اختلالات گفتاری چیست؟

اختلالات گفتاری چیست؟

اختلالات گفتاری چیست؟

اختلال گفتار به مشکل در تولید صدا اشاره دارد. اختلالات گفتاری عبارتند از:

  • اختلالات بیانی: اینها مشکلات ایجاد صدا در هجاها یا گفتن کلمات نادرست به حدی است که شنوندگان نمی توانند آنچه را که گفته می شود درک کنند.
  • اختلالات روانی: اینها شامل مشکلاتی مانند لکنت است که در آن جریان گفتار با توقف های غیرمعمول، تکرارهای جزئی کلمه (“b-b-boy”) یا طولانی شدن صداها و هجاها (ssssnake) قطع می شود.
  • رزونانس یا اختلالات صدا: اینها مشکلاتی در زیر و بم، حجم یا کیفیت صدا هستند که حواس شنوندگان را از آنچه گفته می شود منحرف می کند. این نوع اختلالات همچنین ممکن است هنگام صحبت کردن کودک باعث درد یا ناراحتی شود.

اختلالات زبان چیست؟

اختلال زبان به مشکل در درک یا کنار هم قرار دادن کلمات برای انتقال ایده ها اشاره دارد. اختلالات زبانی می تواند دریافتی یا بیانی باشد:

  • اختلالات دریافتی مشکلاتی در درک یا پردازش زبان هستند.
  • اختلالات بیانی مشکلاتی در کنار هم قرار دادن کلمات، داشتن دایره لغات محدود یا ناتوانی در استفاده از زبان به روشی مناسب اجتماعی است.
  • اختلالات شناختی ارتباطی مشکلاتی در مهارت های ارتباطی است که شامل حافظه، توجه، ادراک، سازماندهی، تنظیم و حل مسئله می شود.

اختلالات تغذیه چیست؟

دیسفاژی/اختلالات تغذیه دهانی اختلالاتی در نحوه غذا خوردن یا آشامیدن فرد است. آنها شامل مشکلات جویدن و بلع، سرفه، بند آوردن دهان، و امتناع از غذاها هستند.

چه کسی گفتار درمانی می کند؟

آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) که اغلب گفتاردرمانگر نامیده می شوند، در مطالعه ارتباطات انسانی، توسعه آن و اختلالات آن آموزش دیده اند. SLP ها مهارت های گفتار، زبان، شناختی-ارتباطی و مهارت های شفاهی/تغذیه/بلع را ارزیابی می کنند. این به آنها امکان می دهد مشکل و بهترین راه برای درمان اختلالات گفتاری را شناسایی کنند.

SLP ها دارای:

  • حداقل مدرک کارشناسی ارشد
  • صدور گواهینامه/مجوز دولتی در این زمینه
  • گواهی صلاحیت بالینی از انجمن گفتار، زبان و شنوایی آمریکا (ASHA)
  • یک SLP دارای گواهینامه ASHA یک آزمون سراسری را گذرانده و یک فلوشیپ بالینی تحت نظارت معتبر ASHA را تکمیل کرده است.

گاهی اوقات، دستیارهای گفتار به ارائه خدمات گفتار-زبان کمک می کنند. آنها معمولاً دارای مدرک کاردانی 2 ساله یا لیسانس 4 ساله هستند و تحت نظارت یک SLP هستند.

SLP ها چه می کنند؟

در گفتار درمانی، یک SLP با کودک تک به تک، در یک گروه کوچک یا در یک کلاس درس کار می کند تا بر اختلالات گفتاری خود غلبه کند.

درمانگران از راهبردهای مختلفی استفاده می کنند، از جمله:

فعالیت های مداخله زبانی: SLP با بازی و صحبت کردن، استفاده از تصاویر، کتاب ها، اشیاء یا رویدادهای جاری برای تحریک رشد زبان، با کودک تعامل می کند. درمانگر ممکن است واژگان و دستور زبان صحیح را مدلسازی کند و از تمرینات تکراری برای ایجاد مهارت های زبانی استفاده کند.

بیان درمانی: تمرینات بیان یا تولید صدا شامل این می شود که مدل درمانگر صداها و هجاها را در کلمات و جملات برای کودک، اغلب در حین فعالیت های بازی، تصحیح کند. سطح بازی متناسب با سن و مرتبط با نیازهای خاص کودک است. SLP به کودک نشان می دهد که چگونه صداهای خاصی مانند صدای “r” را تولید کند و ممکن است نحوه حرکت زبان را برای ایجاد صداهای خاص نشان دهد.

درمان دهانی حرکتی/ تغذیه و بلع: SLP ممکن است از انواع تمرینات دهانی – از جمله ماساژ صورت و تمرینات مختلف زبان، لب و فک – برای تقویت عضلات دهان برای خوردن، نوشیدن و بلع استفاده کند. SLP همچنین ممکن است بافت ها و دماهای مختلف غذا را برای افزایش آگاهی دهانی کودک در هنگام غذا خوردن و بلع معرفی کند.

چرا برخی از کودکان به گفتار درمانی نیاز دارند؟

کودکان ممکن است به دلایل زیادی نیاز به گفتار درمانی داشته باشند، از جمله:

اختلالات شنوایی

  • تأخیرهای رشدی شناختی (فکری، فکری) یا دیگر
  • عضلات ضعیف دهان
  • گرفتگی صدا مزمن
  • شکاف لب یا شکاف کام
  • اوتیسم
  • مشکلات برنامه ریزی حرکتی
  • مشکلات مفصلی
  • اختلالات روانی
  • مشکلات تنفسی (اختلالات تنفسی)
  • اختلالات تغذیه و بلع
  • آسیب تروماتیک مغز

درمان باید در اسرع وقت شروع شود. کودکانی که درمان را زود (قبل از 5 سالگی) شروع می کنند، نسبت به کسانی که دیرتر شروع می کنند،  در رفع اختلالات گفتاری نتایج بهتری دارند.

این بدان معنا نیست که بچه های بزرگتر در درمان خوب عمل نمی کنند. با این حال، پیشرفت آنها ممکن است کندتر باشد، زیرا آنها الگوهایی را یاد گرفته اند که باید تغییر کنند.

چگونه برای رفع اختلالات گفتاری یک گفتار درمانگر پیدا کنم؟

برای پیدا کردن یک متخصص، از پزشک یا معلم فرزندتان بخواهید که یک ارجاع دهد، دایرکتوری های محلی را به صورت آنلاین بررسی کنید، یا در وب سایت ASHA جستجو کنید. انجمن های ایالتی برای آسیب شناسی گفتار زبان و شنوایی شناسی نیز فهرستی از درمانگران دارای مجوز و گواهی را نگه می دارند.

SLP فرزند شما باید در ایالت شما مجوز داشته باشد و تجربه کار با کودکان و اختلال خاص فرزند شما را داشته باشد.

چگونه والدین می توانند کمک کنند؟

والدین کلید موفقیت پیشرفت کودک در گفتار یا زبان درمانی هستند. کودکانی که برنامه را سریع‌ترین و با ماندگارترین نتایج به پایان می‌رسانند، آنهایی هستند که والدینشان درگیر آن بودند.

از درمانگر بپرسید که چه کاری می توانید انجام دهید. برای مثال، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا فعالیت‌هایی را که SLP پیشنهاد می‌کند در خانه انجام دهد. این امر پیشرفت مداوم و انتقال مهارت های جدید را تضمین می کند.

غلبه بر اختلال گفتار یا زبان می تواند زمان و تلاش لازم را داشته باشد. بنابراین مهم است که همه اعضای خانواده با کودک صبور و درک کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *