کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی کودک

کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی کودک

کاردرمانی

کاردرمانی تنها حرفه‌ای است که به افراد در طول زندگی کمک می‌کند تا از طریق استفاده درمانی از فعالیت‌های روزانه (مشاغل)، کارهایی را که می‌خواهند و باید انجام دهند، انجام دهند.

متخصصان کاردرمانی به افراد در هر سنی این امکان را می‌دهند تا با کمال آرامش زندگی کنند و به آنها در ارتقاء سلامتی کمک کنند و از آسیب، بیماری یا ناتوانی در پیشگیری – یا بهتر شدن زندگی کمک می‌کنند.

مداخلات معمول کاردرمانی شامل کمک به کودکان کم‌توان برای شرکت کامل در موقعیت‌های مدرسه و اجتماعی، کمک به افراد در بهبودی از آسیب به مهارت‌های بازیابی مجدد و ارائه پشتیبانی برای بزرگسالان مسن که دچار تغییرات جسمی و شناختی می‌شوند. خدمات کاردرمانی به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی فردی، که طی آن مراجع یا خانواده و کاردرمانگر اهداف فرد را تعیین می‌کنند
  • مداخلات توانبخشی برای بهبود توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه و رسیدن به اهداف مورد نظر
  • ارزیابی نتایج برای اطمینان از دستیابی به اهداف و یا ایجاد تغییر در برنامه مداخله درمانی.

متخصصان کاردرمانی از دیدگاه کل نگرانه‌ای برخوردار هستند که در آن تمرکز بر بهبود مهارت‌های حرکتی، شناختی، حسی و عصبی سازگاری با محیط و یا کار متناسب با فرد است و فرد بخشی جدایی‌ناپذیر از تیم درمانی است. این یک عمل مبتنی بر شواهد است که عمیقاً در علم ریشه دارد.


تعریف گفتاردرمانی:

اگر کودک شما دارای ناتوانی در گفتار است که در تلفظ کلمات مشکل دارد، گفتار درمانی ممکن است به پیشرفت زبان، ارتباطات و مهارت‌های عملی زبان کمک کند.

گفتاردرمانی یک سرویس مداخله‌ای است که بر بهبود گفتار کودک و توانایی‌های درک و بیان زبان از جمله زبان غیر کلامی متمرکز است. گفتاردرمانگرها یا آسیب‌شناسان گفتار و زبان متخصصانی هستند که این خدمات را ارائه می‌دهند. گفتاردرمانی شامل دو مؤلفه است:

1) هماهنگی دهان برای تولید صداها برای ایجاد کلمات و جملات (برای پرداختن به بیان، تسلط و تنظیم صدا).

2) درک و بیان زبان (برای پرداختن به استفاده از زبان از طریق فرم‌های نوشتاری، تصویری، بدن و علائم و استفاده از زبان از طریق سیستم‌های ارتباطی جایگزین مانند رسانه‌های اجتماعی، رایانه‌ها و آی‌پدها).

علاوه بر این، نقش گفتاردرمانگر در درمان اختلالات بلع گسترش یافته است و شامل تمام جنبه‌های تغذیه می‌شود.


روانشناسی و مشاوره کودک:

روانشناسان كودك مشاهده می‌كنند كه چگونه کودک با والدین خود، خود و جهان ارتباط برقرار می‌كند تا رشد ذهنی خود را بفهمد.

روانشناسی کودک، مطالعه ناخودآگاه و رشد آگاهی کودک است.

آشنایی با فرزندتان در دوران رشد می تواند یکی از مهمترین بخش های والدین باشد. یادگیری چگونگی مشاهده فرزند شما از جهان ، آموزش مهارتهای جدید به فرزندتان و راهنمایی کردن آنها هنگامی که احساساتی می شوند همه بخشی از والدین بودن است ، اما کار ساده ای نیست.

با رشد فرزندتان ، مراحل رشد و نمو پیشرفت را پشت سر می گذارد ، از بدو تولد تا بزرگسالی. عوامل محیطی ، ژنتیکی و فرهنگی همه می توانند بر رشد کودک و سرعت پیشرفت آنها از یک مرحله به مرحله بعدی تأثیر بگذارند. برای کودکان دشوار است که آنچه را که می گذرانند توضیح دهند ، و کمتر می توانند  احساساتشان را  تجزیه و تحلیل کنند . این جاست  است که روانشناسی کودک می تواند به شما در ارائه اطلاعات بسیار مهم و با ارزش کمک کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *