فرزندتان در حین گفتار درمانی درست رفتار نمی کند

فرزندتان در حین گفتار درمانی درست رفتار نمی کند

اگر فرزندتان در حین گفتار درمانی درست رفتار نمی کند، چه باید کرد؟

گفتاردرمانگرها بسیار تلاش میکنند تا گفتار درمانی به عنوان یک کار و تمرین نباشد. آنها از تکنیک های مختلفی برای سرگرم کننده کردن و جالب نگه داشتن چیزها استفاده می کنند. اما واقعیت این است که درمان میتواند چالش ‌برانگیز باشد و گاهی اوقات بچه‌ ها به آن علاقه نشان ندهند. این میتواند منجر به همکاری نکردن آنها شود و باعث شود جلسات رو به جلو پیش نرود.

راه هایی وجود دارد که به کودک شما کمک میکند تا در گفتار درمانی مشارکت و همکاری کند.

اولین چیزی که باید بدانید این است که گفتار درمانگر همه این چیزها را دیده است و این یک امر طبیعی است پس خجالت نکشید اگر فرزندتان به حرف گفتار درمانگر گوش نکرد و خواسته هایش را انجام نداد.

کودکان ممکن است دمدمی مزاج باشند، گریه کنند، خشمگین باشند یا حتی درگیری فیزیکی ایجاد کنند. نگران نباشید. به احتمال زیاد، گفتار درمانگر شما با رفتاری مشابه یا حتی شدیدتر برخورد کرده است. شما باید به راحتی با درمانگر فرزندتان در مورد بهترین نحوه رسیدگی به مسائل صحبت کنید.

گفتار درمانگر میخواهد جلسات تا حد امکان لذت بخش باشد تا فرزند شما بتواند به سمت اهداف خود پیشرفت کند.

چرا گفتار درمانی می تواند برای کودکان سخت باشد؟

گفتار درمانی تجربه جدیدی است که میتواند برای کودکان چالش برانگیز باشد. مثلا اگر کودک شما هنوز پیش دبستانی یا مهدکودک نرفته، ممکن است این اولین بار باشد که در یک موقعیت ساختاریافته قرار میگیرد.

بچه ها باید حدود 30 دقیقه به گفتار درمانگر توجه کنند که برای برخی سخت است. بچه ها باهوش هستند و میدانند چه زمانی چیزی برایشان سخت است.

برخی از کارهای گفتاردرمانی ممکن است باعث شود که آنها مکث کنند و با خود بگویند که این کار سخت است و من آن را دوست ندارم. این میتواند احساسات و رفتار منفی در طول درمان ایجاد کند.

به همین خاطر، در طول گفتار درمانی، کودک شما ممکن است ترجیح دهد با اسباب ‌بازی ‌های دیگر بازی کند، به بیرون برود یا خودش را سرگرم کاری دیگر کند. به همین دلیل است که برای والدین و درمانگر مهم است که بفهمند چه چیزی برای کودک انگیزه ایجاد میکند.

چگونه به فرزند خود کمک کنیم در طول گفتار درمانی درست رفتار کند؟

یکی از کلیدهای موفقیت گفتار درمانی این است که بفهمیم چگونه فرزند خود را در جلسات درمانی درگیر نگه داریم. برخی از ایده های آزمایش شده عبارت اند از:

برای جلسه گفتار درمانی آماده شوید:

داشتن طرز فکر صحیح و آماده کردن کودک از قبل میتواند او را برای موفقیت آماده کند.

در مورد افزایش مهارت های اجتماعی با گفتاردرمانی بدانید.

چند چیز که باید امتحان کنید:

 قبل از جلسه یک میان وعده به کودک خود بدهید.

وقتی گرسنه هستید تمرکز کردن سخت است، مهم نیست در چه سنی هستید!

اگر کودک شما در یک جا نشستن مشکل دارد، سعی کنید قبل از جلسه انرژی اش را تخلیه کنید. مثلا به پارک بروید، از پله ها بالا و پایین ببرید یا از آنها بخواهید در کارهای خانه کمک کنند. در این صورت آمادگی بیشتری برای نشستن و حضور خواهند داشت.

از پاداش ‌ها به‌عنوان بخشی از گفتار درمانی استفاده کنید.

حتی بزرگسالان هم عاشق پاداش هستند! اگر به تازگی یک پروژه کاری بزرگ را به پایان رسانده اید، شاید خودتان را با یک شام بیرون مهمان کنید. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، برای خودتان قهوه مورد علاقه تان را میگیرید.

همانطور که گفتاردرمانگر آنالیس کولتون توضیح میدهد:” برخی از کودکان بلافاصله پس از انجام یک رفتار ، نیاز به پاداش دارند.”  این احتمالاً برای کودکان با نیازهای ویژه، کودکان کوچک تر یا کسانی که صرفاً به انگیزه زیادی نیاز دارند، بهترین روش است.

جایزه میتواند هر چه باشد، از کادوی فیزیکی گرفته یا درست کردن نهار مورد علاقه!

برخی از بچه ‌ها میتوانند با پاداش‌ های تاخیری، مانند پاداش در پایان جلسه، انگیزه خود را حفظ کنند. اگر آنها خوب گوش میدهند و در تمرین ها شرکت میکنند، میتوانید به آنها اجازه دهید بعد از کلاس میان وعده مورد علاقه شان را بخورند، وقت بیشتری برای بازی در خارج از خانه داشته باشند یا دسر آن شب را انتخاب کنند.

نمودار برچسبی معجزه می کند!

اگر فرزند شما در طول جلسه تمام تلاش خود را انجام میدهد، با یک برچسب، ایموجی، یا تیک در نمودار به او جایزه دهید. هر چقدر تعداد این برچسب ها بیشتر باشد، فرزندتان میتواند چیز دلخواهش را انتخاب کند.

چرا کودکان نوپا اغلب دچار تاخیر در گفتار می شوند؟

 بازی‌های تعاملی و فعالیت ‌های بدنی را امتحان کنید.

فعالیت ‌های مختلفی وجود دارد که میتوان در حین گفتار درمانی انجام داد، مطمئناً یکی از آنها برای کودک شما جالب خواهد بود. برخی از بچه ها عاشق بازی های رومیزی یا بازی های رایانه ای هستند. بچه ‌های دیگر ممکن است از انجام کار عملی، مانند ساختن کاردستی یا انجام آزمایش علمی کوچک لذت ببرند.

گفتاردرمانگر ماهرا وبر، میگوید:”اقلام یا تصاویری را برای فرزندتان پنهان کنید تا پیدا کند، و در طول این فعالیت‌ها به تمرین گفتار بپردازید. همچنین میتوانید داخل یک کیسه را از وسایل ناشناخته پر کنید و ببینید که فرزندتان چه چیزی پیدا میکند.”

گفتاردرمانگر شما میتواند از بازی‌ های فیزیکی استفاده کند تا توجه فرزندتان را حفظ کند. چیزهایی مانند آهنگ با حرکات دست، بازی کردن، توپ بازی، یا ایجاد مسیر با مانع تنها چند گزینه هستند.

صبور باشید و مثبت بمانید!

ممکن است چند جلسه امتحان این تکنیک ها طول بکشد تا رفتار کودک شما تغییر کند. اگر یکی از این نکات را امتحان کردید و بعد از یک جلسه بهبودی 100 درصدی مشاهده نکردید، نگران نباشید. با این حال، زمانی که فرزند شما انگیزه مناسبی داشته باشد، باید حداقل پیشرفت کوچکی در توانایی او برای توجه و همکاری مشاهده کنید. حواستان به هرچیزی که توجه کودکتان را جلب کرده است باشد و دقت کنید که چه چیزی به آنها انگیزه داده است

حتما تشویق و تمجیدهای زیادی ارائه کنید. چیزی که فرزندتان با آن دست و پنجه نرم میکند چیز آُسانی نیست. به فرزندتان به اندازه کافی انگیزه دهید، آنها را بغل کنید و تشویق کلامی بدهید. داشتن یک مراقب حمایت کننده و فهمیده که آنها را تشویق می کند می تواند  در رفتارشان تفاوت ایجاد کند!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *