خوابیدن به شکم در نوزادان

خوابیدن

به گفته آکادمی اطفال آمریکا این مطلب در برخی کتاب ها دیده میشود:” نوزادان باید به پشت بخوابند تا خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد  کاهش یابد.” اما احتمالاً گهواره کودک خود را میبینید و متوجه میشوید که روی شکمش غلتیده است.

نیازی به نظرسنجی از والدین خود نیست تا مطمئن شوید که آیا این موقعیت امن است یا خیر. هنگامی که کودک بتواند روی شکم خود بغلتد و به پشت خود بازگردد، خوابیدن به سمت شکم برای او کاملاً خوب است. با این حال، کارشناسان همچنان توصیه میکنند که نوزادان را تا 12 ماهگی به پشت بخوابانید. در اینجا چیزهای دیگری است که باید در مورد وضعیت خواب نوزاد در هنگام چرت زدن و شب بدانید تا بتوانید مطمئن باشید کودک شما در گهواره خود ایمن خواهد ماند. و آن این است که:

چگونه روتین چرت نوزاد خواب شبانه را بهبود می بخشد

چه زمانی خوابیدن روی شکم کودک من بی خطر است؟

کارشناسان معتقدند که خوابیدن روی شکم برای نوزاد بی خطر است تا زمانی که بتواند خودش را به آنجا برساند. دکتر الیزابت موری، متخصص اطفال میگوید: “وقتی آنها به اندازه کافی بزرگ شوند که آزادانه به جلو و عقب بچرخند، ممکن است تصمیم بگیرند روی شکم بخوابند و این مشکلی ندارد.”

جوآن بکر فریدمن، مشاور خواب کودک میگوید:” به همین دلیل سن یا ماه خاصی وجود ندارد که یک نوزاد آماده برای خوابیدن روی شکم باشد. مسئله رسیدن به نقاط عطف توسعه است.” وقتی کودک شما میتواند به طور مستقل از پشت به جلو و جلو به عقب بچرخد، خوب است که رو به پایین بخوابد. اما طبق توصیه های آکادمی اطفال آمریکا برای کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی، همچنان باید آنها را تا 12 ماهگی روی پشت خود بگذارید.

درباره 10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن بیشتر بدانید.

فواید خوابیدن نوزاد روی شکم

جای تعجب نیست که چرا به نظر میرسد بسیاری از نوزادان ترجیح میدهند رو به شکم بخوابند.

خب این راحت تر است!

اگر کودک شما شروع به خوابیدن روی شکم کرده است، به احتمال زیاد یک مزیت بزرگ از این وضعیت جدید وجود دارد: آنها آن را دوست دارند! بکر فریدمن میگوید: «غلت زدن روی شکم نوزادان هنگام خواب بسیار معمول است. برای خیلی ها راحت تر از پشت خوابیدن است.»اگر کودک شما همچنان در به پشت خوابیدن احساس ناراحتی میکند، آنها را نچرخانید.بکر فریدمن هشدار می‌دهد:” به شکم خوابیدن بی‌ خطر نیست و همچنان با مرگ نوزادان در ارتباط است.”اگرچه ثابت نشده است که خواب به روی شکم به طور مستقیم باعث مرگ ناگهانی نوزادان میشود، اما در شش ماه اول زندگی که نوزادان به ویژه آسیب پذیر هستند، این یک عامل خطر است.

چرخه ‌های خواب طولانی ‌تر

بکر فریدمن میگوید نوزادانی که به طور طبیعی روی شکم میخوابند، بیشتر میخوابند. تحقیقات نشان داده است که نوزادان نارس، به ویژه، زمانی که در وضعیت مستعد قرار میگیرند، خواب با کیفیت طولانی تری دارند.  به گفته بکر فریدمن، خوابیدن حداکثر 30 دقیقه روی شکم در روز میتواند به رشد قدرت گردن، شانه، بازو و پشت کودک شما کمک کند – همه عضلاتی که برای چرخش مستقل به جلو و جلو به عقب لازم هستند. به این ترتیب، اگر بینی و دهان نوزاد رو به پایین روی تشک باشد، آنها میتوانند به پهلو بچرخند، حرکت کنند و به راحتی نفس بکشند.

انسداد راه هوایی فوقانی

بسیاری از والدین فکر می ‌کنند که نوزادانی که به شکم می ‌خوابند، احتمال کمتری دارد که تنفس کنند، یا اگر هنگام خوابیدن روی شکم آب دهان خود را بیرون بیاورند، مایع به صورت تصادفی در حلقشان فرو می رود. اما به گفته بکر فریدمن، معلوم شد که برعکس این موضوع صادق است، او می ‌گوید: “به دلیل موقعیت نای و مری، افرادی که پشت می ‌خوابند در صورت تف کردن، احتمال آسپیراسیون بسیار کمتری دارند.”

 چرا زمان خوابیدن به روی شکم برای کودک شما مهم است؟

خطر خفگی

به گفته دکتر موری، اگر نوزاد بدون کنترل کافی سر روی شکم خود بغلتد، می تواند راه های هوایی خود را مسدود کند، که میتواند منجر به به وجود آمدن خطر خفگی باشد. دلیل اینکه پزشکان اطفال خوابیدن با شکم یا نگه داشتن نوزاد را به پهلو توصیه نمی کنند این است که می تواند زمینه را برای غلتیدن تصادفی فراهم کند.

درباره حمایت از مشکلات حسی حین شانه کردن مو کودک بیشتر بدانیدو

تنفس مجدد

بکر فریدمن می ‌گوید: وقتی نوزادان روی شکم می ‌خوابند، ممکن است سعی کنند هوای محبوس شده در رختخواب را دوباره تنفس کنند، که می‌ تواند منجر به تجمع دی اکسید کربن و سطوح پایین اکسیژن شود. او می گوید آن ها به هوای تازه احتیاج دارند و بعد از آن حال بهتری خواهند داشت. اما برخی نوزادان هنوز توانایی این را ندارند که به راحتی غلت بزنند و به دلیل کمبود اکسیژن احتمالا هوشیاری خود را از دست بدهند. این همان دلیلی است که پزشکان میگویند نباید تا قبل از 12 ماهگی به روی شکم بخوابند.

گرم شدن بیش از حد

تحقیقات نشان می دهد که خواب بر روی شکم ممکن است توانایی انتشار گرما و تنظیم دمای بدن را در میان نوزادان کم وزن مهار کند. این می تواند منجر به گرمازدگی شود که یکی دیگر از عوامل خطر برای مرگ ناگهانی است.برای کاهش خطر گرمازدگی، پتوی نازکی روی فرزندتان بی اندازید. سر و صورت او را بدون پوشش نگه دارید و حواستان به کودک باشد که علائم گرمای زیاد را نشان ندهد. اگر هنگام لمس قفسه سینه آنها دیدید که عرق کرده اند یا احساس گرما می کنند، یک لایه را بردارید یا دمای خانه را کمی پایین تر بیاورید.

4.5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *