فعالیت های مفید در ADHD – بخش اول

فعالیت

اگر کودک شما دچار اختلال ADHD است، ممکن است گاهی اوقات احساس کند که منبع انرژی بی پایانی دارد.محتملا این طور به نظر میرسد که نمی توانید فعالیت های کافی برای مشغول نگه داشتن آنها یا جلب توجه آنها انجام دهید. این به این معنی نیست که شما به اندازه کافی نقش پدر مادری خود را ایفا نمی کنید – بلکه فقط به این معنی است که فرزند شما نیازهای متفاوتی نسبت به برخی از بچه های دیگر دارد.

هنگامی که در تلاش هستید تا توجه کودک خود را حفظ کنید یا انرژی او را به سمت کار آمدی هدایت کنید، تهیه لیستی از فعالیت های سرگرم کننده برای کودکان مبتلا به ADHD می تواند مفید باشد. این فعالیت ها می تواند به کودک شما کمک کند تا انرژی خود را به شیوه ای مثبت متمرکز کند و به او فرصتی بدهد تا انرژی اضافی را بسوزاند.

جنب و جوش کنید

یکی از بهترین فعالیت ها برای کمک به کودک مبتلا به ADHD این است که او را به حرکت درآورید. این بدان معنا نیست که شما باید آنها را در هر کلاس ورزشی که در دنیا وجود دارد ثبت نام کنید، اما به این معنی است که آنها باید فعال باشند. مثلا با هم پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید. حرکت دادن بدن فرزندتان به او کمک می کند تا انرژی خود را روی یک فعالیت سرگرم کننده و مفید متمرکز کند.

یک مطالعه نشان داد که ورزش بدنی به کاهش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و مشکلات اجتماعی در میان کودکان مبتلا به ADHD بسیار کمک کننده است.

ثبت نام در یک گروه ورزشی نیز می تواند گزینه خوبی برای بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD باشد. به خصوص ورزش و دو و میدانی که می تواند برای بچه های مبتلا به ADHD راهگشا باشد، اما باید به دقت در نظر بگیرید که کدام نوع ورزش با نیازهای کودک شما مطابقت دارد.

درباره مشکلات شایع لگن در کودکان و نوزادان  بیشتر بدانید.

یک کودک مبتلا به ADHD از نوع بیش فعالی ممکن است از یک ورزش بسیار فعال و بدنی (مانند کشتی یا شنا) بیشتر تاثیر بگیرد، در حالی که کودک مبتلا به ADHD بی توجه، با ورزش هایی که اهداف کوتاه مدت و متمرکز بیشتری دارد (مانند پیست اسکی یا دو میدانی) بهتر عمل می کند.

مخترع باشید!

یکی دیگر از راه های عالی برای هدایت انرژی فرزندتان تشویق او به خلاقیت است. این می تواند به معنای نقاشی، طراحی، ساختن با بلوک ها یا حتی داستان ساختن باشد. اجازه دهید تخیل فرزندتان فعال شود و ببینید چه چیزی به ذهنش می رسد.

خلاقیت برای بسیاری از بیماری های سلامت روان، از جمله ADHD، مفید است. به عنوان مثال، هنرهای بیانی می تواند برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD مفید باشد. این به کودکان کمک می کند چندین مهارت از جمله تمرکز، ارتباط و مهارت های حل مسئله را تمرین کرده و تقویت کنند. همچنین می تواند برای ابراز احساسات، ایجاد خودآگاهی و کاهش سطح استرس نیز مفید باشد.

مطالعه ای در این زمینه نشان داد که اجازه دادن به کودکان مبتلا به ADHD برای نقاشی کردن و صحبت کردن در مورد زندگی خود، راهی مفید برای به دست آوردن بینش در مورد علایق و رفاه ذهنی آنها است.

خوشبختانه، می توانید با انجام فعالیت های خلاقانه با فرزندتان، از بسیاری از این فواید استفاده کنید. طراحی، نقاشی با انگشت، مجسمه سازی با خاک رس، کلاژ کردن، یا حتی فقط خط کشیدن می تواند به کودک شما کمک کند تا در حین سرگرم شدن، خود واقعی اش را بروز دهد.

کاردرمانی یا فیزیوتراپی، تفاوت هایی که باید بدانید

مرتب بودن و نظم را به آن ها بیاموزید

بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD با منظم بودن دست و پنجه نرم می کنند، اما اگر آن را به یک بازی تبدیل کنید، تمیز کردن و سازماندهی کردن می تواند یک فعالیت سرگرم کننده باشد.

به فرزندتان کمک کنید تا اسباب بازی ها، لباس ها یا وسایل مدرسه اش را مرتب کند. شما حتی می توانید مسابقه دهید تا ببینید چه کسی می تواند سریعتر تمیز کند.

چند ایده برای کمک به تمیز کردن و سازماندهی سرگرم کننده و هیجان انگیز:

تنظیم یک تایمر: سعی کنید تایمر را برای مدت زمان کوتاهی (حدود پنج تا ده دقیقه) تنظیم کنید و سپس ببینید که هر یک از شما در این مدت چقدر می ‌توانید تمیز کنید.

مسابقه لباسشویی: کودک خود را به چالش بکشید تا ببینید چقدر می تواند در جمع کردن و کنار گذاشتن لباس های شسته شده به شما کمک کند.

مسابقه سبد پر کنی!: چند سبد بردارید و ببینید چه کسی می‌تواند هر یک را با اسباب‌بازی‌ها یا وسایل دیگر در اطراف خانه پر کند. وقتی مرحله اول بازی تمام شد، می ‌توانید به چالش بعدی بروید و ببینید چه کسی می ‌تواند سریع ‌تر چیزی را در سبد خود قرار دهد.

آن ها را به ماجراجویی ببرید

بچه‌های مبتلا به ADHD اغلب عاشق ماجراجویی هستند و به تجربیات جدید بیشتر علاقه ‌نشان می دهند. برای شکار گنج در اطراف خانه برنامه ریزی کنید یا به طبیعت گردی بروید و ببینید چه کسی می تواند جالب ترین چیزها را پیدا کند. حتما یک دوربین به همراه داشته باشید تا بتوانید یافته های فرزندتان را مستند کنید.

از آنجایی که کودکان مبتلا به ADHD اغلب با احساس کسالت دست و پنجه نرم می کنند، معرفی فعالیت های جدید می تواند راهی عالی برای کمک به علاقه مندی آنها باشد.

تنوع، کلیدی برای درگیر نگه داشتن فرزند شما است. بنابراین، همه چیز را با هم ترکیب کنید و فعالیت های جدید را به طور منظم امتحان کنید. با کمی خلاقیت، می‌ توانید فعالیت ‌های سرگرم ‌کننده بی ‌پایانی برای کودکان مبتلا به ADHD داشته باشید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *