حرکات بدن در آموزش صحبت کردن به کودکان

حرکات

آیا می ‌دانستید که یکی از بهترین راه ‌هایی که می‌ توانیم مهارت‌های گفتاری و زبانی را تقویت کنیم، ربطی به کلمات و گفتار ندارد؟ جالب اینجاست که کودکان زبان را از طریق ترکیبی از مدل های گفتاری و غیرکلامی یاد می گیرند. مدل‌های غیرکلامی می ‌توانند شامل تماس چشمی، حالات چهره، زبان بدن و ایما و اشاره (حالت و حرکات) باشند. و با کمی دانش، این حالات می‌ توانند ابزار قدرتمندی برای کمک به کودک شما در یادگیری صحبت کردن باشند.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم صحبت کردن را یاد بگیرد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که از آسیب شناسان گفتار پرسیده می شود.

حرکات ایما و اشاره چیست؟

این حرکات به استفاده از دست ها یا بدن خود برای انتقال پیام اشاره دارند. اکثر ما بدون اینکه متوجه باشیم از این حالات استفاده می کنیم! اگر دوستی را از دور ببینیم و برایش دست تکان دهیم که بیاید، به او اشاره می کنیم. مثال های دیگر عبارتند از تکان دادن یا کف زدن. این حالات با کلید واژه‌ها که یک سیستم امضای ساختاریافته و خاص است، متفاوت است. حالت های طبیعی غیررسمی ‌تر هستند، زیرا می ‌توانند برای افراد مختلف فردی باشند، برای مثال، ژست یک فرد برای “سرما” ممکن است با ژست شخص دیگر بسیار متفاوت باشد.

درباره نیازهای ویژه اوتیسم کودکان (6 تا 12 سال) بیشتر بدانید.

حرکات

چه زمانی کودک من باید استفاده از حرکات را شروع کند؟

تحقیقات به ما نشان می ‌دهد که این نوع حرکات یکی از اجزای اساسی برای کمک به کودکانمان در یادگیری صحبت کردن هستند. از سن نه ماهگی، حرکات راهی برای کودک شما می‌ شود تا مدت‌ها قبل از اینکه بتواند از کلمات کلامی خود استفاده کند، با شما ارتباط برقرار کند.

کودک ده ماهه شما ممکن است از حرکاتی استفاده کند تا چیزی را به شما نشان دهد، چیزی به شما بدهد یا توجه شما را با اشاره به چیزی جلب کند.

در حدود 18 ماهگی، کودکان نوپا شروع به جفت کردن حرکت خود با یک کلمه می کنند. به عنوان مثال اشاره کردن به پرنده ای در آسمان و گفتن “توتو” یا در دست گرفتن بستنی و گفتن “بست بست”.

همانطور که کودکان زبان کلامی خود را توسعه می دهند، نیاز آنها به استفاده از تصاویر و حرکات به طور طبیعی محو می شود و در نهایت ناپدید می شود. اما برای کودکانی که مشکلات ارتباطی دارند، معرفی و ادامه استفاده از این حرکات می تواند راهی فوق‌العاده برای رشد درک و استفاده کودک از زبان باشد.

 آیا انجام حرکات مانع استفاده کودک من از کلمات می شود؟

این موضوعی است که در خانواده های ما زیاد مطرح می شود! و در حالی که ممکن است به نظر برسد که تمرکز بر ارتباطات غیرکلامی مانند حرکات می‌ تواند مانع یادگیری صحبت شود، تحقیقات به ما نشان می ‌دهد که برعکس این موضوع صادق است. استفاده از ایما و اشارات می ‌تواند روش ارزشمندی برای رشد ارتباط کودک شما باشد. مثلا:

این نوع اشارات روشی جهانی برای برقراری ارتباط هستند.

حرکات به تمرکز حواس کودک شما کمک می کند و این شانس را افزایش می دهد که فرزندتان با پیام شما هماهنگ شود.

حرکات یک پیام بصری از کلمه ارائه می دهند، که به کودکانی که به روشی بصری یاد می گیرند کمک می کند.

حرکات واژگان را به روشی متفاوت با پیام گفتاری آموزش می دهند، که به کودکان راه جایگزینی برای یادگیری کلمات جدید ارائه می دهد.

اشارات می توانند به کودک شما کمک کنند تا در مهارت های رشد خود اعتماد به نفس ایجاد کند، زیرا آنها همیشه نیازی به تکیه بر کلمات گفتاری برای برقراری ارتباط با نیازهای خود ندارند.

جرکات

چند نکته مهم برای کمک به شما برای شروع استفاده از ایما و اشارات (حرکات) با فرزندتان

با کلماتی که فرزندتان به آنها علاقه دارد شروع کنید

تحقیقات به ما نشان می دهد که کودکان زمانی زبان را یاد می گیرند که علاقه و انگیزه داشته باشند. هنگامی که کودک شما در حال بازی است، کمی وقت بگذارید تا ببینید با چه چیزی بازی می کند، منتظر بمانید و ببینید با چه چیزی و چگونه با اسباب بازی ها بازی می کند و به صداهایی که می شنوید گوش دهید. این به شما کمک می کند اولین کلمات خود را برای اضافه کردن حرکات انتخاب کنید. اگر کودک شما علاقه ای به ماشین های اسباب بازی ندارد، انتخاب کلماتی مانند تصادف، بیپ بیپ و توقف ممکن است جالب نباشد. اما اگر فرزند شما عاشق وسایل نقلیه خود است، این کلمات می تواند نقطه شروع خوبی باشد!

درباره حرکات کششی آرامش بخش کودکان قبل از خواب بیشتر بدانید.

رو به روی فرزندتان قرار بگیرید

خم شدن به سطح فرزندتان و رو به رو شدن با فرزندتان این احتمال را افزایش می دهد که فرزندتان با حرکات شما هماهنگ شود و به پیام شما پاسخ دهد.

 حرکت خود را با کلمه گفتاری خود جفت کنید

به یاد داشته باشید که حرکات جایگزین کلمات گفتاری نمی شوند – آنها آن را تقویت می کنند! وقتی کلمه “ماشین” را می گویید، هر بار از حرکت “ماشین” خود در همان زمان استفاده کنید! این شانس این را افزایش می دهد که کودک شما این ژست و حرکت را به کلمه گفتاری مرتبط کند و درک خود را تقویت کند.

 همه را با خود همراه کنید!

کودکان زمانی زبان را بهتر یاد می گیرند که در همه محیط ها در معرض مدل های یکسانی قرار گیرند. بنابراین به مادربزرگ و پدربزرگ، مربیان مهدکودک و معلمان مدرسه همان حرکاتی را که شما ایجاد کرده اید بیاموزید. هر چه فرزند شما بیشتر در معرض دید قرار گیرد، احتمال یادگیری، درک و استفاده از آنها برای برقراری ارتباط بیشتر است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *