نقاط عطف گفتار و زبان برای کودکان 3 ساله

نقاط عطف گفتار و زبان برای کودکان 3 ساله

نقاط عطف گفتار و زبان برای کودکان 3 ساله:

سه سال اول زندگی زمان قابل توجهی برای رشد مغز در کودکان است. بنابراین هنگامی که کودک به سال سوم خود میرسد، باید شاهد رشد بسیار زیادی در گفتار و زبان باشید! ممکن است با خود فکر کنید که آیا رشد کودک 3 ساله شما در مسیر درستی قرار دارد یا خیر. برای کمک به درک بهتر، نقاط عطف گفتار و زبان را برایتان قرار داده ایم.

نقاط عطف زبان دریافتی در کودکان 3 ساله:

زبان دریافتی به کلماتی اطلاق میشود که کودک میتواند بفهمد. نقاط عطف زبان دریافتی زیادی وجود دارد که باید تا سن 3 سالگی در کودک خود مشاهده کنید. این نقاط عطف ایجاد شده در اصل  به دلیل جهش بزرگ در زبان دریافتی در دو سالگی کودک است.

مهارت های زبان کودک 3 ساله:

  •  میتواند رنگ ها را با نام تشخیص دهد
  •  نام اشکال را میفهمد
  • نام های خانوادگی (خواهر، مادربزرگ و غیره) را میفهمد
  •  شروع به درک کلمات توصیفی مانند “بزرگ” یا “خوشگل” میکند
  • میتواند دستورالعمل های چند مرحله ای را دنبال کند

به طور کلی، باید متوجه شوید که فرزندتان بشتر حرف هایتان را متوجه میشود. در نتیجه فهم بیشتر سخنانتان، آنها باید کلمات بیشتری را با تلفظ درست به کار ببرند.

نقاط عطف زبان بیانی در کودکان 3 ساله:

زبان بیانی به نحوه ارتباط افراد چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی اشاره دارد. برای بسیاری از بچه ها، میزان زیادی رشد کلامی در سال سوم آنها اتفاق می افتد.

  • مهارت های زبان بیانی کودک 3 ساله:
  •  حداقل از جملات سه کلمه ای استفاده می کند
  •  حدود 200 کلمه در واژگان خود دارد
  •  از کلمات پرسشی استفاده میکند
  •  از افعال به صورت استمراری استفاده میکند
  • درباره روزمرگی هایش صحبت میکند
  • میتواند ایده ها و احساسات خود را به صورت شفاهی بیان کند

در طول سال سوم، از دستور زبان به طور صحیح استفاده کنند و با گسترش طول جملاتشان در مورد آنچه که میخواهند سخن بگویند. در کل، آنها باید بتوانند خیلی راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

صداهای گفتاری برای کودکان 3 ساله:

همانطور که کودکان رشد میکنند، باید بتوانند صامت های بیشتری را به درستی بیان کنند. وقتی کودک 3 ساله شد، باید بتواند صداهای زیر را بگوید:” گ، ک، ف، ت، ی” دقت کنید که بقیه صامت و مصوت ها را باید تا 2 سالگی درست تلفظ کند.

اگر کودک 3 ساله شما با هر یک از این صداها مشکل دارد، ممکن است نشانه اختلال صدای گفتار باشد. هنگام مشاهده رشد کودک خود، قابل فهم بودن یا وضوح گفتار او را در نظر داشته باشید. در 3 سالگی، گفتار کودکان باید در حدود 75 درصد مواقع توسط شنوندگان آشنا درک شود – افرادی مانند اعضای خانواده که اغلب با آنها صحبت می کنند.

مهارت های بازی در کودکان 3 ساله:

یکی دیگر از مهارت هایی که در این سن به سرعت در حال رشد است، توانایی کودک شما در بازی است. آنها شروع به یادگیری نحوه تعامل و بازی با همسالان خود میکنند. کودکان سه ساله میتوانند در چیزی به نام بازی انجمنی شرکت کنند.

این زمانی است که آنها در کنار بچه‌ های دیگر بازی میکنند و حتی ممکن است اسباب‌ بازی‌ های مشترکی داشته باشند، اما یک فعالیت مشابه را با هم انجام نمیدهند. مثلا اگر کودک شما در پارک با دیگر بچه ها بازی کند، ممکن است سطل شن و ماسه یکسانی را با دیگر کودکان به اشتراک بگذارند اما هر کدام قلعه شنی مستقلی برای خودشان درست میکنند.

باور کنید یا نه، بازی راهی عالی برای کمک به فرزندتان در یادگیری مهارت های ارتباطی است! بازی با هم میتواند باعث ایجاد ارتباط شود. اینکه کودکتان از بقیه چیزی درخواست کند و صحبت کند خودش تمرین برقراری ارتباط است. ناگفته نماند که بازی سرگرم کننده است! این به کودک شما کمک میکند تا کارهای جدیدی انجام دهد که اگر در غیر این صورت بود ممکن بود به آن به عنوان چالش نگاه کند.

اگر از کودکتان میخواهید که صداها را بدون کار سرگرم کننده یاد بگیرد، به آن علاقه ای نشان نخواهند داد.

چگونه بفهمم کودک 3 ساله من به گفتار درمانی نیاز دارد؟

مرور نقاط عطف برای زبان دریافتی و بیانی، و همچنین تولید صدای گفتار، باید به شما این ایده را بدهد که آیا فرزندتان به گفتار درمانی نیاز دارد یا خیر. اگر فرزند شما 3 ساله است و برخی از این مهارت ها را ندارد، به احتمال زیاد وقت آن است که با یک گفتار درمانگر صحبت کنید.

اگر کودک 3 ساله هنوز از عبارات سه کلمه ای استفاده نمیکند یا درک گفتار او سخت است، ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که فرزندتان چقدر به توانایی خود در برقراری ارتباط اعتماد دارد. اگر متوجه شدید که آنها از صحبت کردن با دیگران طفره میروند یا احساس ناامیدی میکنند زیرا حرفشان به راحتی قابل درک نیست، این دلیل دیگری برای صحبت با یک گفتاردرمانگر است.

بهتر است درمان را در اسرع وقت شروع کنید. مهارت های گفتاری و زبانی موازی با هم ساخته میشوند. بنابراین اگر فرزند شما در یک زمینه عقب است، باید در آن مهارت تسلط یابد تا موارد بعدی را بیاموزد.

گفتار درمانی برای کودکان 3 ساله چگونه به نظر می رسد؟

بسیاری از والدین و مراقبان از گفتار درمانی آگاه هستند، اما ممکن است ریزه کاری ها را ندانند. نکته مهم در مورد گفتار درمانگرانی که با بچه ها کار میکنند این است که آنها دقیقا میدانند چگونه آن را سرگرم کننده و جذاب کنند و بچه ها را علاقه مند به یادگیری نگه دارند.

هنگامی که گفتار درمانی را شروع میکنید، گفتار درمانگر شما احتمالا با ارزیابی توانایی های فرزند شما و ایجاد اهداف برای درمان شروع میکند. هر کودک متفاوت است، بنابراین اهداف آنها متفاوت خواهد بود. اما گفتار درمانگر دقیقا میداند که برای بهبود ارتباطات فرزندتان چه اهدافی را هدف قرار دهد.

فرض کنید کودک شما میتواند کلمات زیادی را بیان کند، اما در بیان کلمات مشکل دارد. در این صورت گفتار درمانگر به کودکتان کمک می کند تا صداها و کلمات را واضح تر بیان کند.

در مورد کمک به کودک برای درک رفتار مناسب بدانید.

مدت زمان درمان برای هر کودک متفاوت خواهد بود. این به عواملی مانند شدت مشکل گفتار یا زبان کودک و اینکه چند وقت یکبار تمرین خارج از گفتار درمانی اتفاق می افتد بستگی دارد.

هر چه کودک بیشتر در بین جلسات تمرین کند، سریعتر پیشرفت میکند! هرگز میزان کمک به فرزندتان را در اهداف ارتباطی خود دست کم نگیرید. گفتار درمانگر موارد خاصی را توضیح میدهد که میتوانید در خانه روی آن کار کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *