزیابی فرزند شما آورده شده است.

  • یک کودک در 18 ماهگی کمتر از 20 کلمه و در 2 سالگی کمتر از 50 کلمه استفاده می کند
  • یک کودک فقط از چند صدا برای تلفظ همه کلمات استفاده می کند
  • یک کودک در ۲ سالگی در درک جملات ساده مشکل دارد
  • کودک به ندرت صحبت می کند و از زبان اجتماعی مناسب استفاده نمی کند
  • یک کودک یک گفتار نامشخص یا ناپخته صحبت می کند

هنگامی که کودک یک یا چند رفتار ذکر شده در بالا را نشان می دهد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک قرار ملاقات با یک گفتار درمانگر رزرو کنید. اگر در مورد هر یک از این مسائل در کودک خود نگران هستید، برای ارزیابی سریع اقدام کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *