کمک به کودک برای درک رفتار مناسب

کمک به کودک برای درک رفتار مناسب

کودکان همیشه درست رفتار نمی کنند؛ در واقع یادگیری قوانین اجتماعی برای موقعیت های مختلف زمان می برد. والدین نقشی کلیدی در کمک به فرزندشان ایفا می کنند تا راه خود را از طریق قوانین اغلب ناگفته در مورد نحوه رفتار با دیگران طی کند. تحقیقات نشان داده است که شرایط خاصی برای یادگیری این مهارت های حیاتی زندگی توسط کودک باید وجود داشته باشد.  تنها والدین هستند که می توانند به کودک خود برای درک رفتار مناسب کمک کنند.

چه چیزی باید در جای خود باشد؟

برای اینکه یک کودک یاد بگیرد و درک رفتار مناسب را که جامعه به عنوان یک روش قابل قبول اجتماعی می بیند، انجام دهد، باید اعتماد به نفس، عزت نفس، خویشتن داری و احترام به دیگران داشته باشد. او باید بتواند تعارضات درون روابط را مدیریت کند، به حرف های دیگران گوش دهد، همدلی نشان دهد، به نوبت به اشتراک بگذارد، برنده شود و با ظرافت ببازد. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، کودک شما باید احساس امنیت و مشارکت داشته باشد. او برای رویارویی با شکست ها و تغییرات به انعطاف پذیری و عزت نفس نیاز دارد.

چگونه می توانید

راهنما راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به فرزندتان کمک کنید. گوش دادن فعالانه به آنها، ارج نهادن به ایده ها و نظرات آنها و مشارکت دادن آنها در بحث ها به ایجاد رابطه اعتماد و تفاهم کمک می کند. شما می توانید با ستایش تلاش و نتیجه به او در ایجاد عزت نفس کمک کنید. دادن مرزهای واضح و ثابت به آنها و به چالش کشیدن رفتار بد، و اینکه او بفهمد چه کاری و چرا اشتباه کرده‌اند، کمک می‌کند درک رفتار مناسب خوب ریشه‌دار شود. مشارکت دادن او در تصمیم گیری به او می آموزد که همه دیدگاه ها را در نظر بگیرد و راه حلی را هدف قرار دهد که برای همه کارآمد باشد. او به فرصتی نیاز دارد تا مهارت های اجتماعی خود را از طریق تعامل با دیگران، اعم از همسالان و بزرگسالان، در موقعیت های مختلف توسعه دهد. شاید مهمتر از همه، الگوبرداری از رفتار درست به او نمونه ای برای پیروی می دهد. مشاهده رفتار شما با از دست دادن یا مودب بودن با شخص دیگری، حتی اگر آنها بی ادب باشند، به او اجازه می دهد رفتار خوبی را در یک محیط زندگی واقعی ببیند.

اینکه کودک شما درک رفتار مناسب داشته باشد یا نه، می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و حتی اگر کودکی که بهترین رفتار را دارد، بی حوصله، خسته، بیمار یا ناراحت باشد، می تواند یک روز مرخصی داشته باشد. کمک به او برای ایجاد چارچوبی محکم از رفتار خوب، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و چیزی است که برای بقیه عمر او مفید خواهد بود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *