علائم عقب ماندن ارتباطی کودک

علائم عقب ماندن ارتباطی کودک

برخی از علائم هشداردهنده که ارتباط و رشد کودک ممکن است از زمان معمول عقب بماند چیست؟

مهم است که رشد ارتباطی فرزندتان را از لحظه تولد تماشا کنید. خبر خوب این است که بسیاری از نشانه های مشکل ارتباطی را می توان حتی قبل از اینکه کودک اولین کلمه خود را بیان کند، مشاهده کرد.

قدرت ارتباط غیرکلامی یک کودک نشانه اولیه خوبی است از اینکه آیا آنها معمولاً در حال پیشرفت هستند یا خیر.

چند نشانه زبان اولیه که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

فرزند شما می تواند روی یک شیء مشترک با شخص دیگری تمرکز کند. به این می گویند توجه مشترک. آنها تماس چشمی را حفظ می کنند و به صداها و حرکات شما پاسخ می دهند.

کودک شما در حال بازی کردن است. آنها می توانند هنگام پاسخ دادن با غر زدن (مانند “بَ بَ” یا “مَ مَ”) یا سایر صداها صدا کنند.

اگر فرزند شما به نقاط عطف مورد انتظار سنی که در بالا ذکر شد نمی رسد، ممکن ات از نظر ذهنی ناامید شود. بسیاری از اختلالات رفتاری در سال های جوانی کودک می تواند ناشی از ناتوانی او در برقراری ارتباط با خواسته ها و نیازهای خود باشد. هنگامی که زبان کودک از نظر رشدی به تأخیر می افتد، این طور به نظر میرسد که در یک مرحله خاص “گیر” کرده است – شاید برای برقراری ارتباط به اشارات یا گریه تکیه می کنند، برخلاف شروع به استفاده از کلمات. این ناامیدی قابل مشاهده (و گاهی شنیدنی!) ممکن است نشان دهد که آنها برای رشد مهارت های ارتباطی خود به حمایت بیشتری نیاز دارند.

چگونه بفهمم فرزندم به گفتار درمانی نیاز دارد؟

مراحل اولیه رشد زبان در بین انسان ها جهانی است. گریه های یک نوزاد به زودی تبدیل به غر زدن و نق نق می شود و اولین کلمات آنها اندکی بعد شروع می شود. این مهارت های زبانی اساسی رشد و بلوغ رشد مغز را منعکس می کند. آنها برای ایجاد توانایی های زبانی پیچیده تر که به کودکان اجازه می دهد افکار، احساسات و ایده های خود را به وضوح بیان کنند، ضروری هستند.

تاخیر در گفتار و زبان زمانی اتفاق می ‌افتد که کودک به نقاط عطف معمول برای سن خود نرسد. اینها نگرانی های رایج رشدی هستند، به طوری که تاخیر گفتار حدود 10٪ از کودکان پیش دبستانی را تحت تاثیر قرار می دهد، و تاخیر زبانی حدود 3٪ از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

هر کودکی بر اساس جدول زمانی خود رشد می کند. در حالی که مراحل رشد ارتباطات، جهانی است، ممکن است در زمانی که کودکان به آنها می ‌رسند تفاوت‌ هایی وجود داشته باشد. این امر میتواند برای والدین و مراقبان دشوار باشد که بدانند آیا فرزندشان صرفا دیر به حرف آمده است یا مشکل جدی ‌تری وجود دارد که نیاز به مداخله دارد.

در حالی که اتخاذ رویکرد “صبر کن و بعد ببین” می تواند وسوسه انگیز باشد، اما ممکن است باعث شود علائم هشدار اولیه مشکل احتمالی را از دست داده باشید.

تصمیم گیری در مورد زمانی که کودک باید گفتار درمانی را شروع کند باید توسط یک گفتاردرمانگر دارای مجوز پس از ارزیابی رسمی گرفته شود. مهم است که با متخصص اطفال یا گفتار درمانگر خود در مورد اینکه آیا ارزیابی گفتار ضروری است صحبت کنید. اگر نگرانی خاصی در مورد گفتار فرزندتان دارید و نمی بینید که او در طول یک تا دو ماه پیشرفت میکند، این نشانه دیگری است که مستقیماً با یک گفتار درمانگر صحبت کنید.

کودکان از چه سنی گفتار درمانی را شروع می کنند؟

سنی که کودک در آن گفتار درمانی را شروع می کند به این بستگی دارد که با چه جنبه های زبانی دست و پنجه نرم می کند، چه زمانی چالش ارتباطی خود را نشان می دهد و چقدر مشکل جدی است.

برخی از کودکان گفتار درمانی را از نوزادی شروع می کنند، در حالی که برخی دیگر گفتار درمانی را دیرتر و در سنین مدرسه شروع می کنند. این به این دلیل است که تاخیر در گفتار و زبان می تواند خود را در اوایل زندگی کودک (در حالی که آنها هنوز در حال توسعه مهارت های ارتباط غیرکلامی اولیه هستند) یا در اواخر زندگی (زمانی که کودک آماده ورود به مدرسه است) نشان دهد. صرف نظر از این، مهم است که هر مشکل احتمالی در اسرع وقت توسط یک گفتار درمانگر بررسی شود.

در مورد 6 نشانه که کودک شما ذهنیت قربانی بودن دارد بدانید.

چه مدت کودکان گفتار درمانی می شوند؟

مدت زمان گفتار درمانی برای همه کودکان متفاوت است.

این عوامل بر طول مدت گفتار درمانی تاثیر می گذارند:

  • شدت اختلال گفتار
  •  نوع اختلال گفتار
  • هر گونه بیماری زمینه ای
  • این که کودک چقدر زود گفتار درمانی را شروع می کند
  •  تعداد دفعات جلسات گفتار درمانی در هفته/ماه
  • تمرین کودک در خانه

برای ادامه پیشرفت بین جلسات برخی از مسائل گفتار و زبان به طور طبیعی در طول زمان بهبود می یابند و در دوران کودکی حل می شوند. برخی دیگر ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشند و ممکن است به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشند.

پس از ارزیابی رسمی گفتار، یک گفتار درمانگر می تواند به خانواده ها کمک کند تا درک بهتری از دفعات توصیه شده و طول درمان احتمالی داشته باشند.

چگونه خودسازی را در کودکان خود تقویت کنیم؟

گفتار درمانگران چگونه با کودکان کار می کنند؟

گفتاردرمانگران با هدف قرار دادن اهداف گفتار و زبان کودکان به طرق مختلف با کودکان کار میکنند. بسیاری از اوقات، گفتاردرمانگران بازی ‌ها و فعالیت‌ های سرگرم‌ کننده ‌ای را انتخاب می ‌کنند که کودک از آن لذت میبرد تا تولید و تمرین گفتار را برانگیزد.

در ابتدا، گفتاردرمانگر به کودک کمک و راهنمایی مکرر می‌ کند تا در حین کسب مهارت ‌های جدید، او را ترغیب کند. هدف این است که در طول زمان میزان نشانه های ارائه شده را کاهش دهیم.

این تضمین می‌ کند که کودک مهارت را در سطحی مستقل تسلط می ‌یابد و مهم ‌تر از همه، می ‌تواند آن مهارت را تثبیت کند و در طول زندگی روزمره خود از آن استفاده کند.

همانقدر که یک گفتاردرمانگر با کودک کار می کند، با والدین خود نیز همکاری نزدیک دارد! در واقع، هر چه والدین در مراقبت از کودک خود مشارکت بیشتری داشته باشند، با استفاده از تکنیک های مشابهی که درمانگر آنها در طول زندگی روزمره کودک استفاده می کند، کودکان در جهت اهداف خود پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *