زمان مراجعه به گفتار درمانگر

زمان مراجعه به گفتار درمانگر

برخی از کودکان در بیان صداها یا کلمات خاص مشکل دارند. این می تواند ناامید کننده باشد زیرا دیگران ممکن است در درک آنچه می خواهند بگویند مشکل داشته باشند. خبر خوب این است که بچه ها می توانند برای کمک مراجعه به گفتار درمانگر کنند – گفتاردرمانگران (که آسیب شناسان گفتار زبان نیز نامیده می شوند).

گفتار درمانگر چه کمکی می کند؟

گفتار درمانگر به افراد در هر سنی با اختلالات گفتاری و زبانی مختلف کمک می کنند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اختلالات بیان : این اختلال زمانی است که کودک در بیان صداهای خاص یا گفتن صحیح کلمات مشکل دارد. “سیب زمینی” ممکن است به عنوان “دیب دمینی” ظاهر شود. یا «سلام» ممکن است شبیه «دلام» به نظر برسد. لب ها اختلالات مفصلی محسوب می شوند.
اختلالات روانی : اگر کودکی صداهای خاصی را تکرار کند و در بیان کامل کلمه مشکل داشته باشد، ممکن است اختلال روانی داشته باشد. برای مثال، بچه‌ای که سعی می‌کند «سلام» بگوید، ممکن است روی(س) گیر کند و بگوید (سسسسسلام). یا ممکن است صداهای خاصی را بیرون بیاورد و بگوید (دوووووووست). لکنت یک اختلال روانی است.
رزونانس یا اختلالات صدا: اگر مردم در درک او مشکل داشته باشند، ممکن است کودکی دچار اختلال صدا شود. بچه‌ها ممکن است جمله‌ای را با صدای بلند و واضح شروع کنند، اما تا آخرش ساکت و زمزمه می‌شود. گاهی اوقات این بچه‌ها به نظر می‌رسند که سرما خورده‌اند یا انگار دارند از راه بینی صحبت می‌کنند.
اختلالات زبانی: کودکی که در درک افراد مشکل دارد یا در کنار هم قرار دادن کلمات برای بیان افکار مشکل دارد، ممکن است دچار اختلال زبان باشد.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

بسیاری از بچه ها به گفتار درمانگر مراجعه می کنند. این یک راه عالی برای یادگیری واضح تر صحبت کردن است. گاهی اوقات یک کودک یک بیماری پزشکی دارد که صحبت کردن را سخت تر می کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • اختلال شنوایی
  • عضلات ضعیف اطراف دهان
  • شکاف لب یا کام
  • ندول های صوتی / گرفتگی صدا
  • اوتیسم
  • اختلال تنفسی
  • اختلال بلع

مراجعه به گفتار درمانگر چگونه است؟

کودکی که برای اولین بار به یک گفتار درمانگر مراجعه می کند، در آزمون گفتاری شرکت می کند. نگران نباشید، این مثل یک آزمون در مدرسه نیست که روی کارنامه شما تأثیر بگذارد. این تست راهی برای پیدا کردن انواع مشکلات گفتاری یک کودک است.

از کودک خواسته می شود که صداها و کلمات خاصی را بگوید. ممکن است این موارد ثبت شوند و گفتار درمانگر ممکن است مواردی را در طول آزمایش یادداشت کند. این آزمایش به درمانگر کمک می کند تا نیازهای کودک را بفهمد و تصمیم بگیرد که بهترین درمان کدام است.

“درمان” مشکلات گفتاری، تمرین است. اگر کودکان در بیان یا روانی مشکل دارند، درمانگر زمانی را صرف نشان دادن نحوه ایجاد صداهای مناسب می کند. درمانگر صداها را نشان می‌دهد و از کودک می‌خواهد آنها را کپی کند. این بدان معناست که از روشی که درمانگر لب‌ها، دهان و زبان را حرکت می‌دهد تا صدای مناسب را ایجاد کند، کپی کنید.

آینه ها می توانند در اینجا مفید باشند. درمانگر ممکن است از کودک بخواهد که این صداها را در حالی که در آینه نگاه می کند در بیاورد. برخی از درمانگران از بازی ها برای سرگرم کننده تر کردن این تمرین استفاده می کنند.

اگر درمانگر شما در مورد اختلال زبان به شما کمک می کند، جلسات شما ممکن است کمی شبیه به مدرسه به نظر برسد. او در مورد دستور زبان به شما کمک می کند – چگونه کلمات را به درستی کنار هم قرار دهید تا عبارات و افکار واضحی ایجاد کنید. اگر در درک آنچه می شنوید مشکل دارید، ممکن است بازی هایی را انجام دهید که روی این مهارت ها کار می کنند.

درمان چقدر طول خواهد کشید؟

برخی از درمان ها کوتاه و برخی دیگر طولانی تر هستند. این بستگی به مشکلی دارد که یک بچه روی آن کار می کند. کودکان ممکن است یک بار در هفته یا چند بار در هفته به گفتار درمانگر مراجعه کنند. درمان ممکن است چند هفته، چند ماه یا چند سال طول بکشد.

اگر مشکل گفتاری دارید، بهترین توصیه تمرین، تمرین، تمرین است. زمانی را برای کار بر روی مهارت هایی که درمانگر به شما نشان داده است، پیدا کنید. شاید قبل از خواب مدتی را صرف تمرین در مقابل آینه کنید. از والدین خود بخواهید که با شما همکاری کنند.

درست مانند تمرین ضربات خطا یا حفظ جدول ضرب، کار سخت نتیجه می دهد!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *