درک تاخیر های زبانی و بیانی

درک تاخیر های زبانی و بیانی

کودکان از سنین پایین شروع به رشد مهارت های زبانی خود می کنند. آنها از طریق اولین کلمات، حرکات و غرغر کردن، شروع به بیان نیازها و خواسته های خود می کنند. به همین ترتیب، آنها نیز از والدین خود اطلاعات دریافت می کنند و با خندیدن، نگاه کردن و حتی تکرار صداها و کلمات به این اطلاعات پاسخ می دهند. از این مراحل اولیه مشخص است که چگونه زبان رسا و پذیرا به ما کمک می کند تا درک درستی از دنیای خود داشته باشیم و در عین حال به ما امکان می دهد افکار، احساسات، خواسته ها و نیازهای خود را به اشتراک بگذاریم. اما اگر فرزند شما در رشد مهارت های زبانی بیانی و پذیرا با مشکل مواجه شود، چه؟

برخی از کودکان ممکن است در استفاده از کلمات، جملات و حرکات برای انتقال معنا و پیام به دیگران مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در درک زبان و کلمات مشکل داشته باشند و پیروی از دستورالعمل ها در خانه یا در یک محیط آموزشی برایشان سخت باشد. این می‌تواند نشان‌دهنده تاخیر زبانی بیانی و/یا دریافتی باشد که می‌تواند بر توانایی آن‌ها در انتقال واضح نیازها و خواسته‌هایشان، شرکت در فعالیت‌های مختلف و تعامل معنادار با دیگران تأثیر بگذارد.

برای کمک به درک تاخیر زبان بیانی و دریافتی، ما به تفاوت بین زبان بیانی و دریافتی، نقاط عطف رشد زبان، نشانه‌های تاخیر زبانی، و استراتژی‌هایی برای کمک به تقویت مهارت‌های زبانی فرزندتان نگاهی خواهیم انداخت.

زبان بیانی چیست؟

زبان رسا به روشی اشاره دارد که کودک شما ممکن است “بیان” یا از زبان (چه کلامی و چه غیرکلامی) برای انتقال افکار و احساسات خود استفاده کند. این می تواند به همین سادگی باشد که کودک شما به اسباب بازی مورد علاقه اش اشاره می کند، و با بزرگ شدن، ممکن است شروع به استفاده از علائم، حرکات، کلمات، نمادها یا نقاشی های پیچیده تری برای برقراری ارتباط با شما کند.

آترزی شنوایی چیست؟

هنگامی که صحبت از ایجاد تعاملات و روابط مثبت فرزند شما با دیگران می شود، زبان بیانی نیز مهم است. بسیاری از این موارد می تواند به توانایی فرزند شما برای فرموله کردن افکار خود به کلمات و جملاتی که از نظر گرامری صحیح و قابل فهم هستند بستگی داشته باشد.

زبان دریافتی چیست؟

زبان دریافتی به روشی اطلاق می شود که کودک شما اطلاعاتی را که از طریق صداها، کلمات، نشانه ها، حرکات یا نمادها ارائه می شود، دریافت، درک و پردازش می کند. اغلب، زبان دریافتی شامل گوش دادن و پیروی از دستورالعمل ها است.

به این فکر کنید، اگر زبان بیانی «خروجی» است، زبان دریافتی «ورودی» است و چگونه کودک شما می تواند این اطلاعات را از طریق زبان کلامی و غیرکلامی درک کند. در طول رشد معمولی، کودک معمولاً قبل از شروع به استفاده از زبان شروع به درک زبان می کند.

توسعه زبان

ما می دانیم که رشد زبانی هر کودک به میزان خاص خود اتفاق می افتد، اما مراجعه به نقاط عطف زبان می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت کودک خود را زیر نظر داشته باشید و درک درستی از تاخیرهای زبانی ایجاد کنید:

نقاط عطف زبان

0-3 ماه

کودک شما به طور کلی “آهنگ کلمات” را تولید می کند، به چهره های آشنا لبخند می زند، ممکن است برای نیازهای مختلف گریه های متفاوتی داشته باشد و ممکن است هنگامی که افراد آشنا با او صحبت می کنند، صدا بزند.

3-6 ماهه

کودک شما شروع به تولید صداهای مختلف می کند، هیجان و ناراحتی را تبدیل به صدا می کند، در حین تعامل می خندد و چشمان او ممکن است شروع به دنبال کردن جهت صداها و صداها کند.

6 ماه – 1 سال

کودک شما ممکن است شروع به استفاده از گفتار برای جلب توجه کند و غرغر کردن به کلمات قابل تشخیص تبدیل می شود. مامان، دادا. آنها ممکن است حالات چهره و تن صدا را تشخیص دهند و شروع به تشخیص نام برخی از اشیاء مانند اسباب بازی مورد علاقه خود می کنند. همچنین این زمان سرگرم کننده است که کودک شما عاشق بازی هایی مانند “دالی” است، صداهای مختلف گفتار را تقلید می کند و به نوبت با دیگران صدا می کند.

در مورد بهترین راه برای درمان اختلال تلفظ در کودک بدانید.

1 سال – 18 ماه

فرزند شما شروع به پاسخ دادن به درخواست‌های آشنا (یعنی دستورالعمل‌های یک تا دو مرحله‌ای) و حرکاتی مانند دست تکان دادن به معنای خداحافظی را درک می‌کند. آنها ممکن است شروع به بیان نیازهای خود با استفاده از کلمات واحد کنند و ممکن است شروع به تکان دادن سر خود برای نشان دادن “نه” کنند. آنها همچنین می توانند هنگامی که اشیاء را نام می برید به آنها اشاره کنند.

18 ماه – 2 سال

اکنون ممکن است فرزند شما تقریباً 50 تا 200 کلمه در واژگان خود داشته باشد و بتواند اشیاء روزمره را نامگذاری کند. آنها قادر خواهند بود به سؤالات ساده بله / خیر پاسخ مناسب بدهند و شروع به پرسیدن “این چیست؟”

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *