جذاب کردن تمرینات گفتار درمانی – بخش 1

جذاب کردن تمرینات گفتار درمانی - بخش 1

چند راه برای سرگرم کننده کردن تمرینات گفتار درمانی:

انجام تمرینات گفتار درمانی در خانه و استفاده از تکنیک های ایجاد ارتباط در طول تعاملات روزمره با کودک، یکی از بهترین راه ها برای بهبود رشد گفتار و زبان اوست. اما گاهی اوقات انجام این تمرینات، چه برای کودکان چه برای والدین، کسل کننده خواهد شد و به همین دلیل نتیجه دلخواهی هم نخواهد داد زیرا انگیزه از دست خواهد رفت.

اما نگران نباشید! تمرینات گفتار درمانی قطعا برای بچه ها کمی دشوار است، اما راه های زیادی برای سرگرم کننده تر کردن آن وجود دارد.

در ادامه چند نکته و ترفند برای حفظ انگیزه فرزندتان در تمرینات گفتار درمانی اش خواهیم گفت.

اختلالات گفتاری چیست؟

هر کودکی سبک یادگیری خاص خود را دارد. هنگامی که فهمیدید چه چیزی برای کودک شما بهتر است، خواهید دید که چقدر سریع، تمرینات گفتار درمانی از چیزی که به زور انجام می شده تبدیل می شود به یک بازی ای که واقعا برای انجام آن مشتاق است…

برخیزید و حرکت کنید!

یک راه ساده برای وارد کردن هیجان به تمرین گفتار درمانی، همراه کردن آن با فعالیت های بدنی و حرکتی است. آیا می دانستید که برخی از کودکان زمانی که از نظر فیزیکی در حال حرکت هستند، بهتر یاد می گیرند؟ حرکت کردن، مغز را تحریک می کند و ورزش کردن خصوصا برای کودکان عالی است! اگر فکر می ‌کنید این برای فرزندتان جوابگو است، از فعالیت هایی که در ادامه ذکر شده است در حین تمرینات گفتار درمانی استفاده کنید.

  • قایم باشک بازی کنید
  • به شکار حیوانات بروید
  • وسایل را مثل یک گنج قایم کنید و پس از طراحی نقشه گنج به دنبال یافتن آن بروید

مشابه فعالیت‌ های حرکتی، برخی از کودکان وقتی در در یک فعالیت خلاقانه و عملی شرکت می کنند بازدهی بهتری دارند. مثلا کار دستی درست کردن عالی است! کار دستی مخصوصا برای تمرین بیان یا صداهای گفتاری مناسب هستند.

مثلا برای اینکه صدای “س” را با کودکتان تمرین کنید، باید کاردستی ای را انتخاب کنید که بر روی صدای “س” متمرکز باشد. به عنوان مثال هنگام درست کردن مار با کودکتان با طناب یا مقوا، دائم با او بگویید “سسس”.

– “صدای مار چیه؟”

-“سسسس”

عروسک های جورابی، کتاب های رنگ آمیزی، شیرینی درست کردن و.. نمونه های عالی دیگری هستند، اما هر کار دستی ای تا زمانی کارایی دارد که به کودک شما کمک کند صداهای گفتاری را یاد بگیرد.

کار دستی نیز یک راه عالی برای ترکیب مهارت های زبانی است. شما به راحتی می توانید از فرزندتان بخواهید دستورالعمل های تک یا چند مرحله ای را دنبال کند. برای هر مرحله از درست کردن کاردستی راهنمایی بدهید و ببینید فرزند شما خوب متوجه می شود یا نه. مثلا اول مقواها را تکه تکه ببرید و بعد به او راهنمایی دهید که چگونه آن ها را به هم بچسباند.

موسیقی بگذارید:

موسیقی راهی فوق ‌العاده برای هدف ‌یابی اهداف گفتاری است، به‌ ویژه وقتی صحبت از زبان مادری به میان می ‌آید! برای کودکان نوپا و کسانی که در اوایل برقرای ارتباط هستد، آهنگ ها یا شعرهای کوتاه مهدکودک را با هم بخوانید.

هر از گاهی در حین آواز خواندن مکث کنید تا به فرزندتان فرصت بدهید ادامه شعر را بخواند. شعرها را حتی می توانید به گونه ای بخوانید که با حرکات دست یا پا و رقص همراه باشد.

در مورد گفتار درمانی – آمادگی برای مدرسه بدانید.

تقلید حرکات دست مهارتی است که می تواند به کودک شما کمک کند تا حرکات حرکتی و توانایی های زبان بیانی خود را افزایش دهد، که شامل میزان استفاده او از زبان برای برقراری ارتباط با نیازها  و خواسته های خود می شود.

بیرون از خانه تمرین کنید:

بیرون رفتن بهترین راه برای بالا بردن روحیه همه و لذت بردن از تمرین با هم است! شما به راحتی می توانید برخی از تمرینات گفتاری را در حالی که با هم پیاده روی می کنید، روی تاب بازی می کنید یا چند ساعت در زمین بازی می گذرانید، انجام دهید. بیایید از مثال تاب خوردن استفاده کنیم. این یک راه عالی برای کمک به کودک شما است که طول عبارات خود را در طول سخنرانی گسترش دهد و از گفتن کلمات تکی به استفاده از عبارات چند کلمه ای برسد. هنگامی که کودک شما به سمت شما تاب می خورد، تاب را برای یک ثانیه نگه دارید و ببینید آیا کودک شما از شما درخواست می کند که به هل دادن او ادامه دهید یا خیر.

آنها ممکن است بگویند “تاب، بیشتر” یا “برو”. سپس از آنچه که فرزندتان گفت الگو برداری کنید و به عبارات او کلمه اضافه کنید سپس منتظر باشید تا از الگوی شما مدل سازی کند و تقلید کند. مثلا به جای این که بگویند “تاب بیشتر”، یک “لطفا” به آن اضافه کنید. صرفا چیزی که عبارت را طولانی و معنی دار کند.

پس از درخواست آنها، بلافاصله با هل دادن آنها روی تاب به آنها پاداش دهید!

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *