اختلال پردازش شنوایی چیست؟

اختلال پردازش شنوایی چیست؟

اختلال پردازش شنوایی چیست؟

اختلال پردازش شنوایی (APD) یک مشکل شنوایی است که حدود 3 تا 5 درصد از کودکان در سن مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

کودکان مبتلا به این بیماری که به عنوان اختلال پردازش شنوایی مرکزی (CAPD) نیز شناخته می شود، نمی توانند آنچه را که می شنوند به همان روشی که سایر کودکان می شنوند درک کنند. این به این دلیل است که گوش و مغز آنها به طور کامل با هم هماهنگ نیستند. چیزی در نحوه تشخیص و تفسیر صداها به ویژه گفتار توسط مغز اختلال ایجاد می کند.
با استراتژی های مناسب، کودکان مبتلا به APD می توانند در مدرسه و زندگی موفق باشند. تشخیص زودهنگام مهم است. اگر این بیماری به موقع شناسایی و مدیریت نشود، کودک در معرض خطر مشکلات شنیداری و یادگیری در خانه و مدرسه است.

مشکل در درک گفتار

تصور می‌شود که کودکان مبتلا به APD صدا را به طور معمول حس می‌کنند، زیرا معمولاً می‌توانند صداهایی را بشنوند که در یک محیط بسیار آرام (مانند اتاقی که صدادار) پخش می‌شود، یکی یکی می‌شنوند. مشکل این است که آنها معمولاً به راحتی تفاوت های جزئی بین صداها را در کلمات تشخیص نمی دهند، حتی زمانی که صداها به اندازه کافی بلند هستند که شنیده شوند.

این نوع مشکلات معمولاً در موقعیت‌های شنیداری ضعیف رخ می‌دهند – مانند زمانی که صدای پس‌زمینه وجود دارد یا در یک اتاق پر طنین مانند یک سالن نمایش – که اغلب در موقعیت‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. بچه‌های مبتلا به APD وقتی در مکان‌های پر سر و صداتر مانند کلاس درس، زمین بازی، رویداد ورزشی، کافه تریا مدرسه یا مهمانی هستند، در درک آنچه به آنها گفته می‌شود دچار مشکل می‌شوند.

علائم و نشانه های اختلال پردازش شنوایی چیست؟

علائم APD می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است در پردازش صداها مشکل داشته باشد، از خود بپرسید:

  • آیا کودک من اغلب صداها و کلمات را بد می شنود؟
  • آیا وقتی فرزندم سعی می کند گوش دهد محیط های پر سر و صدا بسیار زیاد است؟
  • آیا رفتارهای گوش دادن و عملکرد فرزندم در محیط های ساکت تر بهبود می یابد؟
  • آیا فرزند من در پیروی از دستورات کلامی، چه ساده و چه پیچیده، مشکل دارد؟
  • آیا فرزند من با املا یا صدا و صدا مشکل دارد؟
  • آیا مسائل ریاضی کلامی (کلمه ای) برای فرزندم سخت است؟
  • آیا پیگیری مکالمات برای فرزندم سخت است؟

APD اغلب به اشتباه درک می شود زیرا بسیاری از علائم آن مشابه علائمی است که در سایر اختلالات مشاهده می شود. همچنین، علائم APD را می‌توان با مشکلات دیگری مانند تأخیر گفتار-زبان، ناتوانی‌های یادگیری، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و افسردگی پنهان کرد. کمبود حافظه شنوایی، مشکلات توجه شنوایی و حساسیت به صدا از علائم APD نیستند، اما ممکن است در استفاده صحیح از اطلاعات صدا نیز دچار مشکل شوند. مراجعه به شنوایی شناس و سایر متخصصان مرتبط می تواند به والدین در درک این شرایط کمک کند.

چه چیزی باعث اختلال پردازش شنوایی می شود؟

اغلب، علت APD کودک مشخص نیست. شواهد حاکی از آن است که کودکان مبتلا به ضربه سر، مسمومیت با سرب، اختلال تشنج یا عفونت مزمن گوش بیشتر در معرض خطر هستند. گاهی اوقات، ممکن است بیش از یک علت وجود داشته باشد.

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *