چه کار کنم که فرزندم مداد دست بگیرد؟

چه کار کنم که فرزندم مداد دست بگیرد؟

نوشتن یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش است و برای اینکه پایه درست و محکمی برای نوشتن ایجاد شود، لازم است نحوه درست نوشتن را به کودک بیاموزید. یادگیری نحوه صحیح مداد گیری در جهت خواندن و نوشتن نوعی تشویق محسوب می‌شود. اثرات نحوه غلط مدادگیری در طولانی مدت خود را نشان می‌دهند؛ به طور مثال کاهش سرعت نوشتن، ایجاد حس درد در مچ دست و بدخطی و …

فواید مداد گرفتن صحیح:

  • هنگام نوشتن، سرعت مناسبی خواهد داشت.
  • از ایجاد درد در مفاصل انگشتان و مچ دست جلوگیری می‌شود.
  • کودک هنگام نوشتن تکالیف و متون درسی زود خسته نمی‌شود.
  • کودک در زمان امتحانات یا انجام تکالیف با زمان محدود، می‌تواند با دقت و راحتی به فعالیت بپردازد.

برای آموزش بهتر نحوه مدادگیری باید با الگوهای مراحل مدادگیری آشنا شد:

  • کودک یک تا یک و نیم ساله مداد را با تمام انگشتان دست خود به گونه‌ای که تنه مداد با کف دستش تماس دارد، در دست می‌گیرد و با کمک بازو مداد را بر روی برگه حرکت می‌دهد.
  • کودک دو تا سه ساله مداد را با انگشتان شست، اشاره و وسط می‌گیرد اما نه به شکلی که افراد بالغ در دست می‌گیرند. این الگو، زمینه الگوی کاربردی مدادگیری برای نوشتن است.
  • کودکان سه تا چهار ساله مداد را با الگوی static tripod grasp در دست می‌گیرند؛ این الگو بسیار شبیه به الگوی بالغ مدادگیری است اما کودک برای حرکت مداد، از حرکات مچ و ساعد استفاده می‌کند و انگشتانش ثابت هستند.
  • کودکان پنج تا شش ساله مداد را با الگوی dynamic tripod grasp در دست می‌گیرند؛ این الگو شبیه الگوی قبلی است با این تفاوت که حرکت مداد با حرکات انگشان ایجاد می‌شود. این الگو کاربردی‌ترین الگوی مدادگیری است.

dynamic tripod grasp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بچه ام سرکلاس نمیشینه! میگه تو هم باید پیشم بشینی! بخوانید… فرزندم توی یادگیری ریاضی ضعیفه، چکار کنم که بهتر بشه؟ بخوانید…

 

 

 

 

کودکان تا قبل از ۴ سالگی قدرت کافی و مهارت‌های حرکتی ظریف برای در دست گرفتن مداد ندارند، اما حدود ۵ تا ۶ سالگی، کودک می‌تواند با در دست‌ گرفتن آن، نحوه استفاده موثر از ماهیچه‌های دست را بیاموزد؛ بنابراین، بهتر است نحوه صحیح مدادگیری را در این دوره سنی پیگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید: چرا فرزندم در کلاس یاد نمی‌گیرد؟

 

برای آموزش مدادگیری نکاتی را باید مورد توجه قرار داد:

  • از مدادهای کوتاه‌تر استفاده کنید زیرا تسلط کودک بر این اندازه از مدادها بیشتر است.
  • قانون سه انگشتی یا گیره سه‌پایه برای نگه داشتن درست مداد مهم است. از کودک بخواهید با استفاده از انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت وسط و با اعمال فشار برابر از جانب تمام انگشتانش مداد را در دست بگیرد. برای کمک به کودک می‌توانیم از او بخواهیم همزمان یک شی کوچک مثل پاککن یا خمیر را در دست خود نگه دارد و با مداد بنویسد.
  • نوشتن را تبدیل به یک فعالیت سرگرم ‌کننده کنید؛ سعی کنید از کشیدن اشکالی که کودک دوست دارد شروع کنید یا کشیدن اشکال را با داستان همراه کنید.
  • قبل از شروع به آموزش نحوه درست گرفتن مداد، با گرفتن مداد در دستتان، به او نشان دهید چگونه این کار را انجام دهد. کودکان از بزرگسالان تقلید می‌کنند بنابراین از والدین خواسته می‌شود که نحوه صحیح مدادگیری را به صورت عینی به کودک نشان دهند و به توضیح شفاهی اکتفا نکنند.
  • بهتر است مداد سه‌گوش انتخاب کنید، زیرا به درست گرفتن آن کمک می‌کند؛ می‌توان از وسایل جانبی که به مداد شکل سه گوش می‌دهند نیز استفاده کرد.
  • کودکان دوست دارند کارها را در زمان مناسب و گام‌به‌گام انجام دهند، بنابراین، لازم است هنگام آموزش به کودک صبور باشید. به کودک زمان دهید که کل فرایند آموزش را به‌تدریج پشت سر بگذارد و بدانید که خونسردی و صبوری به پیشرفت کودک کمک فراوانی می‌کند. در صورت نیاز به مشاوره می‌توان از کاردرمانگران یا مربیان مدرسه کمک گرفت.
  • برای کمک به مدادگیری صحیح می‌توان از ابزار کمکی موجود در بازار استفاده کرد.

 کلینیک نگاه نوین در این راستا به مراجعین گرامی چه خدماتی می‌دهد؟

درمانگران پس از ارزیابی دقیق و مشخص کردن منشا درست در دست نگرفتن یا دست نگرفتن مداد، برنامه درمانی را می‌چینند. اقدامات می‌توانند در جهت تقویت عضلات دست، بهبود حرکات ظریف و زبردستی کودک از طریق فعالیت‌هایی مثل رنگ‌آمیزی، پیچ و مهره، پگبورد و … باشند.

1/5 (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *