ارتباط غیرکلامی با کودکان

غیرکلامی

وقتی مردم میشنوند که کودکی غیرکلامی است، اغلب به اوتیسم (ASD) فکر میکنند. در حالی که برخی از افراد مبتلا به ASD غیرکلامی هستند، شرایط مختلف دیگری وجود دارد که باعث میشود کودک مهارت های کلامی، غیرکلامی، پیش کلامی یا در حال ظهور یا تاخیری، کوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشد. اینها شامل ناتوانی های یادگیری غیرکلامی، آپراکسی گفتاری دوران کودکی و اختلالات مختلف گفتار و زبان است.

غیرکلامی بودن یا پیش کلامی بودن لزوماً به سطح هوش مرتبط نیست – مهم است که برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه کنید. سپس، به دنبال گفتار درمانی مناسب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی باشید.

ارتباط همیشه به صحبت کردن اشاره نمیکند، اگرچه صحبت کردن با کودک غیرکلامی مهم است. هر کودک به انواع مختلف ارتباط، واکنش متفاوتی نشان میدهد. ببینید چه چیزی برای کودک شما بهتر است و سپس به طور منظم از آن استفاده کنید.

تکنیک هایی برای تقویت ارتباط با کودک پیش کلامی یا غیرکلامی

اگر کودک شما پیش کلامی یا غیرکلامی است، راه های زیادی برای کمک به تقویت ارتباط وجود دارد. این تکنیک ‌ها جای گفتار درمانی را نمیگیرند، بلکه کارهای تکمیلی هستند که میتوانید برای تشویق ارتباط به روش‌های مختلف انجام دهید.

7 راه برای ارتباط با فرزندان

دائما با او به دلایل مختلف صحبت کنید

فقط به این دلیل که فرزند شما نمیتواند درست صحبت کند به این معنی نیست که شما نباید با او صحبت کنید. حتی اگر زبان دریافتی آنها به تأخیر افتاده یا به حداقل رسیده است، به صحبت و روایت با آنها ادامه دهید. آنها را در گفتگوها بگنجانید و طوری رفتار نکنید انگار آنها آنجا نیستند.

از زبان اشاره استفاده کنید

همراه با زبان اشاره آمریکایی، زبان اشاره ماکاتون برای افراد غیرکلامی همراه با صحبت کردن استفاده میشود. ماکاتون از علائم و نشانه ها استفاده میکند و به راحتی با نیازها و سطوح ارتباطی مختلف سازگار میشود.

توجه کنید

به علائم و رفتارهای غیرکلامی و همچنین حالات چهره توجه کنید. مردم میتوانند به روش های مختلف ارتباط برقرار کنند، کلمات گفتاری تنها بخشی از این هستند. کودک شما ممکن است احساسات، خواسته ها و نیازهای خود را به روش های دیگری به شما منتقل کند که اگر توجه نکنید متوجه نخواهید شد.

از جملات ساده استفاده کنید

به جای استفاده از عبارات پیچیده و چند کلمه ای، از عبارات یک یا دو کلمه ای برای برچسب زدن به چیزها و جهت دادن استفاده کنید.

آن را ساده نگه دارید. اگر فرزندتان میتواند عبارات تک کلمه ‌ای بگوید، از عبارات و دستورالعمل‌ های دو کلمه ‌ای استفاده کنید تا کمی به او فشار بیاورید بدون اینکه آنها را تحت فشار قرار دهید.

مکث کنید

بعد از اینکه چیزی گفتید یا سوالی پرسیدید، برای چند لحظه مکث کنید.این به کودک شما فرصت میدهد تا به هر طریقی که میتواند به شما پاسخ دهد. همچنین مهارت های ارتباطی اولیه مناسب را برای فرزند شما فراهم میکند.

با کودک در یک سطح بنشینید

برقراری ارتباط با کودک در سطح چشم شما را در میدان دید او قرار میدهد و به کودک شما اجازه میدهد دست ها، صورت و دهان شما را راحت تر ببیند. این میتواند به آنها کمک کند تا آنچه را که از طریق زبان بدن خود در حال برقراری ارتباط هستید نیز تفسیر کنند.

هوشمند شوید

برنامه های متعددی برای موبایل و تبلت ها وجود دارد که میتوانند به برقراری ارتباط از طریق بازی ها و تمرین های یادگیری کمک کنند.

غیرکلامی

از نشانه ها استفاده کنید

میتوانید انتخاب هایی را به فرزندتان ارائه دهید. به عنوان مثال به سه تنقلات برچسب الف، ب، پ  بزنید و از آنها بخواهید با اشاره به یک حرف آنچه را که میخواهند انتخاب کنند. گزینه دیگر این است که فلش کارت هایی با تصاویر روی آنها بگیرید و از فرزندتان بخواهید آنچه را که میخواهد به شما نشان دهد یا انتخابی را که میخواهد انجام دهد. کارت های PECS (سیستم ارتباط تبادل تصویر) برای ارتباط افراد غیرکلامی نیز مفید است.

بازی را دست کم نگیرید

زمان بازی میتواند زمان بسیار خوبی برای کار بر روی ارتباط باشد، به خصوص با بازی ها یا اسباب بازی هایی که شامل تقلید یا تشویق علت و معلول هستند.

فعالیت‌ هایی که تعاملات اجتماعی را تشویق میکنند، مانند آواز خواندن، رقصیدن، یا بازی با عروسک‌ ها، همگی میتوانند روش‌ های سرگرم ‌کننده ‌ای برای تمرین برقراری ارتباط با کودک شما باشند.

درباره ناهنجاری های انقباض در کودکان بدانید.

از روش های ارتباطی جایگزین استفاده کنید

به عنوان مثال، کودکان مبتلا به اوتیسم غیرکلامی اغلب متوجه میشوند که میتوانند احساسات خود را با رقص یا هنر یا سایر حرکات دست بیان کنند. نقاشی با انگشت یا فعالیت های حسی با آنها را امتحان کنید تا ببینید آیا این به بیان آنها کمک میکند یا خیر.

سخن پایانی

متأسفانه، هیچ جادویی برای وادار کردن کودک غیرکلامی یا پیش کلامی برای صحبت کردن وجود ندارد و هر کودک به روش های درمانی واکنش متفاوتی نشان میدهد. مهم است کاری را که انجام میدهید با درمانگران و تیم مراقبت فرزندتان به اشتراک بگذارید و از آنها پیشنهاداتی برای کشف چیزی که ممکن است قبلاً به آن فکر نکرده اید دریافت کنید.

گاهی اوقات برقراری ارتباط با یک کودک غیرکلامی می تواند چالش برانگیز باشد، و مهم است که به یاد داشته باشید که انعطاف پذیر و آرام باشید. کودکان غیرکلامی اغلب با احساسات اطرافیان، به ویژه احساسات والدین یا مراقبان خود هماهنگ هستند.

برقراری ارتباط با کودکان غیرکلامی دشوار است، اما داشتن یک سیستم حمایتی فوق العاده مفید است. به تمرین با کودک خود ادامه دهید و در نهایت آنچه را که طنین انداز میشود و بهترین ارتباط را امکان پذیر میکند را خواهید یافت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *