چگونه می توانید به تاخیر گفتار کودک خود کمک کنید؟

چگونه می توانید به تاخیر گفتار کودک خود کمک کنید؟

چگونه می توانید به تاخیر گفتار کودک خود کمک کنید ؟

چگونه میتوان به تاخیر گفتار کودک کمک کرد؟ والدین و مراقبان هر بچه نقش حیاتی و کلیدی ای در رشد زبان و گفتار فرزندانشان ایفا می کنند. ممکن است فکر کنید که این یک روال معمول است که در هر کودک خود به خود طی می شود در صورتی که کودکان یاد می ‌گیرند که در طول فعالیت ‌ها و مکالمات روزمره ارتباط برقرار کنند – و هیچ ‌کس بیشتر از والدین و مراقبان با فرزندانشان وقت نمی‌ گذراند. به همین دلیل است که ما ایده هایی را برای فعالیت ها و تمرینات در خانه به اشتراک می گذاریم که می توانید با کودک خود در خانه تمرین کنید.

این تمارین می تواند حتی در کارهای روزمره و معمول اتفاق بیفتد. به عنوان مثال سر میز شام، در زمین بازی، یا حین رفتن و خرید کردن از فروشگاه! هیچ زمان اشتباه یا مخصوصی برای کمک به فرزندتان برای بهبود تاخیر گفتار وجود ندارد. علاوه بر این، اگر قبلاً گفتار درمانی دریافت می‌ کردید، مهم است که گفتار درمانگر شما را با ابزار ها و دانش ‌هایی که به فرزندتان کمک می ‌کند تا از طریق تمرین روزانه و در خانه پیشرفت کند، توانمند کند.

در این مقاله ما همچنین فهرستی از سوالات کلیدی را برای پرسیدن از پزشک یا گفتار درمانگر در مورد تاخیر گفتار فرزندتان گنجانده ایم. هر چه بیشتر یاد بگیرید و آماده شوید، بهتر می توانید به فرزندتان کمک کنید و از او حمایت کنید.

نکات روزمره برای حمایت از گفتار فرزندتان:

آیا پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند؟

ممکن است احساس کنید این مورد کمی احمقانه به نظر می رسد اما از بدو تولد با فرزندتان صحبت کنید! حتی نوزادان نیز از شنیدن گفتارها و سخنان شما سود می برند. حتی خواندن آهنگ ها نیز می تواند بسیار موثر باشد.. چه در گفتار چه در زمان آرامش دادن به نوزادتان زیرا نوزادان همه این صداها را می شوند. همان طور که با صدای سشوار آرام می شوند (زیرا تداعی کننده زمانی است که در جنین بودند و به آن ها حس آرامش القا می شود و راحت تر می خوابند.)، اگر هنگام بارداری برایشان آهنگ بخوانید و زمان نوزادی آن را برایشان بخوانید آن ها با این صدا آرام می گیرند.

به صدا زدن و نق زدن کودک خود با سیگنال های مثبت پاسخ دهید.

با کودک خود بازی های ساده ای مانند قایم باشک انجام دهید.

با فرزندتان زیاد صحبت کنید. حتی یک عمل ساده مانند روایت کاری که انجام می دهید می تواند مفید باشد.

با صدای بلند کتاب بخوانید. اگر علاقه و هیجانشان را به آن کتاب از دست دادند، نا امید نشوید و با خود نگویید که فرزندم اهل کتاب نیست.. فقط کافی است که به سادگی در مورد تصاویر آن کتاب صحبت کنید.

برای فرزندتان آواز بخوانید و با او با لحن آهنگین صحبت کنید. یادگیری آهنگ های جدید به کودک شما کمک می کند تا کلمات جدید را یاد بگیرد و از مهارت های حافظه، مهارت های گوش دادن و بیان ایده ها با کلمات استفاده کند.

آنچه را که فرزندتان می گوید بسط دهید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما گفت: “خرس”، می توانید بگویید “وای این خرس عروسکی رو نگاه کن، اینجا چیکار می کنه؟!”

آنچه را که در طول روز انجام می دهد، احساس می کند و می شنود برای فرزندتان شرح دهید. به عنوان مثال وقتی به آنها غذا می دهید بگویید “بچه ام الان گرسنه ست، می خوام بهش پوره مخصوصش رو بدم”

هنگامی که فرزندتان با شما صحبت می کند توجه کامل خود را به او معطوف کنید. وقتی از آنها سوالی می ‌پرسید، قبل از شروع کردن به حرف زدن، زمان کافی برای پاسخ دادن به آنها بدهید.

از فرزندتان سوالات زیادی بپرسید. به اشتباهات دستور زبان اشاره یا تصحیح نکنید. در عوض، فقط با گفتن صحیح عبارات، گرامر خوب را مدل کنید.

ارتباطات کودک 6 تا 12 ساله شما چگونه است؟

سوالات تاخیر گفتار که باید از پزشک یا گفتار درمانگر خود بپرسید :

اگر در مورد رشد گفتار کودک خود نگران هستید، توصیه می کنیم با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا گفتار درمانگر صحبت کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند تا آماده باشید و بهترین استفاده را از جلسه خود ببرید.

چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟

آیا طبیعی است که فرزند من در سن خود هنوز صحبت نکند؟

به نظر می رسد فرزندم در درک آنچه می گویم مشکل دارد، اما به ژست ها پاسخ می دهد. آیا ممکن است کم شنوایی داشته باشند؟

آیا فرزند من ممکن است دچار ناتوانی رشدی شود؟

برای کمک به صحبت کردن یا درک بهتر فرزندم چه کنم؟

چه نوع تمرین ‌ها، فعالیت ‌ها یا بازی ‌هایی را می ‌توانم با کودکم انجام دهم تا به رشد گفتار او کمک کنم؟

تأخیر گفتار چگونه بر عملکرد مدرسه فرزندم تأثیر می گذارد؟

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *