10 نکته انتخاب اسباب بازی کودکانی با تاخیر در حرف زدن – قسمت اول

اسباب بازی

اکثر والدینی که من باب این وضوع نگران هستند دائما از آسیب شناسان گفتار- زبان می پرسند چه اسباب بازی ای برای کودکانی که در شروع گفتارشان تاخیر دارند، توصیه می کنند. در این مقاله 10 نکته انتخاب اسباب بازی برای این کودکان را به اشتراک خواهیم گذاشت.

 باتری ها را رها کنید!

اولین توصیه این است که از استفاده باتری ها صرف نظر کنید. حتی اگر اسباب بازی ای به باتری نیاز دارد، بدانید که آن را نمی خواهید. یا اگر آن ها باتری دارند می توانید آن را خارج کنید. مثلا اگر خانه ای با حیوانات دارند که حیواناتش با باتری از خودشان صدا در می آورند، برای ایجاد صدا به این باتری احتیاج ندارید. شما باید از فرزندتان بخواهید که او صداها را در بیاورد. این باعث می شود که او شروع به آوا شناسی کند و سپس به او کمک خواهد کرد تا کلمات را به صورت واضح تلفظ کند.

البته چند استثنا در این مورد وجود دارد.یکی از آسیب شناسان گفتار- زبان که تجربیاتش را در این مورد به اشتراک گذاشته است می گوید:” بچه ‌های من چند اسباب‌ بازی باتری دار استفاده می ‌کنند و من به آنها اجازه داده ‌ام آن‌ها را نگه دارند (با باتری‌ در داخل آن ها ). آن ها چند دوربین اسباب ‌بازی دارند که عکس ‌های واقعی می ‌گیرند، یک لپ ‌تاپ اسباب‌ بازی (می ‌توانستم باتری ‌ها را بیرون بیاورم، اما آن ها را گذاشتم)، یک جاروبرقی اسباب ‌بازی (دوباره، می‌ توانم باتری‌ها را اینجا هم بردارم)، یک میکروفون که می توانید صدای خود را ضبط کنید (خیلی جالب)، و یک اسباب بازی از نوع “کارائوکه”. بنابراین قطعا استثنائاتی وجود دارد، اما من سعی می کنم بیشتر اسباب بازی ها را بدون باتری داشته باشم.”

*کارائوکه: قطعه موسیقی با ریتم پخش می شود و باید خودمان متن آهنگ را روی موسیقی بخوانیم.

5 نکته برای والدین با کودکانی در سن مهدکودک

 اسباب بازی هایی را انتخاب کنید ک تک کاربردی نباشند

این نوع اسباب بازی ها چیستند؟ آن ها اسباب بازی هایی هستند که می توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرند و به کودک شما آزادی و خلاقیت در نحوه دستکاری و استفاده از آنها را می دهند. این اسباب بازی ها معمولاً اسباب بازی های اساسی و سنتی هستند.

به اصول اولیه بازگردید: اسباب بازی های سنتی را انتخاب کنید

همان طور که در بالا ذکر شد، اسباب ‌بازی‌ های سنتی ‌کربرد مشخص و تعریف شده ای ندارند. در این جا چند نمونه از اسباب ‌بازی‌ های سنتی نام برده شده است:

  • بلوک های چوبی
  • لگوها
  • ماشین ‌ها، کامیون ‌ها، اسباب ‌بازی های مخصوص حمل ‌و نقل (نیازی به سر و صدا ندارند! این چیزی است که کودک شما باید انجام دهد. پس چه می کنیم؟ بله! باتری‌ها را بیرون می آوریم)
  • ریل قطار و قطار ساده
  • آشپزخانه بازی کنید و غذا بازی کنید
  • ست مزرعه (بدون سروصدا!) یا سایر ست های حیوانات که مطابق با علایق کودک شما هستند (مثلا دایناسورها)
  • خانه باربی
  • خمیر بازی
  • بازی فشن شو (تعویض لباس)
  • کار با ابزار های پلاستیکی تعمیراتی
  • سرویس چای خوری
  • عروسک های معمولی (این گونه وادار می شوند برای شخصیت دادن به عروسک خودشان دست به کار شوند)اسباب بازی

 نگران جنسیت نباشید

هنگام انتخاب اسباب‌ بازی‌ ها برای فرزندتان، به اسباب‌ بازی‌های جنسیتی خاص پایبند نباشید. بگذارید دخترانتان با کامیون ها و قطارها و پسرانتان با آشپزخانه های اسباب بازی و عروسک های بچه بازی کنند. در اینجا تحقیقاتی در مورد تأثیر  بازی های خاص بر بازی از انجمن ملی آموزش کودکان خردسال (NAEYC) ارائه شده است.

آنچه والدین باید در مورد OCD (اختلال وسواس فکری – اجباری) در کودکان بدانند

«آن چه اسباب ‌بازی ‌های دارای بالاترین امتیاز را متمایز می ‌کرد این بود که باعث حل مسئله، تعامل اجتماعی و بیان خلاقانه در پسران و دختران شد. جالب اینجاست که اسباب‌ بازی ‌هایی که به‌طور سنتی مردانه تلقی می ‌شدند – برای مثال اسباب ‌بازی ‌های ساختمانی و وسایل نقلیه اسباب ‌بازی – بالاترین کیفیت بازی را در بین دختران برانگیخت. بنابراین، سعی کنید تصورات قبلی را در مورد آنچه که الهام ‌بخش بازی‌ های مردانه و زنانه است کنار بگذارید و به طور عینی جلوه‌ های اسباب ‌بازی را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که پسران و دختران به یک اندازه از این وسایل بازی سود می‌ برند.

اسباب بازی

از کتاب ها یا وسایل بازی آموزشی صرف نظر کنید!

هنگامی که در بخش اسباب بازی فروشی های زنجیره ای بزرگ قدم می زنید، راهرویی وجود دارد با قفسه هایی که پر از کتاب ها و اسباب های رنگی رنگی است. کتاب هایی مانند آموزی الفبا به کودکان یا آموزش اعداد و حتی رنگ ها!

زبان شناس کیم از Little Stories در مورد این ها صحبت می کند و به اینکه چرا فرزندان ما برای یادگیری الفبا و اعداد به آن ها نیاز ندارند. فرزندان شما تمایل دارند تمام کارهای خود را با رنگ ها، چراغ ها و موسیقی مخصوص به خودشان یاد بگیرند. تجربه ثابت کرده است که وقتی از کودکان برای آموزش کمک می گیرید تاثیر بیشتری در یادگیری آن ها نیز دارد زیرا از تمامی حواس پنج گانه شان استفاده می کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *