مهارت های حرکتی دهان

مهارت های حرکتی دهان

توسعه مهارت های حرکتی دهان

مهارت های حرکتی دهان، بهترین مهارت‌های حرکتی است که ما به عنوان انسان در آن رشد می‌کنیم. این بیماری در رحم شروع می شود و تا 3 سالگی به طور کامل رشد و تثبیت می شود. مانند بسیاری از مهارت‌های دیگری که یاد می‌گیریم، رشد حرکتی دهان توسط رفلکس‌های ابتدایی، کنترل وضعیتی و سایر نقاط عطف فیزیولوژیکی که به طور همزمان رشد می‌کنند پشتیبانی می‌شود. وقتی هماهنگی خراب می شود، مشکلاتی ایجاد می شود.

مهارت‌های حرکتی دهان در رحم با رشد رفلکس‌های اولیه شروع می‌شود که از تغذیه در پایان ترم پشتیبانی می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که این رفلکس ها در سه ماهه سوم بین هفته 28 تا 37 بارداری ایجاد می شوند. هنگام کار با نوزاد نارس، این رفلکس ها رشد نکرده اند و تغذیه موفقیت آمیز به سطوح بالاتری از حمایت از یک منبع خارجی نیاز دارد.

رفلکس های ایجاد شده :
  • رفلکس گگ
  • رفلکس ریشه زایی
  • رفلکس زبان عرضی
  • مکیدن غیر مغذی
  • مکیدن مغذی
  • مکیدن/بلع/نفس هماهنگ
  • رفلکس بلع
  • رفلکس نیش فازی
  • رفلکس کف دست
  • الگوهای مکیدن غیر ارادی است

مهارت های حرکتی دهان از تولد تا 3 ماهگی

همانطور که رفلکس ها شروع به ادغام می کنند، تغذیه بیشتر و داوطلبانه تر می شود و پاسخ غیرارادی به محرک های سینه یا شیشه شیر کمتر می شود. این در یک نوزاد کامل در حدود 6 هفتگی رخ می دهد. توجه به این نکته مهم است، زیرا تغذیه ناموفق در 6 هفته اول زندگی می تواند زمینه ایجاد الگوهای غذایی در طول زندگی را فراهم کند.

مهارت های حرکتی دهان و تغذیه در 3 تا 7 ماهگی

در سن 4 ماهگی، بیشتر نوزادان کنترل مناسبی بر سر خود به دست می آورند و می توانند با حمایت در وضعیت عمودی باقی بمانند، و والدین شروع به معرفی غذاهای پوره کرده اند. همانطور که آنها رشد کرده اند، ساختار آناتومیک فک و زبان آنها برای حمایت از الگوهای جویدن به سمت جلو کاهش یافته است. آنها همچنین ممکن است هنگام ارائه یک قاشق دهان خود را باز کنند و می توانند پوره های نازک را با حداقل مشکل مدیریت کنند.

الگوی موتور دهانی 3-7 ماهه
  • الگوهای دم کردن
  • حرکت جانبی فک
  • حرکت مورب فک
  • حرکت جانبی زبان

توسعه این الگوها به نوزادان اجازه می دهد تا با پوره های نازک و غلیظ، مواد ذوب شده و غذاهای نرم مانند موز و آووکادو موفق باشند.

مهارت های حرکتی دهان و تغذیه در سن 9-7 ماهگی

در سنین بین 7 تا 9 ماهگی، نوزادان اکنون به حالت نشسته بدون پشتیبان، چهارپایه و خزیدن حرکت می کنند. این پیشرفت از ثبات فک، پشتیبانی از تنفس و رشد حرکتی ظریف برای مهارت های خود تغذیه پشتیبانی می کند. نوزادان در این سن اکنون شروع به مدیریت موفقیت آمیز پوره های “گلوله ای”، گاز گرفتن و خوردن مواد ذوب شده و غذاهای نرم تر با کمک می کنند و توسعه جویدن چرخشی آغاز می شود.

الگوهای حرکتی دهان 7-9 ماهگی
  • بسته شدن لب
  • سوهان کشیدن غذا از روی قاشق با لب بالایی
  • جانبی شدن زبان در حال ظهور
  • جابجایی غذا از این طرف به طرف دیگر

مهارت های فوق به وضوح در محدوده سنی 7 تا 9 ماه ذکر شده است. اگر این مهارت ها وجود نداشته باشند، خوردن بافت های متنوع تر مشکل می شود.

جویدن چرخشی

جویدن چرخشی به چند مرحله تقسیم می شود. مرحله اول جویدن چرخشی مورب و مرحله دوم جویدن چرخشی دایره ای است.

جویدن چرخشی مورب

جویدن چرخشی مورب زمانی است که فک از خط وسط در یک الگوی مورب حرکت می کند و برمی گردد. این نوع جویدن اغلب از نمای جلویی شبیه X به نظر می رسد.

جویدن چرخشی دایره ای

همانطور که کودک رشد می کند، یک الگوی چرخشی دایره ای ظاهر می شود. در این الگو، آرواره‌های کودک در یک راستا قرار می‌گیرند، می‌لغزند، آرواره‌ها در یک ردیف قرار می‌گیرند، و دوباره سرازیر می‌شوند و از نمای جلویی مانند یک دایره به نظر می‌رسند.

تکیه گاه های جویدنی چرخشی

الگوهای چرخشی حدود 10 ماهگی شروع به ظهور می کنند. کودک در این زمان نیز در حال جدا شدن سر از بدن خود است. این امر از افزایش استقلال با گاز گرفتن تکه‌های غذا، جانبی شدن بولوس در خط وسط و کاهش ریزش از طرف‌های جانبی دهان حمایت می‌کند.

مهارت های حرکتی دهان در 12-15 ماهگی

در سن 12 ماهگی، کودک اصول حرکتی دهان را برای حمایت از تغذیه ایجاد کرده است. با گذشت زمان، کودک این مهارت‌ها را تمرین می‌کند و در نتیجه غذای نامرتب کمتری می‌خورد و می‌تواند با غذاهای چالش‌برانگیزتر کنار بیاید. در این سن کودک می تواند غذاها را با آب میوه مدیریت کند و غذاهای سفت تری مانند پنیر، میوه های نرم، سبزیجات، ماکارونی و برخی گوشت ها را بجود و ببلعد.

مهارت های حرکتی دهان در 16-36 ماهگی

بین 16 تا 36 ماهگی، کودک به رشد قدرت فک خود، مدیریت بولوس، جویدن با دهان بسته، جارو کردن تکه های کوچک غذا در بولوس و جویدن غذاهای سفت تر مانند سبزیجات خام و جویدن ادامه می دهد. گوشت یک جویدن چرخشی کامل نیز باید در این زمان ایجاد شود تا از خوردن همه انواع غذاها حمایت کند.

تاثیر تاخیر در مهارت های حرکتی دهان

مهارت‌های حرکتی دهان نقش زیادی در خوردن یک کودک موفق و داشتن تجربه مثبت از غذا دارد. وقتی مهارتی از دست می‌رود، تغذیه برای همه افراد درگیر مشکل و استرس‌زا می‌شود. با ارزیابی محل تأخیر در مهارت، می توان مهارت های جدید را با موفقیت توسعه داد، که منجر به یک خورنده کارآمد می شود.

در اینجا در مورد مهارت های حرکتی دهان و مولفه های حسی که در غذا خوردن و تغذیه مشکل ساز نقش دارند، بخوانید.

به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات حرکتی دهان هستید؟ شما این منابع مهارت حرکتی دهان را دوست خواهید داشت:

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *