افزایش مهارت های اجتماعی با گفتاردرمانی

افزایش مهارت های اجتماعی با گفتاردرمانی

چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان و بزرگسالان در مهارت های اجتماعی کمک کند؟

در حالی که شما ممکن است گفتار درمانی را به لیسپ(سر زبانی حرف زدن) یا لکنت مرتبط کنید، گفتار درمانگران همچنین به کودکان و بزرگسالان کمک می کنند تا مهارت های ارتباط اجتماعی خود را بهبود بخشند.

مهارت های اجتماعی چیست؟

ارتباط اجتماعی توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با دیگران است. میزان صدا، لحن صدا و انتخاب کلمه، همچنین حرکات و حالات صورت ما، همه راه هایی هستند که ما خود را به دیگران نشان می دهیم.

این دو نمونه از ارتباطات اجتماعی را در نظر بگیرید:

یک دوست جدید برای شام می آید. وقتی زمان دسر فرا میرسد، فرزندتان میبیند که دوست شما دستش را به سمت شیرینی میکشد و میگوید: «آن را نخورید، چاق تر میشوید». باورتان نمیشود که فرزندتان این را گفته باشد و خود را سرزنش میکنید برای اینکه فکر میکنید همه چیز خراب شده است.

در محل کار، صحبتی را با یک همکار شروع میکنید و متوجه میشوید که او با شما ارتباط چشمی برقرار نمیکند یا در مورد موضوع صحبت نمیکند. هنگامی که به ساعت خود نگاه میکنید و در مورد زمان اظهار نظر میکنید، آماده برای پایان دادن به مکالمه هستید، او به صحبت کردن با شما ادامه میدهد.

در هر دوی این موقعیت ها چه اتفاقی می افتد؟ هر دو سناریو فقدان آگاهی اجتماعی و مشکل در مهارت های اجتماعی را به تصویر میکشند. گفتار درمانگران از این به عنوان عمل گرایی یاد میکنند. عمل شناسی شامل “قوانین اجتماعی” است که ما از آنها پیروی میکنیم و برقراری ارتباط با یکدیگر را آسان تر میکند.

چه چیزی باعث ایجاد مشکلات در ارتباطات اجتماعی میشود؟

ارتباطات اجتماعی در اوایل زندگی در کنار رشد گفتار و زبان شروع به توسعه میکند. اختلال ارتباط اجتماعی میتواند به سرعت با بزرگتر شدن کودک آشکارتر شود و در محیط های اجتماعی پیچیده تری مانند بازی با کودکان دیگر یا کار گروهی در مدرسه قرار گیرد.

کودکی با مهارت‌ های اجتماعی محدود ممکن است در هنگام صحبت با دیگران چیز اشتباهی بگوید یا به شیوه ‌ای «اشتباه» رفتار کند. در این صورت ممکن است اختلال ارتباط اجتماعی داشته باشند.

اما امروزه، هیچ دلیل قطعی برای اختلالات ارتباطات اجتماعی وجود ندارد. با این حال، مطالعات نشان داده‌ اند که در صورت وجود سابقه خانوادگی اوتیسم، اختلالات یادگیری یا برخی دیگر از انواع اختلالات ارتباطی، ممکن است یک کودک در معرض خطر بالاتری برای اختلال ارتباط اجتماعی باشد. علاوه بر این، مشکلات مربوط به عمل شناسی اجتماعی اغلب در کنار انواع دیگر اختلالات، مانند تأخیر در گفتار، ADHD، یا اختلال رشد فکری ظاهر میشود.

گفتار درمانی چگونه به مهارت های اجتماعی کمک میکند؟

مهارت های اجتماعی مهم است. آنها بر نحوه برقراری روابط و برقراری ارتباط با مردم هر روز در مدرسه، محل کار و موقعیت های اجتماعی تأثیر میگذارند. گفتار درمانی درمان اصلی اختلالات ارتباط اجتماعی است.

از آنجایی که هر فردی متفاوت است، گفتاردرمانگر یک برنامه مراقبت شخصی متناسب با نقاط قوت و ضعف ارتباطات اجتماعی افراد ایجاد میکند.

گفتار درمانی شامل انواع روش های درمانی برای بهبود ارتباطات عملکردی در محیط های مختلف اجتماعی است. گفتار درمانگر میتواند به افراد در هر سنی، از کودکان گرفته تا بزرگسالان، که در مهارت های اجتماعی با چالش هایی مواجه هستند، کمک کند.

گفتار درمانی برای عمل شناسی اجتماعی ممکن است بر مهارت هایی مانند مهارت های ذکر شده موثر باشید:

  • شروع و پایان ارتباطات (نحوه سلام و خداحافظی)
  • درخواست ( من یک قهوه می خواهم، لطفا)
  •  اطلاع رسانی (گفتن من می خواهم قهوه بخورم)
  •  مطالبه گری (گفتن همین الان یک قهوه به من بدهید!)
  • وعده دادن (گفتن می ‌خواهم برایت قهوه بیاورم)
  • برقراری تماس چشمی مناسب در طول مکالمه تمرین توجه مشترک (توجه مشترک دو یا چند نفر روی یک شیء)
  •  موقعیت شناسی (ماندن در موضوع در طول مکالمه)
  • تغییر مدل گفتار برای شنونده یا بر اساس موقعیت (مانند دانستن اینکه چه زمانی باید از جزئیات صرف نظر کرد، زمانی که فردی از قبل موضوع را می‌ داند. و اینکه کِی باید رسمی حرف بزنید و چه موقع دوستانه)
  • پیروی از دستورالعمل‌ های چند مرحله‌ ای (مانند “به طبقه بالا بروید و لباس شنا، کرم ضد آفتاب و کلاه خود را پایین بیاورید، سپس بروید بطری آب را از آشپزخانه بیاورید)
  • شناسایی احساسات درونی خود و دیگران
  • تنظیم احساسات
  • درک شوخ طبعی و نحوه گفتن جوک
  •  درک کنایه و نحوه بهترین استفاده از طعنه در مکالمات
  •  دانستن زمان مناسب برای تغییر موضوع در گفتگو
  •  درک اصطلاحات

گفتار درمانی برای ارتباطات اجتماعی چگونه است؟

برخی از نمونه‌ های رایج از روش ‌های گفتار درمانی برای ارتباطات اجتماعی عبارتند از:

آموزش ویدیویی: تماشای ویدیو افراد در مکالمه که مدلی از رفتارهای مورد نظر را ارائه میدهد.

درمورد 10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن  بدانید.

مکالمات کمیک: نمایش مکالمات بین افراد به صورت مصور برای تقویت رفتارها

 ایفای نقش: برگزاری مکالمات ساختگی که بر موضوعات مختلف، شرکای مکالمه و تنظیمات اجتماعی تمرکز میکنند

پاسخ های از پیش آماده: ایجاد پاسخ هایی با قالب های آماده که میتواند به افراد کمک کند تا شروع یا پیوستن به مکالمات را تمرین کنند.

 ارتباط اجتماعی:

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به کودک خود کمک کنید.

مکالمات نقش آفرینی و سناریوها: از فرزندتان بخواهید وانمود کند که مکالمه مشابهی با افراد مختلف دارد. به عنوان مثال، فرزندتان چگونه بازی مورد علاقه خود را برای یک نوزاد، معلم، یا پدربزرگ و مادربزرگش توضیح میدهد؟

با توجه به هر شنونده و موقعیتی در مورد آنچه برای گفتن و نگفتن مناسب است بحث کنید.

 از موقعیت های روزمره استفاده کنید: هنگام صحبت در مورد مدرسه یا چیزهایی که به فرزندتان علاقه مند است، در مورد موضوع صحبت کنید. برای تمرین سوال پرسیدن، از فرزندتان بخواهید از اعضای خانواده بپرسد که برای شام چه میخواهند بخورند. هنگام شروع و پایان مکالمه، احوالپرسی را تمرین کنید. این میتواند شامل گفتن «سلام» و «خداحافظ»، تکان دادن و دراز کردن دست برای دست دادن باشد.

نشان دهید که نشانه‌ های غیرکلامی چقدر مهم هستند: به عکس‌ های افراد با احساسات مختلف نگاه کنید و درباره احساس آن شخص صحبت کنید. در مورد اینکه چهره یک فرد با آنچه که میگوید مطابقت ندارد به چه معناست. این یک فعالیت عالی است که باید هنگام خواندن یا تماشای یک برنامه با کودک خود امتحان کنید. همچنین میتوانید یک سری نشانه‌ های غیرکلامی را به فرزندتان یاد دهید و از او بخواهید منظورشان را به شما بگوید. برای مثال، میتوانید لبخند بزنید، دست‌ هایتان را روی هم بگذارید، چشمانتان را بچرخانید یا به دور نگاه کنید.

مزایای زیادی برای یافتن حمایت از زبان اجتماعی وجود دارد، چه فرزند شما اختلال ارتباط اجتماعی داشته باشد یا شما بزرگسالی باشید که میخواهید مهارت ‌های اجتماعی خود را تقویت کنید. روش ‌هایی که افراد با یکدیگر صحبت میکنند میتواند پیچیده باشد، اما گفتار درمانی روشی موثر برای بهبود ارتباطات اجتماعی در افراد در هر سنی است.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *