شروع به صحبت در نوزادان

صحبت

صحبت کردن یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات در طول فرزندآوری است. بیشتر نوزادان در حدود 12 تا 18 ماهگی شروع به صحبت میکنند – اگر منظور شما از “شروع به صحبت کردن” گفتن کلمه است. البته قبل از بیان اولین کلمه آن ها چندین آوای با معنا از خود در می آورند.

سخت است که در تمام این ماه ها صبر کنیم تا نوزادان آنچه در ذهن دارند را بگویند. از این گذشته، ناتوانی در درک احساس آنها یکی از اعصاب خردکن ترین جنبه های مراقبت از بچه های کوچک است. و همانطور که منتظریم، ممکن است نگران باشیم: چرا اینقدر طول می کشد؟ آیا آن هق هق ها و صدا درآوردن ها حرف زدن حساب میشود؟ اگر تکلم کودکم به تأخیر افتاد چه؟

این سوالات (و بیشتر) رایج هستند. بیایید نگاهی بیندازیم که در مورد مهارت های زبانی کودک خود چه انتظاری باید داشته باشید.

مهارت های ارتباط اولیه

حتی اگر واقعاً به نظر نمیرسد، کودک شما به محض تولد با شما ارتباط برقرار میکند. گریه کردن یکی از تنها راه هایی است که آنها در ابتدا برای برقراری ارتباط دارند، اما مطمئناً روشی قدرتمند است.

به مرور زمان، بیشتر والدین میتوانند معنی گریه‌ های کودکشان را بفهمند، و همچنین میتوانند قبل از شروع گریه نیازهای آنها را برآورده کنند. این ارتباطات بین والدین و فرزند اولین راهی است که به کودک خود می آموزید چگونه با شما ارتباط برقرار کند.

علاوه بر گریه کردن، راه‌ های دیگری نیز وجود دارد که کودک شما در ماه‌ های اول زندگی ‌اش با شما ارتباط برقرار میکند و اینها همگی پیش ‌آهنگی برای رشد زبان هستند.

حرکات بدن در آموزش صحبت کردن به کودکان

آنچه باید در مورد آن نقاط عطف اولیه زبان بدانید

در دو ماهگی، کودک شما شروع به چرخاندن سر خود به سمت شما هنگام صحبت میکند. آنها همچنین ممکن است شروع به تولید صداهای غرغر مانند کنند.

در چهار ماهگی، کودک شما شروع به غر زدن میکند و حتی ممکن است شروع به کپی کردن برخی از صداها و لحن های شما کند و به گفتار شما با صداهای خودش پاسخ دهد (نوبتی).

در شش ماهگی، گفتگو بیشتری بین شما و نوزادتان وجود خواهد آمد. کودک شما ممکن است به سوالات و درخواست های شما با صداهای خاصی پاسخ دهد و همچنین باید شروع به پاسخ دادن به نام خود کند. در این سن، غرغر کردن آنها با صداهای “ممم” و “ببب” بیشتر شباهت دارد. همچنین ممکن است کمی جیغ بکشند.

تا نه ماهگی، کودک شما وقتی نام او را میگویید به شما نگاه میکند و صداهای “ماما” و “بابا” زیادی در می‌ آورد. آنها بازوهای خود را بالا میبرند تا به شما بگویند که میخواهند بلند شوند.

اولین کلمات رایج

اکثر نوزادان اولین کلمه خود را تا یک سالگی میگویند. در همین زمان است که متوجه میشوید که مهارت‌ های زبانی کودک ‌تان در حال افزایش است – کودک شما حرف ‌های شما را میفهمد. در واقع، مهارت‌ های دریافتی اغلب بر مهارت ‌های بیانی (حرف زدن) مقدم هستند. بنابراین، اگر کودک شما به چیزهایی اشاره میکند، دستورالعمل ‌های ساده را می‌فهمد مثلا هنگامی که شما آنها را صدا میکنید سر خود را برمیگرداند، اینها نشانه‌ های بسیار خوبی از رشد طبیعی زبان هستند.

اولین کلمات متداول شامل صداهای “ب، د و م ” هستند که گفتن آنها برای کودک شما ساده تر است، بنابراین “ماما” یا “بابا” معمولاً اولین کلمه ها هستند! اما تنوع زیادی وجود دارد، برخی از نوزادان اولین کلمات مبهم ‌تر از آن را میگویند.

کودک شما ممکن است صداهای خاصی داشته باشد که به معنای چیزهای خاصی هستند یا بیش از یک چیز. برای مثال، «ماما» ممکن است همزمان به معنای موز یا مو باشد.

روشی که میتوانید تشخیص دهید صدایی که کودکتان میگوید به معنای چه کلمه ای است، این است که هنگام ادای کلمه به چه چیزی اشاره میکنند. در یک سالگی، نوزادان میتوانند با اشاره صحبت کنند و دست تکان دهند مثلا در حین گفتن “خداحافظ” دست تکان دهند.

چه زمانی نوزادان جمله ای صحبت میکنند؟

نوزادان معمولاً با گفتن چند کلمه شروع میکنند. با این حال، در سنین 18 ماهگی تا دو سالگی، اکثر نوزادان دچار انفجار زبانی میشوند و هفته ای یک کلمه جدید یاد میگیرند.

اما نزدیک به دو سالگی، نوزادان واقعاً شروع به «صحبت کردن» میکنند – یعنی کلمات خود را در جملات ساده با هم ترکیب میکنند. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، اکثر کودکان دو ساله میتوانند به تصاویر موجود در کتاب ها، افراد و اشیاء رایج اشاره کنند و آنها را نام ببرند.

در دو سالگی، باید شاهد افزایش دایره لغات فرزندتان و همچنین توانایی او در درک آنچه میگویید، پیروی از دستورالعمل‌های ساده و استفاده از کلمات و حرکات برای برقراری ارتباط باشید.

همچنین توجه به این نکته مهم است که کودکانی که دوزبانه هستند ممکن است در صحبت کردن با تأخیر به نظر برسند زیرا ممکن است گیج شوند که از کدام زبان استفاده کنند. پزشکان اطفال در مورد زبان هایی که در خانه صحبت می شود می پرسند تا بین تاخیر واقعی و پیشرفت طبیعی تمایز قائل شوند.

کنترل ضربه در کودک چیست ؟

پشتیبانی از توسعه گفتار و زبان

نوزادان همیشه در حال تماشا و گوش دادن هستند. به سادگی صحبت کردن با آنها در طول روز یکی از بهترین راه ها برای کمک به آنها در یادگیری زبان است. خواندن کتاب و خواندن آهنگ با هم باعث رشد زبان میشود.

انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا فعالیت هایی از این قبیل را برای کمک به نوزادان و کودکان نوپا توصیه میکند تا یاد بگیرند آنچه میگویید را بفهمند و خودشان صحبت کنند.

همانطور که در مورد کاری که انجام میدهید یا کتابی که میخوانید صحبت میکنید، کلمات رنگ، شکل و اعداد را به کودک خود بگویید: “اینجا سه ​​سیب سبز در کاسه ما است. یک، دو، سه!”

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *