گسترش دایره لغت با کتاب – بخش 2

گسترش دایره لغت با کتاب - بخش 2

در مطلب قبلی با نام گسترش دایره رلغت با کتاب – بخش 1 به توضیح ابتدایی و تفسیر این موضوع پرداختیم. توضیح دادیم که وقتی نوبت به یادگیری و تفریح ​​می رسد، هر آسیب شناس گفتار به شما در مورد قدرت کتاب می گوید! کتاب‌ها ابزاری فوق‌العاده برای مهارت‌های زبانی و اجتماعی کودک شما هستند که از طرق مختلف به رشد او کمک می‌کنند.

در مورد سه سطح بندی در کتب صحبت کردیم و آنها را نام بردیم و تفسیر کردیم. همچنین گفتیم که تحقیقات بارها و بارها به ما می گوید که کتابخوانی برای فرزندان ما بسیار مفید است. ما می دانیم که قرار گرفتن زودهنگام با کتابخوانی و داستان سرایی لذت بخش می تواند تأثیر مثبتی بر رشد سواد در طول سفرهای یادگیری فرزندانمان بگذارد، هم در آنچه می گویند و هم در آنچه می نویسند. بخش مهمی از این به خاطر واژگان یا کلماتی است که در کتاب ها استفاده می شود.

در این مطلب، به توضیح ادامه مطالب و تکمیل مطالب قبلی می پردازیم.

چرا باید روی کلمات ردیف 2 تمرکز کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهد که ما به عنوان خواننده، اغلب معنی این کلمات را عمداً نمی‌فهمیم. در عوض، ما آنها را در زمینه ای که در آن نوشته شده است می خوانیم و معنای آنها را استنباط می کنیم (یا کار می کنیم). این معمولا به خوبی جواب می دهد! به عنوان مثال، اگر جملات را بخوانید: «او تمایلی به پریدن به داخل استخر نداشت. او نفس عمیقی کشید تا اعتماد به نفسش را جمع کند، سپس در آب سرد فرو رفت، احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که «اکراه» به این معنی است که او نمی‌خواهد، و «غوطه‌ور» به معنای چیزی است که با پریدن در آن انجام می‌شود.

اما این یک راه بی‌دردسر برای یادگیری معنای کلماتی مانند اکراه یا فرو رفتن نیست. اگر جمله “او با بدخواهی به من لبخند زد” را بخوانم، ممکن است به طور تصادفی فکر کنم که بدخواهانه چیزی مثبت است (به جای چیزی که قصد مضر داشته باشد) زیرا او این کار را با لبخند انجام داده است. با تمرکز بر یادگیری صریح واژگان ردیف 2، معنای کلمات بیشتری را یاد می گیریم که به ما کمک می کند مطالبی را که می خوانیم درک کنیم.

دلیل مهم دیگر برای تمرکز بر کلمات ردیف 2 در کتاب این است که با درک معانی کلماتی که می خوانیم، احتمال استفاده از آن کلمات را در مکالمات نوشتاری و کلامی خود افزایش می دهیم. تاثیر؟ جملات و زبان ما صریح تر و واضح تر می شود. توصیفی تر و عالی تر به جای «احساس بسیار هیجان‌زده» می‌کنم، می‌توانم بگویم «احساس سرمستی داشتم». به جای “این سخت است”، می توانم بیان کنم “این کمی پیچیده است”. با آموزش واژگان سطح 2 به فرزندانمان، آنها را به توانایی بیان دقیق و مؤثرتر افکار و احساسات خود مجهز می کنیم.

درمورد 10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن بدانید.

پس چگونه آن را آموزش دهیم؟

راه‌های زیادی برای یادگیری واژگان از کتاب در سطح 2 وجود دارد، اما من دوست دارم با یک مرحله ساده شروع کنم: از کودک خود بخواهید کلماتی را که با آن‌ها آشنا نیست بنویسد. سپس، نگاهی به لیست بیندازید. کلماتی را پیدا کنید که:

  1. مفاهیم رایجی را که اغلب در مورد آنها صحبت می شود اما به روشی پیچیده تر بیان کنید. برای مثال، مانع روش پیچیده‌تری برای گفتن «چیزی مانع شده است» است.
  2. می تواند در بسیاری از زمینه ها استفاده شود. برای مثال می توان از اکراه برای توصیف احساس ما در مورد کارهای خانه، تکالیف، صبح بیدار شدن یا رفتن به سر کار در روز دوشنبه استفاده کرد.
  3. می تواند بیش از یک معنی داشته باشد. مثلاً وحی به معنای گفتن یک حقیقت ناشناخته به کسی است. اما همچنین به معنای افشای چیزی مربوط به تجربه انسانی است.
  4. پیوندهای عاطفی یا بصری قوی با زندگی روزمره خود داشته باشیم. اگر بتوانیم کلمه را تصور و احساس کنیم، و آن را به تجربه زندگی خود بیاوریم، درک، به خاطر سپردن و استفاده از کلمه بسیار آسان تر خواهد بود! برای مثال، تقریباً هر کسی می‌تواند چیزی را که واقعاً «نفرت‌انگیز» است، بیابد.
  5. واقعاً می توان به طور مناسب در مکالمه یا نوشتن استفاده کرد. این به این دلیل است که یادگیری این کلمات نیاز به تمرین دارد و ما می خواهیم بارها و بارها توانایی وارد کردن آنها را در مکالمه یا نوشتن داشته باشیم.

به طور کلی، آسیب‌شناس گفتار شما را تشویق می‌کند که 1 تا 3 مورد از این کلمات را در هفته انتخاب کنید و به فرزندتان کمک کنید تا تعریف آنها را یاد بگیرد، مترادف آنها (کلماتی که معنی مشابه دارند) و متضاد آنها (کلماتی که به معنای مخالف هستند) چیست. به نظر می رسد و چگونه می توان از آن در یک جمله استفاده کرد. آنها همچنین ممکن است کودک شما را تشویق کنند که این کلمه را در رابطه با تجربیات زندگی و ترجیحات خود تشویق کنید.

واژگان ردیف 2 برای توانایی کودکان ما برای درک آنچه می خوانند و بیان واضح تر و معتبرتر خود را ضروری می کند. این برای موفقیت تحصیلی آنها اساسی است و هدف ارزشمندی است که در جلسات آسیب شناسی گفتار آنها گنجانده شود. اگر نگران درک کودکتان از کلمات نوشته شده یا استفاده او از واژگان هنگام صحبت هستید، با آسیب شناس گفتار خود تماس بگیرید. ما برای کمک اینجا هستیم

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *