گفتار درمانی – آمادگی برای مدرسه

گفتار درمانی - آمادگی برای مدرسه

آمادگی مدرسه چیست؟

آمادگی برای مدرسه اصطلاحی است که برای توصیف اینکه آیا یک کودک مهارت و آمادگی لازم برای ورود موفقیت آمیز به مدرسه را دارد یا خیر به کار می رود. می‌توان آن را از طریق فعالیت‌های خاص، بحث، و فرصت‌هایی برای تمرین و گسترش مجموعه مهارت‌های فعلی خود برای افزایش مهارت‌های اساسی که برای موفقیت در کلاس درس مهم هستند، توسعه داد.

مهارت‌هایی که برای شروع مدرسه مهم هستند عبارتند از:

  • به‌طور مستقل توالت رفتن و شرکت در سایر فعالیت‌های خودآرایی، مانند شستن دست‌ها و لباس پوشیدن، خودتنظیمی یا داشتن سطحی از کنترل بر احساسات و رفتار (این می‌تواند شبیه به توانایی باشد. برای آرام کردن خود بدون کمک زیاد)
  • گوش دادن و پیروی از دستورالعمل هایی که حداقل دو قسمت دارند (مثلاً “کیف خود را روی قلاب بگذارید و روی زمین بنشینید)
  • با دیگران در سطح مناسب سن بازی کنید یا معاشرت کنید. (به عنوان مثال، به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها، درخواست از دیگران برای بازی، توانایی “نه” گفتن، استفاده از آداب اولیه در هنگام صحبت با دیگران)
  • به معلم یا همسالانش خواسته ها و نیازهای آنها را به گونه ای که به وضوح قابل درک باشد بگویید (مثلاً قادر بودن به گفتن «نمی‌خواهم…») و بدون خطاهای زیاد صحبت می‌کند.
  • صاف بنشینید.
  • نقاشی بکشید و از قیچی یا چسب استفاده کنید (نیاز به قدرت و هماهنگی عضلانی است)
  • نام نوشته شده کتابها را بشناسید و برخی از مفاهیم ابتدایی کتاب را درک کنید (مانند نحوه نگه داشتن آن یا نحوه ورق زدن آن).

لیست بالا گاهی اوقات می تواند کمی طاقت فرسا باشد، به خصوص زمانی که متوجه می شوید هنوز چیزهای زیادی برای اضافه کردن به آن وجود دارد. با این حال، می‌توانیم با چند نکته آسیب‌شناسی گفتار کار روی این مهارت‌ها را آغاز کنیم.

 نکات آسیب شناسی گفتار برای کمک به کودک شما برای آماده شدن برای مدرسه

هر روز بخوانید! کسانی که من را می شناسند احساس من در مورد کتاب ها را می دانند – آنها بهترین هستند!

اختلالات گفتاری چیست؟

اما خارج از محتوای آنها، آنها همچنین یک رسانه عالی برای شروع آموزش مفاهیم قبل از سواد (یا مفاهیمی که برای موفقیت در سوادآموزی اساسی هستند) هستند. در حالی که با فرزندتان کتاب می خوانید، روی نشان دادن و پرسیدن کارهای اساسی کتاب از جمله موارد زیر تمرکز کنید:

  • جلوی کتاب کجاست (و به چه طریقی آن را در دست می گیریم)
  • نام کتاب کجاست چگونه صفحه ای را با دقت ورق می زنند چه صفحه ای را اول می خوانیم (از راست به چپ!)
  • چه خطی را ابتدا می خوانیم (از بالا به پایین!)
  • جایی که آنها می توانند یک حرف بزرگ و یک حرف کوچک پیدا کنند کتابخوانی ابزار قدرتمندی برای کمک به کودک شما برای افزایش درک و واژگان است.

علاوه بر سؤالات بالا، سعی کنید هنگام مطالعه با فرزندتان سؤالات جای خالی را نیز بگنجانید تا به درک و رشد واژگان او کمک کنید و در طول زمان مطالعه مشترک بهترین درآمد را داشته باشید.

همچنین مهارت های حرکتی عالی برای تمرین عبارتند از:

چسباندن اقلام روی صفحه کشیدن خطوط و تمرین اشکالی مانند مربع، مثلث و دایره (به خانه های شیرینی زنجبیلی فکر کنید!)

رنگ آمیزی و تمرین ماندن بین خطوط برش خطوط مستقیم با استفاده از قیچی مناسب سن

گر در مورد مهارت های حرکتی ظریف فرزندتان نگرانی دارید، توصیه می کنیم با یک کاردرمانگر تماس بگیرید.

مهارت‌های بازی و اشتراک‌گذاری مهارت‌های روی میز را تمرین کنید، نوبت‌گیری، درخواست از دیگران برای بازی، و نشستن پشت میز مهارت‌های مهم و ضروری هم در بازی و هم در یادگیری هستند. می‌توانید به کودکتان کمک کنید این مهارت‌ها را تمرین کند: سازمان‌دهی روزهای بازی و تمرین اشتراک‌گذاری / از بقیه اعضا خانواده بخواهید بازی‌های کارتی یا رومیزی در خانه را انجام دهند، برای تمرین نوبت گرفتن، اشتراک‌گذاری و مهمتر از همه، برد و باخت با شکوه! برخی از فعالیت‌ها مانند کتابخوانی یا بازی‌های کارتی را به‌جای سالن یا زمین، پشت میز انجام دهید. این به کودک شما کمک می‌کند تا مانند آنچه در مدرسه از او انتظار می‌رود پشت میز درست بنشیند.

کمک به فرزندتان برای آماده شدن برای مدرسه می تواند دلهره آور باشد، اما همچنین بسیار هیجان انگیز است و می تواند سرگرم کننده باشد. برای لذت بردن از فعالیت ها و گذراندن وقت با فرزندتان وقت بگذارید. به هر حال، سرگرمی بهترین راه برای یادگیری فرزند شما است و آنها دوست دارند قبل از رفتن به مدرسه با شما وقت بگذرانند. اگر در مورد آمادگی فرزندتان برای مدرسه نگرانی دارید، با آسیب شناس گفتار خود صحبت کنید. آسیب شناسان گفتار می توانند به شما کمک کنند تا کودک با اعتماد به نفس به محیط مدرسه منتقل شود و به خانواده ها کمک کند تا برای یک سال تحصیلی موفق آماده شوند. اگر می‌خواهید فرزندتان با حمایت و راهنمایی یک آسیب‌شناس گفتار روی مهارت‌های آمادگی مدرسه کار کند با ما تماس بگیرید.

در مورد اهداف آسیب شناس گفتار بدانید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *