تاثیر گفتاردرمانی در تغذیه و خوردن

تاثیر گفتاردرمانی در تغذیه و خوردن

آیا فرزند شما در تغذیه، انتقال به مواد جامد، جویدن غذا، بلعیدن غذا یا نوشیدنی مشکل دارد؟ شاید آنها در خوردن بافت های مختلف غذایی با مشکلاتی روبرو هستند، فقط تنوع محدودی از غذاها را می خورند یا اضطراب را تجربه می کنند و در زمان صرف غذا رفتارهای چالش برانگیز از خود نشان می دهند؟ اگر زمان صرف غذا در خانواده شما استرس زا یا مشکل ساز شده است، ارزیابی توسط یک آسیب شناس گفتار ممکن است بهترین مکان برای شروع باشد!

بیایید در مورد تغذیه صحبت کنیم

تجارب مثبت تغذیه علاوه بر نقش اصلی آن در تامین تغذیه برای رشد و تکامل، می تواند مهارت های اجتماعی، ارتباطی و اشتراک گذاری کودک شما را افزایش دهد. مشکلات تغذیه ممکن است در هر بخشی از مراحل رشد کودک شما از تغذیه ایجاد شود. شما ممکن است متوجه چالش‌هایی در مهارت‌های حرکتی دهان (مکیدن، بلعیدن، جویدن)، تغذیه، محیط زمان صرف غذا، تعامل با غذا یا پردازش حسی آن‌ها شوید. در حالی که روند انتخاب و رد غذا کاملاً طبیعی است و به کودک شما کمک می کند تا در مورد تغذیه و غذا بیاموزد (من مطمئن هستم که شما به عنوان والدین یک یا دو وعده غذا خورده اید). توجه به این نکته مهم است که مشکلات تغذیه رایج است و ممکن است به دلیل شرایط مختلف رخ دهد.

همچنین درباره تاثیر گفتار درمانی بر کودکان مبتلا به ADHD بدانید.

وقتی در مورد تغذیه صحبت می کنیم، به کل تجربه اشاره می کنیم. آگاهی از غذا شامل لمس کردن و انتخاب غذاهای مناسب، آوردن غذا/نوشیدنی به دهان، جویدن و سپس بلعیدن. تجربه یا فرآیند غذا خوردن شامل مراحل پیچیده زیادی است، از جمله توسعه مسیرهای عصبی در مغز که به کودک شما کمک می کند تا بسیاری از وظایف مربوط به انتخاب و خوردن غذاها را انجام دهد. و با این مراحل پیچیده، چالش‌ها و راه‌های مختلفی به وجود می‌آید که فرزند شما ممکن است با آنها مشکل داشته باشد. اگر کودک شما در تغذیه و بلع مشکل دارد، ممکن است متوجه شوید که کودک شما:

  • به نظر می رسد که غذای آنها را خفه می کند
  • در حین تغذیه غذا را بیرون می ریزد یا استفراغ می کند
  • در طول وعده های غذایی سرفه می کند، گیج می کند یا صداهای تنفسی بلند ایجاد می کند
  • جویدن برخی غذاها سخت تر است
  • غذا را امتناع می کند یا نسبت به برخی غذاها تنفر شدید دارد
  • رفتارهای چالش برانگیز در زمان صرف غذا از خود نشان می دهد

خوشبختانه، آسیب شناسان گفتار می توانند به والدین کمک کنند تا مشکل را شناسایی کنند و طرحی را ایجاد کنند که به کودک شما کمک می کند تا تمام جنبه های تغذیه و غذا را به شیوه ای سرگرم کننده و جذاب بررسی کند.

آسیب شناسان گفتار چگونه به تغذیه و بلع کمک می کنند؟

آسیب شناسان گفتار درک زیادی از ساختارهای آناتومی برای بلع، مکانیسم های جویدن و بلع و راه هایی که مشکلات بلع ممکن است رخ دهد، دارند. ما همچنین در رویکردهای مختلف آموزش دیده ایم تا به کودکانی که با انواع خاصی از غذاها تنفر یا مشکلات حسی دارند، کمک کنیم.

برای اکثر خانواده‌ها، تغذیه درمانی با یک ارزیابی کامل آغاز می‌شود که در آن به عوامل ساختاری، از جمله نحوه قرارگیری کودک در زمان غذا خوردن، ساختارهای دهان و حرکات کودک شما در حین غذا خوردن و ممکن است به عوامل حسی غذاها نگاه کنیم، شروع می‌شود. فهرستی دقیق از غذاهای مورد علاقه کودک شما.

این ارزیابی به اطلاع‌رسانی اهداف درمان مداوم کمک می‌کند، جایی که می‌توانیم ابزارها و استراتژی‌هایی را ارائه کنیم که به محیط زمان صرف غذا، موقعیت‌یابی، معرفی غذاهای جدید، روش‌های مختلف تغذیه، مدیریت رفتارهای تغذیه‌ای و کاهش تنفر نسبت به انواع خاص غذا می‌پردازد.

ما کودک شما را با طیف وسیع تری از بافت ها و طعم ها به روش های سرگرم کننده آشنا می کنیم. با استفاده از علایق و اهداف فرزندتان، این می‌تواند شامل «بازی با غذا» باشد که در آن کودک شما تشویق می‌شود ویژگی‌های مختلف غذا را بررسی کند، به دمای مختلف غذا نگاه کند و حتی آنها را تشویق کند که خودشان غذای ساده درست کنند.

سرگرم کردن تغذیه

وقتی صحبت از تغذیه و کاوش در غذا می شود، مهم است که تجربه را سرگرم کننده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، ما سخت کار می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تغذیه درمانی برای هر خانواده سرگرم کننده و مرتبط است. با نگاه کردن به علایق، مهارت‌های تغذیه و چالش‌های فرزندتان، می‌توانیم اهداف مناسبی را ایجاد کنیم و به ایجاد اعتماد به نفس در تغذیه کمک کنیم. اما سرگرمی با غذا نباید با ترک جلسه درمانی متوقف شود. مطمئناً، زمان صرف غذا می تواند استرس زا باشد، اما اجازه دادن به کودک شما برای کشف غذاهای مختلف با استفاده از «بازی غذا» راهی عالی برای کمک به او برای آشنایی بیشتر با ویژگی های مختلف غذا (نحوه ظاهر و احساسشان) است. درگیر کردن فرزندتان در تهیه و پخت غذا نیز راهی عالی برای قرار دادن او در معرض انواع غذاها و فرآیندهای غذایی مختلف است. در طول درمان، ما از شما به عنوان والدین حمایت خواهیم کرد و فعالیت‌هایی را در خانه برای کمک به معرفی غذاهای جدید و تنظیم استراتژی‌های موثر در زمان صرف غذا ارائه می‌کنیم که به ادامه لذت کمک می‌کند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *