گفتار درمانی در تلفظ حرف “س”

گفتار درمانی در تلفظ حرف "س"

گفتار درمانی در تلفظ حرف “س”

اگر فرزند شما در بیان واضح صدای “س” مشکل دارد، این یک امر طبیعی است. این مشکل به تلفظ حرف “س” برمیگردد که باید با نوک زبان (lisp) گفته شود که باعث میشود از رایج ترین خطاهای گفتاری باشد که در کودکان وجود دارد.

چند دلیل وجود دارد که تلفظ این صدا بسیار مشکل است.

موقعیت خاص زبان مورد نیاز، و همچنین فرکانس این صدا در زبان تلفظ حرف “س” را به یکی از صداهای سخت تر برای یادگیری تبدیل میکند.

شل و سر زبانی حرف زدن باعث میشود که گفتار کودک غیرقابل درک و نابالغ به نظر برسد. اما سر زبانی حرف زدن را می توان با تمرین و راهنمایی های مناسب اصلاح کرد.

درباره سندرم XXX (تریپل ایکس) تشخیص و درمان بدانید.

خطاهای رایج گفتاری برای صدای “س”:

دو مدل اشتباه تلفظی برای تولید صدای حرف “س” وجود دارد که به عنوان لیسپ جلویی و لیسپ جانبی شناخته میشوند.

در لیسپ جلویی کودک به جای اینکه صدای “س” واقعی را تلفظ کند آن را به صورت “ث” تلفظ می کند. (همان سر زبانی حرف زدن و تلفظ “س” مانند “ث” در عربی) در این نوع تلفظ زبان کودکان ازبین دندان هایشان بیرون میزند که جایگذاری نادرستی است. مثلا به جای اینکه بگویند سرد میگویند ثرد!

در لیسپ جانبی تلفظ حرف “س” مبهم و نامفهوم است طوری که به نظر نمی آید حتی تلفظ شده باشد.  این به این دلیل است که هوای بیش از حد روی دو طرف زبان جریان دارد. جریان هوا باید از جلوی دهان خارج شود تا تولید “س” دقیق به نظر برسد.

همچنین در مدل لیسپ جانبی حرف “س” میتواند با حروف دیگر من جمله “ز، ژ، ت، چ و ش” جایگزین شود که ممکن است باعث شود حتی معنی کلمه نیز تغییر کند. به عنوان مثال کلمه سرد، زرد تلفظ شود.

چه زمانی کودکان باید بتوانند صدای “س” را به درستی بیان کنند؟

مهم است که به خاطر داشته باشید که کودکان مهارت های بیان گفتار را با سرعت های مختلف توسعه میدهند. در حالی که برخی از کودکان در سنین پایین “س” را به خوبی تلفظ میکنند، بچه های دیگر ممکن است برای مدت زیادی دچار مشکل شوند.

تسلط بر گفتن حرف “س” میتواند بین 3 تا 8 سالگی اتفاق بیفتد. اگر کودکتان 8 ساله است و هنوز اشتباه این حرف را تلفظ میکند، تاخیر رشد بالینی در نظر گرفته میشود. با این حال، برای شروع کار روی این موضوع، بهتر است تا لحظه آخر صبر نکنید و قبلش روی آن کار کنید.

برای اکثر کودکان، زمان ایده آل برای شروع حدود 5 یا 6 سالگی است. دلیل این است:

عادات گفتاری با گذشت زمان ریشه ‌دارتر میشوند، بنابراین هر چه زودتر بتوانید تلفظ نادرست را تغییر دهید، بهتر است. خنثی کردن اشتباهات گفتاری وقتی کودک کامل رشد نکرده است راحت تر است (البته تا زمانی که فرزند شما در این مهارت آمادگی نشان دهد). اگر زود ترمیم نشود، لیسپ میتواند تا بزرگسالی باقی بماند.

اکثر کودکان در حدود سن 5 سالگی وارد مدرسه یا مهد کودک میشوند. در مقایسه با همسالان خود از نحوه گفتارشان آگاه تر میشوند که ممکن است باعث شود آنها احساس خودآگاهی بیشتری داشته باشند.

برای افراد دیگر مهم است که بتوانند گفتار فرزند شما را بفهمند. اگر مردم دائماً باید بپرسند “چه گفتی؟” میتواند بر احساسات کودک تأثیر بگذارد و آنها ممکن است کمتر تمایل داشته باشند که فعالانه و با میل خودشان صحبت کنند.

چگونه گفتار درمانی به کودک شما کمک میکند تا تلفظ حرف “س” را بهبود بخشد؟

آسیب شناسان گفتار برای کمک به کودکان در بهبود گفتار و تلفظ حرف “س” خود آموزش دیده و دارای مجوز هستند.

درباره آبریزش دهان و مفیدترین راه‌های درمان آن بدانید.

فرآیند گفتار درمانی با ارزیابی آغاز میشود و پس از آن گفتاردرمانگر یک برنامه درمانی منحصر به فرد برای آن فرد ایجاد میکند. به عنوان بخشی از آن طرح، گفتاردرمانگران بهترین نقطه شروع را برای هر فردی که باید “س” را هدف قرار دهد تعیین میکند. این بسیار مهم است! هنگام تمرین یک صدای جدید، عامل مهم در پیشرفت، شروع در سطح مناسب است. به عنوان مثال، اگر فردی نتواند به تنهایی صدای “س” را با موفقیت بیان کند، نباید آن صدا را در جملات تمرین کند. گفتار درمانگر باید فقط روی صدای “س” تمرکز کند.

از آنجا، درمان به سمت تمرین تلفظ حرف “س” در هجاها، سپس کلمات و غیره حرکت میکند و در حین حرکت فرد به سمت اهداف خود، یک سری نقاط عطف را برآورده میکند.

آسیب شناسان زبان گفتار نیز تولید “س” را بر اساس موقعیت کلمه هدف قرار خواهند داد:

  •  حرف اول کلمه باشد: مثل سحر
  • حرف در میان کلمه باشد: مانند مدرسه
  • حرف در پایان کلمه باشد: مانند اتوبوس

ممکن است تمرکز بر این موضوعات کمی خسته کننده به نظر برسد و در حقیقت کمی هم هست زیرا فرایند زمان بری هست.

پس به این نکته توجه کنید که نمیتوانیم از کودک انتظار داشته باشیم که صدای “س” را چند بار تمرین کند و سپس شروع به استفاده صحیح از آن در مکالمات روزمره کند. کمک به فرزندتان برای بهبود بیان خود به این روش ساختار یافته در دراز مدت نتیجه خواهد داد. و او آهسته و پیوسته مسابقه را میبرد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *