رفلکس مورو یا استارتل – بخش دوم

رفلکس مورو یا استارتل – بخش دوم

در مقاله قبلی، درباره رفلکس مورو توضیح دادیم. در این بخش، به تفسیر بیشتر و روش متوقف کردن آن می پردازیم.

متوقف کردن رفلکس مورو

حتی با متفکرانه ‌ترین مراقبت ‌هایی که از نوزاد تازه متولد شده ‌تان در حالی که خوابیده اند یا در رویا سیر می کند، انجام می ‌شود، اجتناب ‌ناپذیر است که رفلکس مورو رخ ندهد. بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا به کودکتان کمک کنید که دوباره بخوابد یا در صورت وقوع این اتفاق او را آرام کند؟

با وجود اینکه توصیه می کنیم در نهایت به کودک خود بیاموزید که به طور مستقل دوباره بخوابد، در این سنین پایین و با احساسی که با رفلکس مورو همراه است، بهتر است خودتا شخصا کودک خود را آرام کنید. به این ترتیب آنها بلافاصله متوجه می شوند که امن هستند و راحت تر آرام می شوند. این شامل:

به آرامی بازوها و پاهای کودک خود را به عقب برگردانید

قنداق کردن یا دوباره قنداق کردن – حتی اگر قنداق قبلاً بسته شده باشد، گاهی اوقات قنداق شل می شود و این می تواند آرامشی را که لحظه ای از دست داده اند به آنها بازگرداند.

نوزاد خود را نزدیک بدن خود نگه دارید

در نهایت کودک شما می خواهد احساس امنیت، محافظت و دوست داشتن داشته باشد. به طور غریزی احتمالاً به هر حال این کار را انجام خواهید داد، اما این باعث می شود که آنها خیلی سریعتر به خواب بروند تا اینکه آنها خودشان تلاش کنند.

درباره کاردرمانی تهیه کاردستی و زیورآلات با موارد بازیافتی بدانید.

چه زمانی رفلکس مورو (استارتل) از بین می رود و ناپدید می شود؟

رفلکس مورو تنها یکی از دلایلی است که کودک شما ممکن است نتواند خوب بخوابد. پیشنهادات ارائه شده، به خصوص کیسه خواب قنداق، کمک زیادی خواهد کرد. چیز خوب دیگر این است که این واکنش طبیعی برای همیشه وجود نخواهد داشت. احتمالاً از خود می پرسید که رفلکس مورو چقدر دوام خواهد آورد!

با گذشت زمان، خواهید دید که حرکات انعکاسی و سرعتی کمتر و کمتر می شوند. در جایی بین 4 تا 6 ماهگی (به یاد داشته باشید که نوزادان با هم متفاوت هستند!) دیگر نخواهید دید که کودک شما این رفلکس را تجربه می کند. این موضوع به اندازه کافی جالب توجه است و شما به راحتی متوجه می شوید که آن از بین رفته است؛ این تقریباً در همان زمانی از بین می رود  که کودک شما شروع به غلت زدن می کند. تقویت عضلات با فروکش کردن رفلکس مورو همراه است.

اگرچه رفلکس مورو کودک شما در نهایت از بین می ‌رود، اما باید به عادت ‌های آرام ‌بخشی که به کار گرفته‌ اید، مانند صدای آرام بخش، قرار دادن دقیق در تخت نوزاد، و استفاده از یک پتوی پوشیدنی سنگین به جای قنداق ادامه دهید. آنها تا به حال به این روال‌ ها عادت کرده ‌اند، و ادامه آنها به شما کمک می ‌کند تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما به خواب راحت و آرام ادامه می‌ دهد.

رفلکس مورو چقدر باید طول بکشد؟

پزشک و متخصص اطفال به شما خواهند گفت که رفلکس مورو معمولاً چند ماه طول می کشد. در حالی که هر نوزادی متفاوت است، اکثر والدین متوجه اوج رفلکس وحشت کودک خود در ماه اول می شوند و در حدود 2 تا 4 ماهگی شروع به محو شدن می کنند. در حدود 6 ماهگی باید از بین برود.

چگونه متوجه می شوید که کودک شما رفلکس مورو دارد؟

رفلکس مورو یا مبهوت نشانه یک سیستم عصبی سالم است و در اکثر نوزادان به صورت یک رفلکس خودکار یا غیرارادی رخ می دهد. اگر به نظر می رسد که کودک شما مبهوت شده است، آن رفلکس است! پشت آنها قوس پیدا می کند، بازوهایشان کشیده می شوند. همه اینها بسیار معمولی است و جای نگرانی نیست زیرا رفلکس مورو اغلب به عنوان غریزه جنگ یا گریز ما شناخته می شود.

اگر کودک شما علائمی از رفلکس مورو را نشان نمی دهد، ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که باید با پزشک یا متخصص اطفال در میان بگذارید.

آیا می توانم رفلکس مورو کودکم را کاهش دهم؟

قنداق کردن ممکن است به کاهش رفلکس مورو کودک شما کمک کند، بیشتر به این دلیل که در حین خواب بسیار مورد نیاز خود بیدار نشوند! این به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می کند. همچنین به خواب کودک شما کمک می کند و امنیت و راحتی را برای او فراهم می کند که همین رفلکس مورو او را کاهش می دهد.

اگر رفلکس مورو از بین نرود چه اتفاقی می افتد؟

هر نوزادی متفاوت است، اما زمانی که کودک شما به حدود 6 ماهگی برسد، رفلکس مورو باید از بین برود. رفلکس مورو مداوم ممکن است نشانه حساسیت بیش از حد و یا تحریک حسی بیش از حد واکنشی باشد که در آینده ممکن است منجر به اضطراب، عدم بلوغ اجتماعی و کنترل ضعیف تکانه شود. البته اگر پزشک یا متخصص اطفال شما متوجه این موضوع نشوند، باید آگاه شوند. پس اگر نمی داند حتماً در معاینه بعدی کودکتان در مورد آن صحبت کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *