تاثیر اختلالات گفتار بر درس کودک

تاثیر اختلالات گفتار بر درس کودک

چگونه اختلالات گفتار و زبان بر عملکرد درسی کودک تأثیر می گذارد؟

زبان اساس ارتباطات است و نباید اهمیت آن در زندگی روزمره را دست کم گرفت. خواندن، نوشتن، اشاره کردن، گوش دادن و صحبت کردن همه اشکال زبان هستند. ما هر روز از زبان برای انتقال ایده ها و نظریات خود به دوستان، خانواده، همسالان و همکاران استفاده می کنیم. به همین دلیل است که مهارت های گفتاری و زبانی برای رشد اجتماعی و موفقیت تحصیلی کودک کاملا ضروری است.

بدون پایه قوی در ارتباطات، کودکان از نظر تحصیلی دچار مشکل می شوند، عزت نفس پایینی خواهند داشت، نمرات پایینی کسب می کنند و خودشان را آدم موفقی نخواهند دید.

در مورد نقاط عطف گفتار و زبان برای کودک 6 ساله بدانید.

اختلالات ارتباطی رایجی که می تواند بر عملکرد کودک در کلاس تأثیر بگذارد به طور خلاصه عبارتند از:

اختلالات صدای گفتار: مشکل در تلفظ صداها

اختلالات زبان: مشکل در درک آنچه می شنوند و صحبت کردن درباره آنچه فکر می کنند

اختلال شناختی-ارتباطاتی: مشکل در مهارت های تفکر شامل ادراک، حافظه، آگاهی، استدلال، قضاوت، عقل و تخیل

اختلالات گفتاری و زبانی چگونه بر یادگیری تأثیر می ‌گذارند؟

چندین مسئله وجود دارد که اختلال در آنها موجب عدم موفقیت فرزند شما در مدرسه خواهد شد. من جمله:

مشکل در درک زبان: برقراری ارتباط، کلید توانایی کودک در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن است. با این حال، کودکان مبتلا به اختلالات گفتار-زبان اغلب در پردازش اطلاعات کلامی مشکل دارند یا حتی نمی توانند مطالب را به خاطر بسپارند که این موضوع بر توانایی آنها برای پیروی از دستورالعمل ها یا تکمیل تکالیف تأثیر می گذارد.

تلاش زیاد برای خواندن و نوشتن: زبان و مهارت های کلامی به عنوان پایه، برای توسعه خواندن و نوشتن عمل می کنند. کودکان باید بتوانند صداها را با حروف مرتبط کنند و سپس آن ها را از یکدیگر جدا کنند.

در بسیاری از موارد، کودکانی که در خواندن و نوشتن مشکل دارند در استفاده از زبان برای برقراری ارتباط، فکر کردن و یادگیری نیز مشکل دارند. مثلا در معاشرت با همسالان و صحبت کردن در جمع و..

کودکان زمان زیادی را در مدرسه و کلاس درس می گذرانند و همین منجر به این می شود که بسیاری از مهارت های زندگی شان را در آنجا یاد بگیرند. حال اگر کودک توانایی های خود را باور نداشته باشد، از رشد اجتماعی خود عقب می ماند!

علائم اختلالات ارتباطی در فرزندان:

کودکان مبتلا به اختلالات ارتباطی اغلب سطح علمی پایین یا ناکافی ای دارند.

علائمی که ممکن است در خانه یا کلاس مشاهده کنید عبارت اند از:

  • ناتوانی در خواندن در سطح کلاس
  • نمرات پایین
  • مشکل در آزمون و حل مسئله
  • ناتوانی در داشتن مکالمه معنادار
  •  مشکل در بیان افکار چه گفتاری چه نوشتاری
  • مشکل در درک یا بیان زبان
  •  قضاوت نادرست نشانه های اجتماعی

اگر این علائم را در کودکتان مشاهده کردید و مداخله ای برای بهبود آن انجام ندادید، اختلالات آنها و به مراتب تاثیرات منفی آن بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، کودکانی که در خواندن و نوشتن مشکل دارند ممکن است یک سال تحصیلی عقب بیفتند.

علاوه بر این، کودکانی که در پردازش اطلاعات کلامی مشکل دارند، به دلیل اینکه نمی توانند بر موضوع تمرکز کنند، ممکن است معلم خود را نادیده بگیرند یا سرکشانه رفتار کنند که منجر به تنبیه غیرضروری و تضعیف روحیه آنها می شود که دلسردی کودک را در پیش دارد.

اگر فکر کنم فرزندم تاخیر در گفتار یا زبان دارد چه باید بکنم؟

مداخلات اولیه با کودکان عموما به نتایج بهتری منجر می شود. اگر شک دارید که فرزندتان تاخیر در گفتار یا زبان دارد، بهتر است زودتر دست به کار شوید. توسعه مهارت های گفتاری و زبانی قبل از شروع مدرسه با نتایج بهتری همراه خواهد بود.

هنگامی که کودکان به مدرسه می روند، پیشرفت آنها توسط معلمان و کارکنان مدرسه پیگیری و نظارت می شود. خانواده ها یا معلمان ممکن است اولین کسانی باشند که نگرانی های خود را بیان می کنند.

در مورد اختلالات عملکردی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بدانید.

تشخیص و درمان مشکلات ارتباطی کودکان می تواند شامل افراد متعددی از جمله والدین یا مراقبان، متخصصان گوش، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، معلمان کلاس، معلمان آموزش ویژه، مشاوران ، پزشکان، دندانپزشکان و پرستاران باشد.

گنجاندن یک آسیب شناس گفتار زبان یا گفتار درمانگر در فرآیند ارزیابی به خانواده ها کمک می کند تا بدانند آیا نقص های ارتباطی در عملکرد تحصیلی فرزندشان نقش دارد یا خیر.

گفتاردرمانگران به کودکان کمک می ‌کنند تا با حل مشکلاتشان آموزشی موفق ‌تر و رضایت‌ بخش ‌تر و روابط بهتری با همسالان خود  داشته باشند.

مزایای گفتار درمانی آنلاین:

همانطور که در بالا ذکر شد، گفتار درمانگر می تواند به تشخیص و درمان اختلالات گفتار-زبانی که ممکن است بر عملکرد کودک شما تأثیر بگذارد کمک کند.

اگر متخصصان گفتار درمانی را توصیه کرده اند، کار با گفتار درمانگر آنلاین چندین مزیت دارد:

درمان از راه دور مقرون به صرفه تر است: در حالت عادی والدین باید هزینه های زیادی را که مستقیماً به مراقبت از بیمار مربوط نمی شوند پرداخت کنند مثلا هزینه های تسهیلات، بازاریابی، کارکنان پشتیبانی و.. با گفتار درمانی آنلاین، در هزینه ها صرفه جویی می شود.

زمان‌ بندی انعطاف ‌پذیر و راحت: بیماران می‌ توانند به‌ جای صرف زمان برای رفت و آمد به جلسات درمانی حضوری، قرار ملاقات ‌ها را در خانه بگذارند و در آن شرکت کنند.

به خوبی و تاثیر گذاری درمان سنتی است: تا زمانی که از یک آسیب شناس گفتار زبان با تجربه و دارای مجوز راهنمایی دریافت می کنید، هیچ تفاوتی در کیفیت مراقبت بین درمان از راه دور و درمان حضوری وجود ندارد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *