جذاب کردن تمرینات گفتار درمانی – بخش 2

جذاب کردن تمرینات گفتار درمانی – بخش 2

در مطلب قبلی با عنوان جذاب کردن تمرینات گفتار درمانی – بخش 1 به توضیح این موضوع و بررسی برخی از موارد آن پرداختیم. در این قسمت به توضیح موارد تکمیلی آن می پردازیم.

موضوعات مرتبط را انتخاب کنید:

وقتی با فرزندتان کار می کنید، سعی کنید کلمات، موضوعات و سؤالاتی را انتخاب کنید که حول علایق قلبی آنها باشد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما واقعا دایناسورها را دوست دارد، موضوعات و بحث هایی را انتخاب کنید که حول محور دایناسورها است. یا مثلا کلماتی را انتخاب کنید که مرتبط با ماقبل تاریخ است، این گونه انگیزه لازم برای گوش دادن و انجام هر چه بهتر تمرینات برای فرزندتان ایجاد می شود.

برای فرزند شما بسیار ساده تر خواهد بود که در چیزی شرکت کند که از صحبت کردن در مورد آن لذت می برد، پس از این به نفع خود استفاده کنید. همچنین می توانید از این استراتژی، هنگام انتخاب کتاب برای خواندن نیز استفاده کنید.

با کودکتان بازی کنید:

خانه شما احتمالا مملو از بازی‌ هایی است که فرزندتان همیشه از آن لذت می برد، مانند پازل، مونوپولی یا بازی کلمات. ترفند در اینجا این است که تمرین گفتار را در بازی مورد علاقه آن ها طوری بگنجانید که متوجه انجام تمرین نشوند. یک مثال ساده: اجازه دهید فرزندتان ابتدا بازی مورد علاقه خود را انتخاب کند. سپس، قبل از هر نوبت، از آنها بخواهید که تلفظ یک کلمه هدف (یا هر کار مرتبط با تمرینات گفتاری دیگری) را تمرین کنند. زمانی که زمان بازی هدفمند و سازمان دهی شده باشد، کوکان با انگیزه خواهند ماند. چیزی که حتی به آن ها انگیزه بیشتری خواهد داد این است که پس از هر تلاشی قرار است به آنها پاداش هم بدهید پس چه از این بهتر؟!

کاردرمانی یا فیزیوتراپی، تفاوت هایی که باید بدانید

تمرین گفتار درمانی را به یک رقابت تبدیل کنید:

شما همچنین می توانید از بازی ها و سایر اشکال رقابت برای بالا بردن سطح تمرین استفاده کنید! این می تواند یک چیز ساده باشد مانند: “هر کسی که در این بازی برنده شود، امشب دسر انتخاب می کند!” یا “اگر در این بازی برنده شدی، می توانی این هفته اتاقت را مرتب نکنی”

در این صورت است که آن ها همه تلاششان را می کنند تا در این چالش از شما پیروز شوند. فقط دقت کنید پاداش را چیزی تعیین کنید که فرزندتان خیلی دوست دارد یا از انجام آن متنفر است. اینگونه برای تمرین هر چه بهتر تشویق خواهد شد..

 از تکنیک های پاداش دادن استفاده کنید:

برخی از کودکان در طول زمان از پاداش های اندکی بهره مند می شوند که منجر به جایزه بزرگتر می شود. برای مثال، می‌ توانید یک نمودار درست کنید و به ازای هر کار خوبی که فرزندتان کرد به آنها یک برچسب بدهید. هر بار که فرزند شما تکالیف گفتاری خود را حداقل به مدت 15 دقیقه تمرین کرد، یک برچسب روی نمودار آنها بگذارید.

و وقتی که نمودار هفتگی یا ماهانه اش را پر کرد به آن ها پاداشی که توافق کرده اید را بدهید. مثلا برای 15 برچسب یک ماشین، 20 برچسب رفتن به پارک، 30 برچسب خوردن بستنی مورد علاقه.

فقط چیزی را پیدا کنید که بیشتر برای فرزندتان دلگرم کننده است.

بگذارید فرزندتان معلم باشد:

بچه‌ ها این فعالیت را خیلی دوست دارند! نقش ها را عوض کنید و اجازه دهید فرزندتان از شما سؤالات مربوط به تمرینات گفتار درمانی اش را بپرسد. بسیاری از بچه‌ ها فکر می ‌کنند که دست گرفتن رهبری و انجام آزمون‌ ها هیجان ‌انگیز است.

بیایید وانمود کنیم که در حال تمرین صدای “ح” با فرزندتان هستید. به آنها اجازه دهید که خودشان کلماتی که “ح” دارد را انتخاب کنند و از شما بخواهند آن ها را تلفظ کنید. مثلا “حوله”، “حلزون”

در حین بازی، مطمئن شوید که برخی از کلمات را به درستی و برخی دیگر را اشتباه تلفظ می کنید. از فرزندتان بخواهید با دقت گوش دهد تا بتواند اشتباهات شما را شناسایی کند و بلافاصله آنها را برای شما تصحیح کند. این به عنوان تمرین برای آنها عمل می کند. حتی اگر فرزند شما نقش معلم را دارد، اما دارد تمریناتش را انجام می دهد و تمام تمرکزش را روی این کار اعمال می کند فقط برای این که از شما اشکالی بگیرد.

گفتار درمانی چیست؟

اسباب ‌بازی ‌های خاص را انتخاب کنید:

اسباب ‌بازی ‌های خاصی را که از قبل در خانه دارید پیدا کنید و آن‌ ها را به‌ عنوان اسباب‌ بازی “گفتار درمانی” تعیین کنید. فقط زمانی آنها را بیرون بیاورید که زمان تمرین فرزندتان است. این اسباب‌ بازی ‌ها باید نسبت به اسباب ‌بازی‌ هایی که روزانه با آن‌ ها بازی می‌ کنند کمی جدید تر و خاص ‌تر باشند. این به کودک شما کمک می کند که منتظر تمرین گفتار باشد!

امیدوارم این نکات به شما و فرزندتان کمک کند تا تمرینات را با هیجان و انگیزه هر چه بیشتر انجام دهید! نکته اصلی این است که به سادگی با هم بازی کنید و لذت ببرید. هر فشاری که ممکن است روی خود احساس کنید را کنار بگذارید و لذت ببرید. به یاد داشته باشید که پیشرفت به طور طبیعی زمانی حاصل می شود که همه در آرامش باشند..

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *