روانشناسی نقاشی در کودکان

روانشناسی نقاشی در کودکان

نقاشی کودکان را روانشناسی کنید شاید برایتان جالب باشد که بیاموزید چگونه نقاشی‌های کودکان را رمزگشایی کنید و کودک و شخصیت درونی او را بهتر بشناسید. نقاشی‌های کودکان می‌تواند چیزهای زیادی در مورد ترس، شادی، رویاها، امیدها و کابوس‌های آنها به شما بگوید، اما همچنین به شما یک دیدگاه ارزشمند از شخصیت آنها می‌دهد. اما چطور روانشناسی نقاشی در نقاشی کودکان را تجزیه و تحلیل کنیم؟

بچه‌ها از همان لحظه‌ی بزرگ ‌شدن که می‌توانند مداد رنگی یا مداد را نگهدارند و آن را روی کاغذ بگذارند، روند نقاشی خود را شروع می‌کنند. برای بچه‌های کوچک نقاشی نشان دهنده‌ی‌ یک فعالیت طبیعی است که معمولاً با لذت زیادی آن را انجام می‌دهند. آنها نقاشی را برای بیان احساسات می‌کشند، زیرا آنها نمی‌دانند چگونه احساسات مختلف را از طریق کلمات ابراز کنند. کودکان ترس‌ها، شادی‌ها، رویاها، امیدها و کابوس‌های خود را از طریق نقاشی بیان می‌کنند و همچنین نقاشی‌ها به شما در مورد روابط آنها با دنیا و چیزهای دیگر راهنمایی می‌کنند.

شناخت شخصیت از طریق روانشناسی نقاشی کودک

نقاشی راهی برای برقراری ارتباط است و آثار هنری کودکان نمایانگر نمایشی از شخصیت آنها است. نقاشی‌های کودکان بی‌نظیر است و می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های شخصیتی آنها به ما ارائه دهد.

هر پدر و مادری امیدوار است که در نقاشی‌های فرزند خود معنایی پیدا کند. بعضی اوقات نقاشی‌ها فقط نقاشی هستند و چیزی بیش از یک بازی سرگرم کننده که خود را در صفحه نشان می‌دهد، نیست. اما گاهی اوقات، تفسیر نقاشی‌های کودکان به این معنی است که شما یک لایه عمیق‌تر از آنچه که آنها فکر می‌کنند و احساس می‌کنند، کشف می‌کنید. بنابراین، زیاد روی یک نقاشی متمرکز نشوید، اما در عوض به کودک اجازه دهید تا به شما بگوید نقاشی برای او چه معنی دارد. پرسیدن سوالاتی، مانند کارهایی که افراد در نقاشی انجام می‌دهند، می‌تواند مواردی را از فرزندتان آشکار کند که شاید هرگز خودتان آن را نبینید.

طراحی نقاشی‌های کودکان باتوجه به رده سنی آنها سه مرحله دارد: مراحل خط خطی، پیش شماتیک و شماتیک.

 

تماشا ویدیو مربوطه

روانشناسی نقاشی کودکان 4 ساله

در این مرحله (برای کودکان 2 تا 4 سال) واقع‌گرایی در تصاویر وجود ندارد و آنها عمدتاً فقط علامت‌های موجود در یک صفحه هستند. ممکن است به نظر برسد که آنجا چیزی وجود ندارد، اما گاهی اوقات وقتی خط خطی انجام می‌شود، ممکن است بتوانید اشکال خاصی را شبیه ماشین یا خانه ببینید. روانشناسی نقاشی کودکان 4 ساله چندان تفاوتی با روانشناسی نقاشی کودکان 3 ساله ندارد و عموما جنبه‌ی خط خطی به خود می‌گیرد. اما باز هم روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان و توجه به رنگ‌ها می‌تواند موثر باشد.

نقاشی کودکان 4 تا 7 سال

در این مرحله (پیش شماتیک) کودکان سعی می‌کنند چیزهایی را که با چشم می‌بینند خلق کنند. آنها ممکن است ساده‌ترین چیزها مانند چهره‌ها، شکل‌های چوبی، ماشین‌ها، کامیون‌ها، درختان و خانه‌ها را ترسیم کنند. تفسیر رودخانه و دریا، خورشید یا ابر در نقاشی کودکان تفسیر‌های متفاوتی دارد اما معمولاً هیچ جزئیات واقع‌گرایانه‌ای برای این نقاشی‌ها وجود ندارد. تفسیر نقاشی خانواده می‌تواند بیانگر حس کودک به هر یک از اعضای خانواده باشد. در پایان مرحله، آنها چیزهای خاصی را اضافه می‌کنند که ایده‌های آنها را جدا می‌کند، مانند گل در جلوی خانه یا لباس روی شکل‌های چوب.

نقاشی کودکان بزرگتر از 7 سال

در این مرحله (شماتیک) شواهدی از طرح‌واره وجود دارد. به عنوان مثال، یک نقاشی از اقیانوس ممکن است شامل قلاب‌های دریایی، ستاره دریایی، یک توپ ساحلی، افرادی که لباس شنا بر تن دارند و غیره باشد. نقاشی‌های انسان جزئیات بیشتری خواهد داشت، احتمالاً شامل کک و مک و خصوصیات ظاهری زیادی است. در این نقاشی‌ها عمق و واقع‌بینی بیشتری وجود دارد و استفاده از دیدگاه‌های جدید امکان‌پذیر است.

ترس از مداد! کلیک کنید dynamic tripod grasp

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *