همه چیز درباره تست شنوایی کودک

همه چیز درباره تست شنوایی کودک

همه چیز درباره تست شنوایی کودک

تست شنوایی

کودکانی که کم شنوایی دارند در شنیدن یا درک برخی یا همه صداها مشکل دارند. برای شناسایی علت بروز این اتفاق میبایست تست شنوایی برای کودک انجام دهید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که مشکلی وجود داشته باشد:

  • یک یا چند قسمت از گوش
  • اعصابی که سیگنال های صوتی را از گوش به مغز می فرستند
  • بخشی از مغز که این سیگنال ها را حس می کند

حتی کم شنوایی خفیف در کودکان می تواند مشکلاتی در گفتار، زبان، یادگیری و مهارت های اجتماعی ایجاد کند. به همین دلیل مهم است که شنوایی فرزندتان را در بدو تولد بررسی کنید و مرتباً بررسی کنید.

چه زمانی شنوایی باید بررسی شود؟

بهتر است مشکلات شنوایی را زود تشخیص دهید، زیرا اگر قبل از 6 ماهگی کودک شروع شود، درمان موفقیت‌آمیزتر است. به همین دلیل است که هر نوزادی قبل از ترک بیمارستان یک آزمایش غربالگری تست شنوایی انجام می دهد.

اگر کودک شما قبل از رفتن به خانه غربالگری انجام نمی دهد، یا در خانه یا مرکز زایمان به دنیا آمده است، شنوایی او را در 3 هفته اول زندگی بررسی کنید. عدم گذراندن غربالگری شنوایی به معنای کم شنوایی نوزاد نیست، بلکه به این معنی است که کودک باید در عرض 3 ماه مجددا آزمایش شود. در صورت مشاهده کم شنوایی، درمان باید بلافاصله شروع شود.

کودکان باید همچنان در معاینات منظم شنوایی خود را بررسی کنند. آزمایش های غربالگری تست شنوایی معمولاً در موارد زیر انجام می شود:

  • در سنین 4، 5، 6، 8 و 10 سال
  • سال های پیش از نوجوانی
  • سال های نوجوانی

پزشک همچنین در هر زمان دیگری که نگرانی وجود داشته باشد، شنوایی را بررسی خواهد کرد. اگر در مورد مشکل شنوایی نگران هستید، به پزشک کودک خود بگویید.

چگونه تست شنوایی انجام می شود؟

شنوایی توسط یک متخصص شنوایی به نام شنوایی شناس (od-ee-OL-uh-jist) بررسی می شود. نوع آزمایشی که انجام می دهند به سن، رشد و سلامت کودک بستگی دارد.

بسیاری از بچه ها تست شنوایی رفتاری می گیرند. این تست‌ها پاسخ کودک به صداهایی مانند گفتار مدرج (گفتاری که با حجم و شدت خاصی پخش می‌شود) و صداهای خالص را بررسی می‌کنند. لحن خالص صدایی است با زیر و بمی (فرکانس) بسیار خاص، مانند نت روی صفحه کلید.

در طول تست شنوایی شناسان پس از شنیدن صدایی توسط کودک، واکنش رفتاری را بررسی می کنند. نوزادان یا کودکان نوپا ممکن است حرکات چشم انجام دهند یا سر خود را بچرخانند. بچه های بزرگتر ممکن است یک قطعه بازی را در پاسخ به یک صدا حرکت دهند و یک دانش آموز ممکن است دست خود را بلند کند. کودکان همچنین می توانند با فعالیت هایی مانند انتخاب تصویر یا تکرار کلمات به آرامی به گفتار پاسخ دهند.

آزمایش‌های دیگری را می‌توان برای تست شنوایی انجام داد، اگر کودک خیلی جوان است یا قادر به همکاری با آزمایش رفتاری نیست. این آزمایش‌ها چگونگی عملکرد گوش، اعصاب و مغز را بررسی می‌کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *