راهنمای قطعی اختلال زبان بیانی و دریافتی

راهنمای قطعی اختلال زبان بیانی و دریافتی

راهنمای قطعی اختلال زبان بیانی و دریافتی

مشکلات گفتاری و زبانی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: اختلال زبان بیانی و اختلالات زبان دریافتی.

این نوع طبقه بندی به گفتاردرمانگران کمک میکند تا بهترین رویکرد را برای توسعه اهداف گفتار درمانی و برنامه های مراقبتی برای کودکانی که تحت درمان قرار میدهند شناسایی کنند. این مقاله تمام جزئیات مربوط به اختلالات زبان بیانی و دریافتی را پوشش میدهد و در صورت مشکوک شدن فرزندتان به این اختلال، چه کاری باید انجام دهید.

اختلال زبان دریافتی چیست؟

در گسترده‌ ترین معنای، زبان دریافتی، درک زبان گفتاری است. همانطور که کودکان رشد میکنند و مهارت های ارتباطی خود را توسعه میدهند، ابتدا باید بتوانند زبان را درک کنند تا از آن به درستی استفاده کنند.

اختلال زبان دریافتی، اختلال در توانایی درک زبان است. کودکان ممکن است برای درک معنای آنچه مردم میگویند دچار مشکل شوند. یا ممکن است هنگام خواندن یا نوشتن در تفسیر متن کلمات نوشته شده دچار مشکل شوند. این میتواند درک دنیای اطراف آنها را دشوار کند.

علائم اختلال زبان دریافتی چیست؟

کودک مبتلا به اختلال زبان دریافتی ممکن است برخی از موارد زیر را نشان دهد:

  • مشکل در دنبال کردن مکالمه ساده
  • مشکل در انجام وظایف مشترک
  • مشکل در شناسایی اشیاء/عکس‌ های نام‌ گذاری شده
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ ها
  • مشکل در درک سؤالات صحبت شده با آنها

اهمیت زبان دریافتی:

درک زبان برای رشد کودک

اگر هدف کمک به کودک است تا خواسته ها، نیازها و خواسته های خود را به وضوح بیان کند، ابتدا باید بفهمد که چگونه در گفتگو شرکت کند و آنچه را که گفته میشود بفهمد. زبان دریافتی اساس همه این مهارت ها است. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام اختلال زبان دریافتی بسیار مهم است! هرچه مداخله گفتار درمانی زودتر شروع شود، اصلاح مشکلات گفتار یا زبان آسان تر است.

چگونه مهارت های زبانی را افزایش دهیم؟

در اینجا چند کار ساده وجود دارد که میتوانید برای فرزندتان انجام دهید، اگر مشکوک هستید که او تاخیر زبانی دارد:

کودک خود را درگیر مکالمه کنید. حتی اگر فرزند شما با صحبت کردن شرکت نمیکند، اشکالی ندارد! نکته این است که فرزندتان به آنچه میگویید توجه کند.  میتوانید با فرزندتان صحبت کنید و سوال بپرسید.

تماس چشمی و ارتباط غیرکلامی آنها را مشاهده کنید تا ببینید آیا آنها در حال یادگیری مکالمه با شما هستند یا خیر.

از فرزندتان بخواهید هنگام بازی یا خواندن با هم اشیا یا تصاویر را شناسایی کند. مدل‌ های کلامی ساده ‌ای مانند “سگه رو نگاه کن” ارائه دهید. یا “این لیوان توعه.” این به افزایش دایره واژگان زبان پذیرای کودک شما کمک میکند.

به فرزندتان راهنمایی هایی بدهید که دنبال کند. دنبال کردن دستورالعمل ها یکی دیگر از حوزه های بزرگ زبان دریافتی است. در ابتدا دستورالعمل های معمول ساده ای را ارائه دهید و به فرزندتان کمک کنید این دستورالعمل ها را دنبال کند. برای مثال، مسیرهای ساده یک مرحله ‌ای ممکن است شامل “به سگ اشاره کن” یا “لیوانت رو بده به من”. با گذشت زمان میتوانید پیچیدگی مسیرهای ارائه شده را افزایش دهید.

اختلال زبان بیانی چیست؟

اختلال زبان بیانی، اختلال در ارتباطات کلامی (و غیرکلامی بیانی) است. کودک مبتلا به اختلال زبان بیانی ممکن است بتواند آنچه را که با او صحبت میشود بفهمد، اما در بیان آنچه باید بگوید مشکل دارد. آنها ممکن است در یادگیری و استفاده از لغات جدید واژگانی، درک اینکه چگونه مجموعه ای از کلمات را در یک جمله منسجم به هم بچسبانند، یا داستانی تعریف کنند، دچار مشکل شوند.

در حالی که همه مشکلات ارتباطی میتواند برای کودکان دشوار باشد، اختلال زبان بیانی میتواند به ویژه ناامید کننده باشد. اغلب، کودکان دقیقاً میدانند چه میخواهند بگویند، اما وقتی شروع به صحبت میکنند به جمله ‌ای خوانا تبدیل نمیشود.

اختلالات زبان بیانی معمولاً همان چیزی است که اعضای خانواده در صورت تأخیر در گفتار کودک متوجه آن میشوند، صرفاً به این دلیل که آشکارتر از اختلال زبان دریافتی است. با این حال، این بدان معنا نیست که این اختلالات فقط به صورت فردی ظاهر میشوند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم).

در مورد شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان بدانید.

علائم اختلال زبان بیانی چیست؟

اختلال زبان بیانی میتواند به روش های مختلفی بروز کند. چند نشانه وجود دارد که ممکن است در کودک خود مشاهده کنید:

  • غرغر کردن به جای استفاده از کلمات
  •  مشکل در بیان خواسته ها و نیازها
  •  عدم وجود انواع ترکیبات همخوان و مصوت
  •  تعداد محدود کلمات در واژگان بیانی
  •  مشکل در ساختن عبارات و جملات
  •  مشکل در زمینه های مختلف گرامر
  •  توانایی ضعیف در پاسخگویی به سوالات

اهمیت زبان بیانی:

برای درک اهمیت داشتن مهارت های زبان بیانی قوی نیاز به توضیح زیادی نیست. توانایی برقراری ارتباط شفاف با افکار و احساسات نیازی است که همه ما داریم!

اگر این اختلال ایجاد شود، میتواند چالش های زیادی برای کودک ایجاد کند. هنگامی که اختلال زبان بیانی وجود داشته باشد، عزت نفس ضعیف و ناامیدی ممکن است رخ دهد.

اگر کودک نتواند جزئیات یک رویداد را بیان کند، به سؤالات مناسب پاسخ دهد یا اطلاعات اولیه مانند نام و شماره تلفن خود را بگوید، ایمنی نیز یک نگرانی است. اینها همه دلایلی است که ما میخواهیم هر چه سریعتر به هر گونه اختلال زبانی مبتلا شویم!

چگونه مهارت های زبان بیانی را افزایش دهیم؟

اگر کودک شما با مهارت های زبان بیانی مشکل دارد، راه هایی وجود دارد که میتوانید به آنها کمک کنید. برای کودکانی که هنوز صحبت نمیکنند، تقلید ساده از صداهای اولیه مانند م، ب، پ، د و ت را هدف قرار دهید.

تقلید به این معنی است که شما این صداها را برای فرزندتان تلفظ کنید و تمرین کنید که او صداها را به شما بازگرداند. شما همچنین میتوانید بر روی تقلید صداهای محیطی ساده مانند صدای قطار و ماشین، حیوانات، خلاء یا آب جاری کار کنید. بعد از این مرحله میتوانید به سراغ کارهایی مانند تقلید از تک کلمات و در نهایت عبارات دو و سه کلمه ای بروید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *