مشکلات حافظه کاری در کودکان – بخش 2

مشکلات حافظه کاری در کودکان – بخش 2

در مطلب قبلی با عنوان مشکلات حافظه کاری در کودکان – بخش 1 در مورد این توضیح دادیم که انسان ها واقعا موجودات شگفت انگیزی هستند! ما با این توانایی شگفت انگیز برای به خاطر سپردن چیزها خلق شده ایم. اکثر مردم در مورد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت می دانند. ما حافظه بلندمدت خود را داریم، جایی که مقدار به ظاهر نامحدودی از اطلاعاتی را که در طول عمر خود ذخیره می کنیم، ذخیره می کنیم. ما همچنین حافظه کوتاه مدت خود را داریم، جایی که می توانیم مقدار بسیار محدودی از اطلاعات را به راحتی و در حالت قابل استفاده ذخیره کنیم. به عنوان مثال، اگر شخصی شماره تلفن خود را به شما بگوید، ما می توانیم آن اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت خود نگه داریم، با این حال، احتمالاً بسیاری از ما تقریباً بلافاصله آن را فراموش می کنیم. حافظه کوتاه مدت ظرفیت و مدت بسیار محدودی دارد.خوشبختانه حافظه کاری هم داریم.

در این قسمت، به تکمیل توضیحات و توضیح ادامه مطالب این موضوع می پردازیم.

راهکارهایی برای حمایت از کودکان با مشکلات حافظه کاری

همانطور که در مطلب قبلی ذکر شد، کودکان مبتلا به مشکلات حافظه کاری باید به حمایت و راهبردهای مناسب برای کمک به تقویت مهارت های خود دسترسی داشته باشند. راهبردهای زیر می تواند برای کودکانی که حافظه فعال و مشکلات یادگیری زبان دارند مفید باشد:

تمرین ذهنی را آموزش دهید

بزرگسالان اغلب این کار را به طور طبیعی انجام می دهند. اگر شماره تلفنی به شما گفته شد، یا فهرست خرید ذهنی تهیه کرده اید، ممکن است آن را بارها و بارها تکرار کنید تا زمانی که بتوانید آن را یادداشت کنید، یا در واقع کالا را از مغازه ها تحویل بگیرید. آموزش این کار به کودکان می تواند به آنها کمک کند تا از حافظه کاری خود به نحو احسن استفاده کنند.

دستورالعمل های خود را به 1 یا 2 قسمت محدود کنید و آنها را ساده کنید

مثلاً گفتن «کفش‌هایت را بپوش، سپس دندان‌هایت را مسواک بزن»، در مقایسه با «قبل از پوشیدن کفش‌هایت، مطمئن شو که دندان‌هایت را مسواک زده‌ای و جعبه ناهار، کتاب کتابخانه و لیوان‌هایت را در کیفت بگذار».

در مورد گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به شکاف کام بدانید.

به کودک خود بگویید و به او نشان دهید که به چه چیزی گوش کند و تکرار تکرار کنید

به عنوان مثال: باید به یاد داشته باشید که 2 کار را انجام دهید (2 انگشت خود را بالا نگه دارید). یک (1 انگشت را بالا نگه دارید)، کفش های خود را بپوشید. دو انگشت (2 انگشت خود را بالا نگه دارید) دندان های خود را مسواک بزنید. بنابراین، یک – کفش، دو – مسواک بزنید.

از هک های حافظه یا حافظه استفاده کنید

یادگاری الگویی از حروف یا ایده هایی است که می تواند حافظه و یادگیری را پشتیبانی کند.

چیزها را یادداشت کنید (مخصوصاً برای کودکان بزرگتر)

تخته های سفید کوچک برای این کار فوق العاده هستند. همانطور که دستورالعمل ها را ارائه می دهید، نوشتن یک کلمه کلیدی برای هر مرحله می تواند آنچه را که کودک برای انجام یک کار باید به خاطر بسپارد، از بین ببرد.

برای مثال بالا برای تیمی که یادش می‌رود کفش‌هایش را بپوشد و دندان‌هایش را مسواک بزند، می‌توانید 1. کفش‌ها، 2. دندان‌ها را بنویسید، و او می‌تواند مراحل را در حین تکمیل کردن آن‌ها علامت بزند.

برای کودکانی که مشکلات زبانی یا سوادآموزی دارند، حتی تصاویر می توانند به آنها کمک کنند تا اطلاعات مهم را به خاطر بیاورند.

اطلاعات جدید را با اطلاعاتی که فرزندتان از قبل می‌داند و با آن‌ها تجربه دارد، مرتبط کنید

به عنوان مثال، وقتی از فرزندتان می‌خواهید موهایش را مسواک بزند، دندان‌هایش را درست کند و کفش‌هایش را بپوشد، سعی کنید به ترتیبی که مربوط به سر تا پا یا دنباله‌ای منطقی دیگر باشد، به او بگویید.

چرا کودکان نوپا اغلب دچار تاخیر در گفتار می شوند؟

به کودکان اجازه دهید از نمودارها یا پوسترهایی با اطلاعات مهم استفاده کنند تا مجبور نباشند آن اطلاعات را در ذهن خود نگه دارند

به عنوان مثال، در کلاس درس، از بانک کلمات، خطوط اعداد یا حتی جداول زمان بر روی دیوار استفاده کنید. در خانه، برنامه آنها را یادداشت کنید، یا لیستی از مسئولیت های خانه برای آنها تهیه کنید تا بتوانند هر کاری را که باید انجام دهند به خاطر بسپارند.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما روی رشد مهارت های زبانی خود و همچنین حمایت از مهارت های حافظه کاری خود کار می کند.

این دو حوزه در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و حمایت از حافظه فعال یا کار بر روی رشد زبان اغلب می تواند تأثیر مثبتی بر یادگیری و عملکرد تحصیلی کودک داشته باشد.

صبور باشید!

اغلب می تواند برای والدین کودکی که مشکلات حافظه کاری یا مشکلات زبانی دارند بسیار خسته کننده باشد. به یاد داشته باشید که فرزند شما با حافظه کاری ضعیف تر، بهترین کاری را که می تواند انجام می دهد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *