راهنمای نهایی گفتار درمانی برای کودکان

راهنمای نهایی گفتار درمانی برای کودکان

راهنمای نهایی گفتار درمانی برای کودکان

ارتباط یکی از اساسی ترین مهارت های زندگی است. این نحوه بیان خود و درک دنیای اطرافمان است. تربیت کودک به گونه ای که به یک ارتباط شفاف و با اعتماد به نفس تبدیل شود می تواند به او کمک کند افکار و احساسات خود را بیان کند، توسط دیگران درک شود و در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین به رفاه کلی عاطفی و اجتماعی آنها کمک می کند. با این گفته، بسیاری از کودکان برای رسیدن به نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای سن خود به کمک بیشتری نیاز دارند. در واقع، نزدیک به 8 درصد از کودکان با بزرگ شدن، مشکلات ارتباطی را تجربه می کنند. در بسیاری از موارد، مداخلات حرفه ای مانند گفتار درمانی برای کمک به آنها برای غلبه بر این موانع مورد نیاز است.

نزدیک به 8 درصد از کودکان در زمان بزرگ شدن با مشکلات ارتباطی مواجه می شوند.

 گفتار درمانی چگونه می تواند به کودکان کمک کند؟

گفتار درمانی می تواند به کودکان کمک کند تا خواسته ها، نیازها و نظرات خود را بهتر بیان کنند و همچنین زبان کلامی و غیرکلامی را درک کنند. این می تواند منجر به کاهش ناامیدی یا مشکلات عاطفی کودک شود که اغلب همراه با تاخیر در گفتار یا زبان است.

گفتار درمانی همچنین ممکن است به کودکان کمک کند تا به اهداف ارتباطی کاربردی مانند گسترش واژگان، ساختار جملات، توانایی ‌های درک، مهارت ‌های ارتباط اجتماعی و سایر اهداف مهمی که می ‌تواند بر زندگی روزمره و عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد، برسند.

در مورد گفتار درمانی برای کودکان 5 ساله بدانید.

هنگامی که به کودک کمک می کنیم تا توانایی های ارتباطی خود را به سطحی متناسب با سن خود افزایش دهیم، او را آماده می کنیم تا نقاط عطف آینده را برآورده کند. از آنجایی که بسیاری از اهداف ارتباطی به طور متوالی بر روی یکدیگر بنا می ‌شوند، مداخله زودهنگام می‌ تواند به رشد و بازسازی ارتباط کودک کمک کند تا بیشتر از این عقب نمانند.

گفتار درمانی چه چیزی را درمان می کند؟

کودکان اغلب شروع به دریافت گفتار درمانی می کنند زیرا پزشک اطفال، والدین یا مراقب یا معلم آنها تاخیر در توانایی های ارتباطی فعلی کودک را شناسایی کرده است.

پس از ارزیابی اولیه، آسیب شناس گفتار-زبان که به عنوان گفتار درمانگر نیز شناخته می شود، چالش های فرزند شما را تشخیص داده و اهدافی را تعیین می کند که به رشد توانایی های گفتاری و زبانی او کمک می کند.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که کودکان شروع به دریافت گفتار درمانی می کنند:

تأخیر گفتار: زمانی که کودک به نقاط عطف گفتار معمولی که برای سنش انتظار می رود نمی رسد. لکنت زبان: لکنت که گاهی به آن لکنت زبان یا ناروانی گفته می شود، یک اختلال ارتباطی است که جریان طبیعی گفتار را مختل می کند. افرادی که لکنت دارند اغلب هجاها، کلمات یا عبارات خاصی را تکرار می ‌کنند، آنها را طولانی می ‌کنند یا دچار توقف غیرعادی صداها و هجاهای خاص می ‌شوند.

اختلالات صدا: این می تواند زمانی رخ دهد که تارهای صوتی ما نتوانند به درستی ارتعاش کنند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تارهای صوتی ملتهب شوند. ایجاد گره ‌ها، پولیپ ‌ها یا سایر رشدها. یا نمی توانند به درستی حرکت کنند. اختلالات صدا می تواند بر زیر و بم، صدا یا کیفیت صدای شما تأثیر بگذارد.

لیسپ: بسیاری از ما می دانیم که صدای لیسپ چگونه است، که رایج ترین شکل آن زمانی است که کودکان هنگام تلاش برای گفتن صدای “س” یا “ز” صدای “ث” را تولید می کنند. لیسپ به دلیل قرار گرفتن نادرست زبان افراد در داخل دهان در هنگام صحبت ایجاد می شوند.

آپراکسی گفتار: کودکان مبتلا به آپراکسی در هماهنگی حرکات دهان مورد نیاز برای تبدیل صداها به هجا، هجاها به کلمات و کلمات به عبارات مشکل دارند. این می تواند درک کودکان را سخت کند زیرا آنها برای برقراری ارتباط و ایجاد صداها و جملات منسجم تلاش می کنند.

اختلال ارتباط اجتماعی: کودکان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی (که ممکن است گاهی اوقات از آن به عنوان اختلال زبان عملگرایانه یاد شود) برای استفاده مناسب از ارتباطات در موقعیت های اجتماعی تلاش می کنند. این می تواند پیروی از “قوانین” اجتماعی یک مکالمه گفتاری را چالش برانگیز کند.

دلایل زیادی وجود دارد که کودک می تواند از گفتار درمانی بهره مند شود، مانند اختلالات بلع/تغذیه مرتبط با رشد دهانی-حرکتی کودک. آنچه مهم است این است که اگر مشکوک هستید که فرزندتان با رشد ارتباطی خود مشکل دارد، با یک گفتاردرمانگر خبره صحبت کنید.

اختلالات صدای گفتار: زمانی که کودک در بیان صحیح صداها یا کلمات از سن معینی مشکل دارد. برخی از صداهایی که ممکن است به خصوص برای کودکان سخت باشد عبارتند از “ر”، “س”، “ل”، “ش”، و “ح”.

اختلال یا تأخیر زبان: نوعی اختلال ارتباطی که استفاده، پردازش و درک زبان را دشوار می کند. کودکان مبتلا به اختلالات زبان ممکن است در درک آنچه دیگران می گویند (زبان دریافتی) و بیان نیازها یا احساسات خود (زبان بیانی) مشکل داشته باشند.

در مورد اهمیت بازی در فضای باز برای کودکان پیش دبستانی بدانید.و

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *