کمک به گسترش کلمات کودک

کمک به گسترش کلمات کودک

چگونه به کودک خود کمک کنید هنگام صحبت از عبارات طولانی تر استفاده کند:

وقتی فرزند شما اولین کلمات خود را به زبان می آورد، زمان بسیار هیجان انگیزی است! برای مدتی، احتمالاً مشاهده خواهید کرد که فرزندتان از کلمات واحد برای بیان خواسته ها و نیازهای خود استفاده می کند. هنگامی که فرزند شما دو ساله شود، ممکن است شروع به جفت کردن کلمات با هم برای ایجاد عبارات دو کلمه ای کند.

با این حال، برخی از کودکان برای تولید این عبارات کوتاه به کمک کمی نیاز دارند. کودکان دیگر ممکن است در ابتدا به راحتی شروع به استفاده از عبارات دو کلمه ای کنند، اما سپس به مشکل بر بخورند و برای تولید جملات سه تا چهار کلمه ای تلاش کنند.

این مقاله شما را با چند نکته ساده آشنا می ‌کند که می ‌توانید برای تشویق عبارات گفتاری طولانی ‌تر از کودکتان به کار ببرید.

آسیب شناسان گفتار-زبان اغلب به والدین می گویند که چقدر مهم است که به جت کمک به گفتار فرزندان، برای آنها الگو جمله بندی مشخص کنند. این طور کوک می آموزد که در یک جمله جای هر کلمه، کلمه ای متفاوت جایگزین کند و جملات جدیدی تولید کند. مثلا الگوی جمله من آب میخواهم است. پس از آن کودک می تواند به جای آب، اقلام دیگری جایگزین کند.

این گونه است که کودکان ارتباط برقرار کردن را می آموزند – از گوش دادن و جذب زبان اطرافیانشان.

در طول روز، آنچه را که با فرزندتان انجام می دهید، تعریف کنید. ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما این برای رشد زبان فرزند شما بسیار مفید است. با انجام این کار، فرزند شما به سرعت شروع به ایجاد ارتباط بین کاری که شما انجام می دهید و آنچه می گویید می کند و به او کمک می کند واژگان جدید را یاد بگیرد.

در حالی که الگوبرداری از گفتار بزرگسالان برای فرزندتان مهم است، در الگوبرداری از عبارات ساده نیز تردید نکنید. در روزهای اولیه رشد زبان، عبارات کوتاه بیشتر از جملات طولانی و پیچیده تقلید می شوند.

کمک به گسترش کلمات کودک

به طور مکرر برای فرزندتان بخوانید:

خواندن در رشد زبان بسیار مهم است. خواندن به افزایش دایره واژگان دریافتی و بیانی کودک یا به عبارت دیگر توانایی او در استفاده و درک زبان کمک می کند. همچنین می تواند به کودک شما کمک کند تا راه های جدیدی برای ساختار عبارات (و در نهایت جملات) درک کند!

یک فعالیت آسان که می توانید آن را با فرزند خود انجام دهید این است که همانطور که با هم مطالعه می کنید، از فرزندتان بخواهید یک عبارت ساده و کوتاه را تقلید کند که به آنچه در داستان یا عکس های صفحه می گذرد مربوط می شود. فعالیت های سرگرم کننده ای که با کودک خود انجام می دهید می تواند به او اعتماد بیشتری در مهارت های ارتباطی خود بدهد. این افزایش اعتماد به نفس اغلب انگیزه ای است که کودکان برای شروع بیشتر صحبت کردن نیاز دارند.

بر بخش های مختلف گفتار تمرکز کنید:

وقتی برای فرزندتان می خوانید یا با او صحبت می کنید، روی قسمت های مختلف گفتار تمرکز کنید. این می تواند شامل اسم ها، افعال، صفت ها و ضمایر مختلف باشد.

هر چه کودک شما کلمات بیشتری را بفهمد، کلمات بیشتری بیان خواهد کرد. این به طور طبیعی می تواند به کودکان کمک کند تا طول عبارات گفتاری را افزایش دهند. به همین ترتیب، وقتی کودک شما دایره لغات غنی تری داشته باشد، گفتار او بالغ تر می شود.

چگونه طول عبارت مناسب را تعیین کنیم:

وقتی تصمیم می‌ گیرید روی چه مدت عباراتی با فرزندتان تمرکز کنید، یک ثانیه به این فکر کنید که معمولاً چند کلمه می‌ گویند.

اگر کودک شما به طور مکرر از کلمات تک استفاده می کند، سعی کنید از او بخواهید از عبارات دو کلمه ای استفاده کند (باید از حدود دو سالگی شروع شود). اگر کودک شما در حال حاضر از عبارات دو کلمه ای استفاده میکند، فوق العاده است! اکنون عبارات سه کلمه ای را هدف بگیرید.

مهم است که طول عبارت را کمی افزایش دهید، که به کودک شما کمک می کند تا به راحتی به اهداف گفتاری جدید دست یابد و اعتماد به نفس او را تقویت کند.

کمک به گسترش کلمات کودک

نحوه آموزش مسئولیت پذیری به کودکان چگونه است؟

چگونه به طور طبیعی طول عبارت را گسترش دهیم؟

هنگامی که از کودک خود می خواهید از عبارات طولانی تر استفاده کند آن را در موقعیت هایی تمرین کنید که کودک شما در آن پرهیجان و درگیر است.

به عنوان مثال، اگر کودک شما واقعاً عاشق بازی با ماشین های اسباب بازی و کامیون است، از این نوع اسباب بازی ها به نفع خود استفاده کنید. در اینجا چند نمونه از نحوه افزایش طبیعی عبارات گفتاری در این نوع موقعیت بازی آورده شده است:

  • اگر فرزندتان بگوید «ماشین!» برای درخواست ماشین اسباب بازی، می توانید بگویید “ماشین، لطفا!” صبر کنید و ببینید آیا فرزندتان تقلید خواهد کرد یا خیر.
  • اگر فرزندتان بگوید “کامیون بزرگ!” برای نظر دادن در مورد اسباب بازی آنها، می توانید مدل “کامیون بزرگ آبی!” باز هم منتظر بمانید تا ببینید آیا آنها گفته شما را تقلید خواهند کرد.

توجه داشته باشید که چگونه در این مثال‌ ها همان کلماتی را که فرزندتان خودش می‌ گوید در نظر می ‌گیریم و به سادگی یک کلمه جدید اضافه می‌کنیم! استفاده از کلمات بیشتر آشنا، احتمال تقلید عبارت را توسط فرزندتان افزایش می دهد.

درک کنید که عبارات زمان می برد:

همانطور که با کودک خود روی این کار می کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک شما به طور مداوم و مستقل از عبارات در گفتار روزمره خود استفاده کند.

در طول تمرین گفتار استرس نداشته باشید . فقط به یاد داشته باشید که صبر داشته باشید، تمرین را سرگرم کننده نگه دارید و برای تماشای رشد فرزند خود آماده شوید!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *