آیا پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند؟

آیا پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند؟

آیا پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند؟

شاید شنیده باشید که پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند. آیا این درست است؟ و اگر اینطور است، آیا این بدان معناست که والدین نباید نگران باشند که کودک نوپاشان “دیر صحبت می کند” و نقاط عطف رشد را برآورده نمیکند؟

بیایید علم پشت این تئوری و آنچه را که در رشد زبانی فرزندتان باید دنبال کنید را بررسی کنیم.

افسانه یا واقعیت؟

پسرها دیرتر از دخترها صحبت می کنند.

تحقیقات نشان داده است که دختران اولین کلمات و اولین جملات خود را در سنین پایین تر از پسرها بیان میکنند. آنها همچنین در ارتباطات اولیه خود دایره واژگان بیشتری نسبت به پسران دارند. بنابراین درست است که پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت میکنند. مطالعات همچنین نشان داده است که پسرها تمایل دارند دیرتر از دخترها از حرکات برای برقراری ارتباط استفاده کنند (مانند اشاره کردن).

نکته کلیدی در اینجا این است که فاصله زمانی بین انجام این کارها توسط پسران و دختران معمولاً چند ماه است. این تفاوت زمانی بخشی از محدوده طبیعی است که در آن کودکان به نقاط عطف زبانی خاصی دست می یابند. بنابراین، برای مثال، سن معمولی که در آن کودکان شروع به صحبت میکنند 12 ماهگی است، اما ممکن است اولین کلمات آنها را کمی قبل از آن یا کمی بعد از آن بشنوید. پسرها معمولا دیرتر از دخترها در این محدوده صحبت میکنند.

چرا دختران زودتر شروع به صحبت می کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که دختران ممکن است به نقطه عطف زبان خود زودتر از حالت عادی دست یابند.

عوامل بیولوژیکی: ژن FOXP2 برای رشد گفتار و زبان مهم است. تحقیقات آن را “ژن زبان” نامیده اند. اصولا زنان سطوح بالاتری از FOXP2 دارند. مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما محققان توافق دارند که این ژن بر رشد گفتار و زبان تأثیر دارد.

هورمون ها: هورمون های جنسی مردانه و زنانه برای درک نقش آنها در رشد گفتار و زبان مورد تحقیق قرار گرفته اند. استروژن، هورمون زنانه، می ‌تواند مهارت‌ های اجتماعی و کلامی را تقویت کند و به بخش‌ های خاصی از مغز که بخشی از رشد زبان هستند، مرتبط است. مطالعات نشان داده اند که تستوسترون تأثیر معکوس دارد و بر همان قسمت مغز برای رشد زبان تأثیر میگذارد.

طبیعت در مقابل پرورش: تفاوت بیولوژیکی بین خانم ها و آقایان وجود دارد. اما ما باید تأثیر «پرورش» را نیز در نظر بگیریم – اینکه چگونه دختران و پسران ممکن است متفاوت تربیت شوند و با آنها رفتار شود.

ما همچنین باید در نظر بگیریم که با دختران و پسران متفاوت رفتار میشود.

بسیاری از افراد بسته به اینکه با یک پسر صحبت می کنند یا یک دختر، رفتار و سبک ارتباطی خود را تغییر میدهند. همچنین، برای چندین دهه، پسران به انجام فعالیت‌ های بدنی بیشتری مانند ورزش و بازی در بیرون تشویق شدند. در مقابل دختران تشویق شدند تا فعالیت ‌های اجتماعی و «خانگی» بیشتری انجام دهند، مانند مهمانی‌ های چای یا بازی با عروسک‌ها. این فعالیت ها می توانند بر رشد گفتار و زبان تأثیر بگذارند.

در مورد حرکات بدن در آموزش صحبت کردن به کودکان بدانید.

 پسرها بیشتر از دخترها دچار تاخیر زبانی می شوند:

رشد زبان به دو چیز اشاره دارد:

توانایی کودک برای یادگیری و درک آنچه به آنها گفته می شود، که به آن زبان دریافتی میگویند.

و  توانایی کودک برای برقراری ارتباط کلامی یا غیرکلامی که به آن زبان بیانی میگویند.

هنگامی که کودکان زبان را با سرعت مورد انتظار رشد نمیدهند و به نقاط عطف برای سن خود نمی رسند، این تاخیر زبان نامیده میشود. نشان داده شده است که مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض دیر ظهور زبان هستند. این یک تاخیر زبانی بدون ناتوانی تشخیص داده شده یا تاخیر رشد است. کودکان نوپا با این نوع تاخیر زبانی ممکن است به عنوان “دیر صحبت میکنند” یا ” دیر یاد میگیرد” نیز شناخته شوند.

علاوه بر این، اوتیسم، که بر توانایی های زبانی فرد تأثیر می گذارد، در مردان شایع تر است. اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است. با این حال، باید توجه داشت که زنان اغلب به دلیل تفاوت در نحوه نمایش ویژگی های اوتیسم، کمتر تشخیص داده می شوند یا در مراحل بعدی زندگی تشخیص داده می شوند.

 چگونه متوجه شوید که فرزندتان به گفتار درمانی نیاز دارد؟

اگر فرزند شما به نقاط عطف زبان خود برای سن خود نرسیده است، تصور نکنید که به این دلیل است که او یک پسر است و تصور داشته باشید که باید صبر کنید. چه آنها مرد باشند و چه زن، در سن 18 تا 24 ماهگی، کودک شما باید حداقل 5 تا 10 کلمه داشته باشد که به طور منظم و خود به خود از آنها استفاده کند. اگر فرزند شما 15 ماه یا بزرگتر است و هنوز اولین کلمه خود را نگفته است، این میتواند نشانه تاخیر در گفتار یا زبان باشد. اگر فرزند شما 15 ماهه یا بزرگتر است و هنوز اولین کلمه خود را نگفته است، یا به نظر میرسد در برقراری ارتباط مشکل دارد، این میتواند نشانه ای از تاخیر در گفتار یا زبان باشد.

ایده خوبی است که با پزشک کودک خود صحبت کنید و برای ارزیابی با یک آسیب شناس گفتار زبان، که به عنوان گفتار درمانگر نیز شناخته میشود، برنامه ریزی کنید.

تحقیقات نشان داده است که هرچه گفتار درمانی زودتر شروع شود، نتایج بهتری خواهد داشت. گفتاردرمانگر به بهترین وجه مجهز است تا فرزند شما را ارزیابی کند، در مورد هر گونه سؤال یا نگرانی شما صحبت کند و راهنمایی های حرفه ای در مورد اینکه آیا کودک شما باید گفتار درمانی دریافت کند یا نه ارائه میدهد. کمک به فرزندتان برای یادگیری برقراری ارتباط شفاف و مطمئن برای رشد اجتماعی، تحصیلی و عاطفی او مهم است. بنابراین اگر نگرانی دارید، به دل خود اعتماد کنید. برای ارزیابی با یک گفتاردرمانگر تماس بگیرید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *