غربالگری مشکلات بینایی کودک

غربالگری مشکلات بینایی کودک

غربالگری مشکلات بینایی کودک

در یادداشت گذشته سعی شد تا تاثیر مشکلات بینایی بر یادگیری  افراد مورد بررسی قرار گیرد در این یادداشت قصد داریم تا غربالگری مشکلات بینایی را یکدیگر مرور کنیم. غربالگری مشکلات بینایی بخشی جدایی ناپذیر برای رسیدگی به نگرانی های یکپارچه سازی حرکتی بینایی برای کودکان در سن مدرسه است. یک صفحه نمایش ساده در طول ارزیابی کاردرمانی می تواند به ایجاد تفاوت در موفقیت یا مبارزه مداوم با توسعه، خواندن و نوشتن کمک کند.

در غربالگری مشکلات بینایی به دنبال چه چیزی باشیم

برای تکمیل غربالگری می توان از انواع ابزار ساده استفاده کرد.

این ابزارها شامل 2 خودکار یا مداد با پایان سرگرم کننده مانند یک کاراکتر یا پاک کن جالب، الگوهای H و X و الگوهای زیگ زاگ است. الگوهای H و X به ردیابی نگاه می کنند، در حالی که الگوی ZigZag به ساکادها، همگرایی/واگرایی نگاه می کند.

الگوی زیگ زاگ مجموعه ای از حرکات است که زیگ زاگ نیستند، اما به گونه ای طراحی شده اند که روشی سرگرم کننده برای توضیح دادن به بچه ها باشد که می خواهید آنها انجام دهند. به ویژه، زیرا انجام این حرکات اغلب برای آنها دشوار است و در برخی مواقع منجر به ناامیدی و عدم انطباق می شود.

غربالگری برای ردیابی بصری

الگوهای H و X هنگام غربالگری مشکلات بینایی برای ردیابی، به کودک می‌گویم که ما H و X را فقط با چشم خود می‌سازیم. این یک راه سرگرم کننده برای درگیر کردن کودک در کاری است که ممکن است برای او چالش برانگیز به نظر برسد.

از کودک بخواهید نوک یک خودکار یا مداد را در فاصله تقریباً 12 اینچی از صورت در الگوی H و X دنبال کند و به آرامی حرکت کند. شما به دنبال حرکات صاف و کنترل شده هستید. به هر حرکت غیر طبیعی مانند پریدن، پرش یا تیک توجه کنید. اگر کودک با رعایت دستورالعمل ها مشکل دارد، الگوهای H و X را چندین بار تکمیل کنید تا بهترین تصویر از مهارت های کودک به دست آورید.

فراموش نکنید که توجه داشته باشید اگر کودک قادر به حرکت دادن چشمان خود به صورت جدا از سر یا بدن خود نبود. این یک نشانه شایع از کمبود بینایی است.

غربالگری ساکادهای بینایی

الگوی “زیگ” بخش “زیگ” الگو حرکات ساکادیک را ارزیابی می کند. 2 خودکار/مداد را در فاصله تقریبی 12 اینچ از صورت و 6 اینچ از یکدیگر نگه دارید. از کودک بخواهید تا جایی که می تواند سریع بین این دو مورد نگاه کند.

کودکی که در این مهارت ها مشکل دارد، حرکات آهسته و ناهماهنگ نشان می دهد، سعی می کند سر خود را حرکت دهد یا می گوید که نمی تواند این کار را انجام دهد.

غربالگری برای نارسایی یا واگرایی همگرایی

همگرایی/واگرایی: الگوی “زاگ”: بخش “زاگ” الگو همگرایی/واگرایی را ارزیابی می کند. از کودک بخواهید انتهای خودکار/مداد را تا انتهای بینی خود تماشا کند و دوباره بیرون بیاید.

کودکانی که مشکل همگرایی دارند معمولاً نمی توانند چشمان خود را به سمت بینی خود حرکت دهند یا حرکت پرش یا خارج از یک چشم خود را نشان دهند. همچنین ممکن است کودک نتواند قبل از بازگشت به موقعیت خنثی بیش از چند میلی ثانیه در همگرایی باقی بماند.

تشخیص مشکلات با واگرایی در غربالگری مشکلات بینایی کمی دشوارتر است. کودک معمولاً در بیرون آمدن از همگرایی با حرکات صاف مشکل دارد، یا ممکن است نشان دهد که یکی از چشمانش قبل از حرکت به الگوی واگرایی در همگرایی باقی مانده است. انتقال همچنین ممکن است ناهماهنگ و فاقد جریان باشد.

اگر مشکوک به مشکلات بینایی هستید چه کنیم؟

حالا چی؟ هنگامی که پس از غربالگری توسط کاردرمانگر مشکوک به مشکلات بینایی می شود، بهتر است خانواده را به یک اپتومتریست رشدی ارجاع دهید.

یک اپتومتریست رشد یک ارزیابی کامل را تکمیل می کند و نیاز به لنزهای اصلاحی، درمان بینایی یا یک برنامه خانگی را برای رفع نگرانی های بینایی تعیین می کند.

به عنوان کاردرمانگر، ضروری است که مشکلات بینایی را قبل از درمان دست خط یا تاخیر در یکپارچگی حرکتی بینایی رد کنیم تا از بهترین مسیر ممکن برای رشد و موفقیت برای کودک اطمینان حاصل کنیم.

ابزار غربالگری بینایی کاردرمانی

کاردرمانگران در غربالگری مشکلات بینایی را بررسی می کنند تا تعیین کنند چگونه ممکن است بر وظایف عملکردی تأثیر بگذارند. غربالگری بصری می تواند در محیط کلاس درس، در محیط های بستری، در درمان سرپایی، و در مداخله اولیه یا مراقبت در منزل انجام شود.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *