مجموعه آزمایشات برای شنوایی سنجی

مجموعه آزمایشات برای شنوایی سنجی

مجموعه آزمایشات برای شنوایی سنجی

در یادداشت گذشته سعی شد تا اطلاعاتی کامل در خصوص تست شنوایی و تمام آنچه مورد نیاز خانواده هاست را در اختیار شما قرار دهیم. در این مقاله قصد داریم تا آزمایشات مرتبط با شنوایی سنجی را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

آزمایشات شنوایی سنجی

تمپانومتری

تمپانومتری (درخت tim-peh-NOM-eh) نشان می‌دهد که پرده گوش چقدر خوب حرکت می‌کند و می‌تواند به پیدا کردن مشکلات گوش میانی، مانند مایع پشت پرده گوش یا سوراخ شدن پرده گوش کمک کند.

در طول این آزمایش، شنوایی شناس یک پروب تمپانومتر (تیم-په-NOM-eh-tur) با نوک کوچک لاستیکی در گوش کودک قرار می دهد. صدای ملایم و پفکی از هوا را به داخل مجرای گوش می فرستد. نتایج آزمایش بر روی نموداری به نام تمپانوگرام ظاهر می شود. شکل نمودار نحوه حرکت پرده گوش را نشان می دهد.

تست رفلکس عضلات گوش میانی (MEMR).

وقتی صدای بلندی می شنویم، یک ماهیچه کوچک داخل گوش سفت می شود. به این رفلکس عضله گوش میانی (MEMR) می گویند. این رفلکس به محافظت از گوش در برابر صداهای بلند کمک می کند که می تواند به شنوایی آسیب برساند. پزشکان بر اساس میزان عملکرد این رفلکس می توانند چیزهای زیادی در مورد شنوایی کودک بگویند.

برای آزمایش MEMR، شنوایی سنجی شناس نوک لاستیکی نرم تمپانومتر را در مجرای گوش کودک قرار می دهد. کاوشگر یک سری صداهای بلند تولید می کند. دستگاهی ثبت می کند که رفلکس عضله گوش میانی چقدر به صداها پاسخ می دهد.

تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR).

تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (یا ABR) می تواند نشان دهد که عصب شنوایی چقدر خوب کار می کند. این عصب شنوایی است که از گوش به مغز منتهی می شود.

در طول آزمایش، شنوایی‌شناس گوشی‌های کوچکی را در کانال‌های گوش کودک و الکترودهای نرم (برچسب‌های حسگر کوچک) را در پشت گوش‌ها و روی پیشانی قرار می‌دهد. صداها و آهنگ های کلیک کردن از طریق هدفون ارسال می شوند. الکترودها واکنش عصب شنوایی و مغز به این صداها را اندازه گیری می کنند.

بیمارستان ها از ABR برای غربالگری شنوایی سنجی نوزادان استفاده می کنند. نوزادی که در این غربالگری شکست بخورد نیاز به ارزیابی کامل شنوایی دارد.

آزمون پاسخ حالت پایدار شنوایی (ASSR).

شنوایی شناسان گاهی آزمایش ASSR را با (نه به جای) ABR انجام می دهند تا سطح کم شنوایی را بهتر درک کنند. یک نوزاد معمولاً در خواب است یا برای کمک به این آزمایش دارو دریافت می کند.

در طول آزمایش، صدا به کانال های گوش می رسد و یک کامپیوتر پاسخ مغز به صدا را دریافت می کند.

تست پتانسیل برانگیخته شنوایی مرکزی (CAEP).

تست CAEP به شنوایی سنجی شناس اجازه می دهد ببیند که آیا مسیرهای شنوایی از ساقه مغز به قسمت شنوایی مغز (قشر شنوایی) همانطور که باید کار می کند یا خیر.

در این آزمایش همچنین از گوشی های کوچک و الکترودهای کوچک (برچسب های حسگر) که در پشت گوش و روی پیشانی قرار می گیرند، استفاده می شود. این هدفون صداهای کلیک و بوق را با صداهای مختلف تولید می کند. الکترودها عصب شنوایی و واکنش مغز به صداها را اندازه گیری می کنند.

تست انتشارات آکوستیک (OAE).

گوش صداهای محیط را جمع آوری می کند و آن ها را به پیام هایی تبدیل می کند که مغز می تواند بفهمد. اما گاهی اوقات این پیام ها از بین نمی روند یا درهم می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پزشکان بررسی می کنند که آیا حلزون حلزون (که پیام ها را ایجاد می کند) به درستی کار می کند یا خیر. آنها از آزمون OAE استفاده می کنند.

در طول آزمایش،پزشک شنوایی سنجی گوشی های نرمی را به آرامی در هر مجرای گوش قرار می دهد. آنها نوک فوم کوچک و منعطف دارند. این هدفون صداهای بلند و پایینی را تولید می کند که در زیر و بم های مختلف هستند. سپس، دستگاه پاسخ ایجاد شده توسط سلول های موی بیرونی حلزون را ثبت می کند.

بیمارستان ها از OAE برای غربالگری شنوایی سنجی نوزادان استفاده می کنند. نوزادی که در این غربالگری شکست بخورد نیاز به ارزیابی کامل شنوایی دارد.

چه چیز دیگری باید بدانیم؟

اگر تشخیص داده شود که کودک شما مشکل شنوایی دارد، مسئول شنوایی سنجی از نزدیک با پزشکان، گفتاردرمانگران و متخصصان آموزش همکاری می کند تا یک برنامه درمانی برای کودک شما ایجاد کند.

همچنین می تواند به ملاقات سایر خانواده های کودکان مبتلا به کم شنوایی کمک کند. با یک گروه پشتیبانی محلی تماس بگیرید یا از یکی از اعضای تیم مراقبت خود در مورد برنامه های محلی که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید بپرسی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *