راه رفتن با انگشت پا

انگشت پا

راه رفتن با انگشت پا الگویی از راه رفتن است که در آن کودک روی انگشتان پای خود راه می رود، بدون تماس بین پاشنه پا و زمین. راه رفتن با انگشتان پا در کودکانی که در حال یادگیری راه رفتن هستند رایج است. با این حال، پس از 2 سالگی، بیشتر کودکان از راه رفتن با انگشتان پا پیشی می گیرند و با الگوی معمولی پاشنه تا پنجه شروع به راه رفتن می کنند.

در موارد بسیار نادر، ادامه راه رفتن با انگشتان پا پس از 2 سالگی ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، راه رفتن مداوم با انگشت پا “ایدیوپاتیک” است، به این معنی که علت دقیق آن مشخص نیست. بچه ‌های بزرگ ‌تری که به راه رفتن روی انگشتان پا ادامه می ‌دهند، ممکن است این کار را صرفاً از روی عادت انجام دهند یا به این دلیل که ماهیچه‌ ها و تاندون ‌های ساق پا به مرور زمان سفت ‌تر شده ‌اند.

درمان راه رفتن مداوم انگشت پا اغلب شامل یک دوره گچ گیری یا بریس زدن با آتل های ارتز برای کمک به کشش ماهیچه ها و تاندون ها در ساق پا و تشویق یک راه رفتن طبیعی است.

5 راه برای بهبود ارتباطات خانوادگی

آناتومی

ساق پا شما از دو عضله اصلی تشکیل شده است.

عضله گاستروکنمیوس: این عضله بزرگتر ساق پا است. دو قسمت آن برآمدگی ای را تشکیل می دهند که در زیر پوست قابل مشاهده است.

عضله کف پا: این ماهیچه کوچکتر و صاف در زیر عضله گاستروکنمیوس قرار دارد.

هر دو عضله در قاعده ساق پا با هم ادغام می شوند و در آنجا به تاندون آشیل تبدیل می شوند. سپس تاندون آشیل وارد استخوان پاشنه پا (استخوان پاشنه) می شود. هنگامی که عضلات ساق پا را منقبض می کنید، تاندون آشیل پاشنه پا را می کشد.

در برخی از کودکانی که با انگشت پا راه می‌ روند، این ترکیب عضله-تاندون ممکن است در بدو تولد کوتاه ‌تر باشد یا به مرور زمان کوتاه‌ تر شود، که مانع از تماس کودک با پاشنه‌ های خود به زمین و راه رفتن با کف پای صاف می‌ شود. با این حال، در بیشتر کودکانی که روی انگشت پا راه می ‌روند، ترکیب عضله و تاندون به اندازه ‌ای طولانی است که اگر به کودک یادآوری شود، می ‌تواند با پاشنه‌های پایین راه برود.

علت

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم – برای اکثریت قریب به اتفاق کودکان، راه رفتن با انگشت پا “ایدیوپاتیک” است، به این معنی که علت دقیق آن ناشناخته است. هنگامی که این کودکان توسط پزشک یا فیزیوتراپیست ارزیابی می شوند، معاینات فیزیکی و آزمایشات عصبی آنها طبیعی است.

 

علل پزشکی

در تعداد کمتری از موارد، راه رفتن مداوم انگشت پا می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد، مانند:

فلج مغزی

دیستروفی عضلانی

یک ناهنجاری نخاعی

اگرچه کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به کودکانی که به طور طبیعی در حال رشد هستند، بیشتر راه می ‌روند، هیچ ارتباط مستقیمی بین این دو بیماری وجود ندارد و راه رفتن انگشتان پا ممکن است مرتبط با حس باشد.

علائم

اکثر کودکان خردسالی که روی انگشتان پا راه می ‌روند، وقتی از آنها خواسته می ‌شود، می ‌توانند معمولی راه بروند. با این حال، بسیاری از کودکان بزرگتر که به راه رفتن با انگشتان پا ادامه می دهند (معمولاً کودکان بالای 5 سال) قادر به راه رفتن با پاشنه های پایین نیستند. این کودکان ممکن است از مشکلات پوشیدن کفش یا شرکت در فعالیت های ورزشی یا تفریحی مشکل پیدا کنند.

برخی از کودکانی که با انگشتان پا راه می ‌روند هیچ شکایت خاصی ندارند، اما والدین آنها همچنان نگران تأثیر الگوی راه رفتن آنها بر عملکرد آینده آنها در نوجوانی و بزرگسالی هستند.

تست های دیگر

به عنوان یک اختلال این بیماری از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی کودک شما قابل شناسایی نیست. به همین دلیل، معمولاً آزمایش ‌های خاصی مانند عکس ‌برداری با اشعه ایکس، سی‌ تی اسکن و ام‌ آر‌آی، و آزمایش ‌های عصبی و عضلانی شامل تکه‌ های الکترود یا سوزن‌ها تجویز نمی‌شود.

درمان

درمان راه رفتن انگشت پا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن کودک، اینکه آیا کودک می تواند با کف پای صاف راه برود یا خیر.

درباره اختلال طیف نوروپاتی شنوایی بیشتر بدانید.

درمان غیر جراحی

برای کودکانی که 2 تا 5 سال سن دارند و می توانند با کف پای صاف راه بروند، درمان اولیه همیشه غیر جراحی است.

درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بررسی: پزشک شما ممکن است توصیه کند که کودک خود را با ویزیت های منظم برای مدتی تحت نظر داشته باشید. اگر از روی عادت انگشت پا راه می رود، ممکن است خود به خود متوقف شود.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپ نحوه راه رفتن کودک شما (الگوی راه رفتن) و همچنین وضعیت کلی بدن و قدرت عضلانی او از جمله ثبات مرکزی بدن را ارزیابی می کند. سپس فعالیت‌ها ویا حرکات کششی مناسب را تجویز می ‌کنند که کودک شما را تشویق می ‌کند با پاشنه‌ های پایین راه برود.

ارتز: پوشیدن ارتز مچ پا (AFO) می تواند به کشش و طولانی شدن عضلات و تاندون ها کمک کند. AFO یک بریس پلاستیکی است که تا پشت ساق پا کشیده شده و پا را در زاویه 90 درجه نگه می دارد. به طور معمول، بریس برای مدت طولانی تری نسبت به گچ گیری (ماه ها به جای هفته ها) انجام می شود.

بوتاکس درمانی: برای برخی از بیماران، معمولاً آنهایی که دارای یک ناهنجاری عصبی هستند که منجر به افزایش تون عضلانی می شود، ممکن است تزریق سم بوتولینوم نیز برای تضعیف موقت عضلات ساق پا انجام شود. این به ماهیچه‌ها اجازه می ‌دهد تا راحت ‌تر کشش پیدا کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *