راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان

راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان

گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان بیش از آنچه در ابتدا انتظار داشتید، با زندگی روزمره عادی ارتباط دارد. این تعاملات ساده و معنادار، مانند داستان های قبل از خواب و شام خانوادگی، برای رشد و روابط آینده فرزند شما ضروری است.

شما به عنوان والدین، فرزندان خود را برای موفقیت تحصیلی و مشاغل پر ارزش آماده می کنید. شما همچنین به تعیین الگوهای دوستی ها و عاشقانه های بزرگسالان کمک می کنید.

حتی اگر احساس می‌کنید وقتتان کم است و مسئولیت‌های متعددی را در خانه و/یا اداره انجام می‌دهید، ممکن است از تعداد فرصت‌های زیادی برای گنجاندن زمان با کیفیت در برنامه‌های روزانه‌تان متعجب شوید. با این ایده های عملی شروع کنید.

برای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان این موارد را در نظر داشته باشید:

1. معتبر باشید. آیا با دیدن پست‌های فیسبوکی از والدینی که فرزندان خود را به تعطیلات عجیب و غریب می‌برند یا سرگرمی‌های گران قیمت با آن‌ها رفتار می‌کنند، کمی احساس گناه می‌کنید؟ به جای مقایسه، تمرکز بر فعالیت هایی که متناسب با بودجه خانواده و سبک زندگی شما هستند، سازنده تر است. بچه ها از فعالیت های خانوادگی که ساده هستند و نیازی به اسراف ندارند لذت می برند و از آنها قدردانی می کنند.

2. توجه کنید. به فرزندتان بگویید که چقدر به او اهمیت می دهید. با دقت به آنچه می گویند گوش کنید. وقتی با هم هستید، به جای اینکه به گوشی خود نگاه کنید یا به لیست کارهایتان فکر کنید، سعی کنید کاملاً حضور داشته باشید. آن چیزها همیشه وجود خواهند داشت و تماشای بزرگ شدن فرزندتان به سرعت اتفاق می افتد.

3. قدردانی نشان دهید. به فرزندتان تحسین و تقویت مثبت فراوان بدهید. هنگامی که نمرات خود را در موضوعی که مخصوصاً برایشان چالش برانگیز بوده است، به آنها تبریک بگویید. از فرزندتان به خاطر صبور بودن با خواهر و برادر کوچکترش یا اینکه بدون اینکه از او خواسته شود میز غذا را چیدند تشکر کنید.

4. علایق فرزندتان را کشف کنید. دریابید که آنها دوست دارند چه کاری انجام دهند تا شما نیز بتوانید شرکت کنید. برای مثال، ممکن است هر دوی شما از بازی های ویدیویی یا گوش دادن به موسیقی راک کلاسیک لذت ببرید. آماده باشید تا چیز جدیدی را با هم امتحان کنید که هر دوی شما از آن لذت می برید.

5. در صورت نیاز به روز رسانی کنید. به یاد داشته باشید که نیازهای فرزندتان در طول زمان تغییر می کند. همانطور که آنها از یک کودک نوپا به یک نوجوان تبدیل می شوند، انتظار استقلال بیشتری دارند، اما احتمالا هنوز از دعوتی برای تمرین رانندگی یا تماشای یک ورزش مورد علاقه با هم استقبال می کنند.

6. در دسترس بمانید. زمان با کیفیت می تواند در هر مکان و در هر زمان اتفاق بیفتد. تا زمانی که خود را در دسترس فرزندتان قرار دهید، مطمئناً فرصت‌های امیدوارکننده‌ای خواهید یافت.

در زیر چند نمونه عملی از راهکارهای گذراندن زمان باکیفیت با فرزندتان آورده شده است:

1. وعده های غذایی خانوادگی بخورید. تا جایی که ممکن است با هم شام بخورید. اگر با شام های روز هفته درگیر درگیری شدید، سعی کنید برای صبحانه جمع شوید یا آخر هفته ها را جبران کنید.

2. کارهای خانه را به اشتراک بگذارید. از فرزندانتان بخواهید که به شما بپیوندند، چه در حال خرید خواربار فروشی یا سازماندهی گاراژ هستید. شما فرصتی برای صحبت خواهید داشت و آنها در طول مسیر مهارت های زندگی ارزشمندی را یاد خواهند گرفت.

3. زمان فردی را برنامه ریزی کنید. ترتیبی دهید که به طور منظم با هر یک از فرزندان خود وقت خود را سپری کنید. در مورد آنها بیشتر خواهید آموخت و از مکالمات معناداری که ممکن است از دست بدهید لذت خواهید برد.

4. با هم سفر کنید. چه تعطیلات خانوادگی باشد و چه رانندگی به سمت تمرین فوتبال، هر دو زمانی را برای صحبت در حالی که در راه رسیدن به مقصد خود هستید فراهم می کنند. با یکدیگر تماس بگیرید و اجازه دهید گفتگو به طور طبیعی جریان یابد.

5. به عنوان یک خانواده داوطلب شوید. کمک به دیگران می تواند شما را به فرزندانتان نزدیکتر کند. از هدفی حمایت کنید که هر دوی شما به آن اهمیت می دهید. برای یافتن یک آژانس داوطلبانه محلی که در آن می توانید گزینه های خود را کشف کنید، با فرزند خود در اینترنت جستجو کنید.

6. عکس بگیرید. ارتباطات چهره به چهره مهم ترین هستند، اما اشتراک گذاری تصاویر نیز می تواند به شما کمک کند در تماس باشید. تصاویر خنده دار یا متحرکی را که در طول روز با آنها روبرو می شوید برای یکدیگر ارسال کنید. آلبومی بسازید که بتوانید با هم مرور کنید.

7. روزانه متصل شوید. حتی اگر بیرون از خانه کار می‌کنید و بیشتر روزها فقط چند ساعت فرزندتان را می‌بینید، تا زمانی که ثابت قدم باشید، زمان باکیفیت جواب می‌دهد. هنگامی که به خانه می رسید یا قبل از رفتن به رختخواب، حدود 15 دقیقه چت کردن را عادت کنید.

از زمان با کیفیت برای ایجاد یک رابطه مثبت با فرزندتان استفاده کنید و به او پایه ای محکم برای تبدیل شدن به یک بزرگسال شاد و سازنده بدهید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *