چگونه خودسازی را در کودکان خود تقویت کنیم؟

خودسازی

کودکانی که در سنین پایین روی خودسازی سرمایه گذاری میکنند، احتمالاً مزایای زیادی را در زندگی تجربه خواهند کرد. اما فهمیدن اینکه دقیقاً چگونه میتوان به بچه ها در مورد خودسازی آموزش داد، کمی دشوار است. خوشبختانه، این استراتژی‌ها میتوانند به شما کمک کنند فرزندانی با اعتماد به نفس تربیت کنید که برای تبدیل شدن به بهترین نسخه از خود سرمایه ‌گذاری میکنند.

خودپذیری و خود بهبودی را همراه کنید

مهم است که به فرزندان خود بیاموزید که میتوانند خود را آنگونه که هستند دوست داشته باشند و در عین حال برای بهتر شدن تلاش کنند. نباید بگذارید فکر کنند تا زمانی که 5 کیلو کم نکنند یا شاگرد اول شوند نباید از خودشان راضی باشند!

به کودک خود کمک کنید تا نقاط قوت خود را شناسایی کند

از آنها بپرسید که در مورد خودشان چه چیزی را دوست دارند. اطمینان حاصل کنید که آنها ویژگی هایی را شناسایی میکنند که نشان دهنده شخصیت آنها است، نه فقط ظاهر بیرونی آنها.

راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان

چیزهایی که احتیاج به بهتر شدن هستند را شناسایی کنید

خواه آنها بخواهند بسکتبالیست بهتری شوند یا دوست دارند با بچه هایی که مورد آزار و اذیت قرار میگیرند رفتار دوستانه تری داشته باشند، اقدامات مشخصی را که میتوانند برای کار در این زمینه ها بردارند شناسایی کنید.

ممکن است لازم باشد به فرزندتان کمک کنید تا خودآگاهی پیدا کند. مثلا، اگر آنها میخواهند باهوش ترین بچه روی کره زمین باشند، به آرامی به آنها یادآوری کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. یا اگر آنها میگویند که خواننده وحشتناکی هستند، از آنها بپرسید که برای پیشرفت چه کاری می توانند انجام دهند (مثل گذراندن کلاس های آواز). سپس، در مورد اینکه آیا این چیزی است که آنها میخواهند آن را بهبود بخشند یا اینکه واقعاً اولویت آنهاست، صحبت کنید.

چیزهایی را که تحت کنترل فرزندتان است تحسین کنید

ممکن است فکر کنید با گفتن این جمله «تو خیلی خوش تیپ هستی» در حال ساختن و کمک به خودسازی فرزندتان هستید. اما تحسین آنها برای چیزهایی که خارج از کنترل آنهاست مفید نیست.

در عوض، با گفتن جملاتی مانند: «مسواک زدن دندان‌ هایتان بلافاصله بعد از صبحانه کار بسیار خوبی است. عجب دندان های تمیز و براقی!» یا، “این خیلی عالی بود که خودت قبل از اینکه من بگویم موهایت را شانه زدی.”

همچنین اجتناب از تاکید بر نتیجه مهم است. اگر جملاتی از این قبیل بگویید: «من بهت افتخار میکنم که در آزمون املای خود نمره 100 گرفتی»، فرزندتان فکر میکند که نمره او بیش از هر چیز دیگری مهم است. این میتواند منجر به مشکلاتی در مسیر شود (به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است فکر کند که تقلب تا زمانی که نمره خوبی کسب کند مشکلی ندارد).

در عوض، روی تلاش او تمرکز کنید و با گفتن این جمله که «به نظر میرسد تلاش هایت مثمر ثمر بوده است.» از تمجیدی استفاده کنید که شخصیت را میسازد. کار بسیار خوبی است که برای آزمون شما سخت مطالعه می کنید.

تمجید از انتخاب‌ های فرزندتان به او کمک میکند تا روی چیزهایی که میتواند در زندگی کنترل کند متمرکز بماند – مانند تلاش‌ ها و نگرش ‌هایش.

خودگویی سالم را آموزش دهید

برای کودکان مهم است که یاد بگیرند چگونه با دلسوزی با خود صحبت کنند. از این گذشته، کودکی که وقتی اشتباه میکند خود را احمق خطاب میکند، برای بهبود خود کار نمیکند.

وقتی فرزندتان چیزهایی میگوید که به‌طور اغراق ‌آمیز منفی هستند، مانند «من هرگز ترومپت ‌نواز خوبی نخواهم شد»، به او کمک کنید تا ببیند که افکارش لزوماً درست نیستند. سوالی مانند “چجوری میشود به خود جور دیگی نگاه کند؟” با کمک کمی از شما، آنها ممکن است بتوانند به خود یادآوری کنند که با تمرین، میتوانند پیشرفت کنند.

نکته کلیدی این است که از بیان آنچه میخواهید آنها فکر کنند اجتناب کنید. اگر به آنها اطمینان دهید، “اوه نه عزیزم، روزی یک نوازنده بزرگ ترومپت خواهی شد”، آنها یاد نخواهند گرفت که فکر خود را تغییر دهند.

در حالی که ارائه حمایت و اطمینان سالم است، هدف کلی شما باید این باشد که به فرزندتان کمک کنید تا یاد بگیرد چگونه برای خودش یک تشویق کننده باشد.

مشوق هایی برای ایجاد انگیزه ارائه دهید

مواقعی وجود خواهد داشت که فرزند شما انگیزه ای برای تغییر و خودسازی ندارد. در این موارد، چند مشوق اضافی ممکن است همان چیزی باشد که فرزند شما برای بهتر انجام دادن نیاز دارد.

اگر فرزندتان انگیزه ای برای انجام کارهایش ندارد یا نمیتواند به تکالیفش اهمیت بدهد، امتیازات او را منوط به انجام کارهایش کنید. پس از اتمام تکالیف به آنها اجازه دهید بازی های ویدیویی انجام دهند. یا به محض اینکه کارهایشان تمام شد، با هم به عنوان یک خانواده بازی ای انجام دهید.

5 راه برای بهبود ارتباطات خانوادگی

نیازی نیست برای همیشه به فرزندتان برای هر کاری که انجام میدهد مشوق هایی را ارائه دهید. وقتی عادت ‌های بهتری پیدا کردند، میتوانید دفعات پاداش‌ها را کاهش دهید.

فرزندتان را توانمند کنید

لازم نیست خودسازی صرفاً به خاطر غرور، باهوش ترین، زیباترین یا ورزشکارترین فرد باشد. در عوض، فرزند شما میتواند یاد بگیرد که خود را بهبود بخشد تا بتواند در دنیا تغییر ایجاد کند.

برای بچه ها مهم است که بدانند اهدافشان میتواند بزرگ باشند. دانستن اینکه آنها میتوانند از مهارت ها، استعدادها و پشتکار خود به خوبی استفاده کنند، به آنها احساس معنا و هدف میدهد.

به فرزند خود نشان دهید که میتواند هر روز با مهربانی، سخاوتمندی و کمک کردن، تغییری در زندگی دیگران ایجاد کند. او را در پروژه های خدمات اجتماعی مشارکت دهید یا برای انجام کارهای محبت آمیز با یکدیگر همکاری کنید. مثلا کارت هایی برای ارسال به افراد در خانه های سالمندان بسازند یا در جمع آوری کمک های خیریه شرکت کنند. این آنها را قادر میسازد تا راه هایی برای ایجاد تفاوت بیابند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *